WOMEN, SUBALTERNITY, RESISTANCE AND MESSAGE: AFGHANS IN THE PRESS. COSIFICATION AND PROPAGANDA

Authors

  • Jesús Cruz Álvarez Universidad de Sevilla
  • Irene Liberia Vayá Universidad de Sevilla
  • Belén Zurbano Berenguer Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.12795/RICL.2012.i12.05

Abstract

The objective of this article is, on the one hand, to analyze the representation of Afghan women in the daily Spanish press and national press and, on the other, to promote a reformulation of the principles of the informative practice of the media. through which the strategies of resistance and empowerment of Afghan women are valued within an oppressive patriarchal social structure, thus banishing the paternalistic vision that reduces them to mere victims of a macho society. The methodology followed for the analysis has been based on the principles of Critical Discourse Analysis and has contemplated elements of the framing theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Andújar, N., “El feminismo islámico: realidades y retos de un movimiento emergente”, seminario Reinterpretaciones femeninas y feministas del Islam de hoy, 2010.

Andújar, N., “La lapidación: una costumbre de la yahiliya abrogada por el Qur’án” [en línea], 2008. Disponible en: http://goo.gl/WMWEp [Consultado 12.04.2012]

Argote, R., “La mujer inmigrante en el cine español del inaugurado siglo XXI”, Feminismo/s. Revista del Centro de Estudios sobre la Mujer de la Universidad de Alicante, núm. 2, 2003, pp. 121-138.

Berger, P. y Luckman, T., La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu, 1986.

Bernabé, J., Periodismo Preventivo, Madrid, Catarata, 2007.

Candela, J. (2002) “Conclusión adoptada por el III Congreso de la Mujer Musulmana sobre la violencia doméstica”, Webislam [En línea]. http://goo.gl/QoeqM [ 17 de abril de 2012]

Colaizzi, G. Feminismo y Teoría Fílmica, Valencia, Episteme, 1995.

Entmann, R. M., “Framming: toward clarification of a fractured paradigm”, Journal of communication, 43, 1993, pp. 51-58.

Espinosa, A., “Cinco países aplican la lapidación”, El País, 2002 [en línea]. http://goo.gl/hcXey

de abril de 2012]

Golan, G. y Wanta, W., “Second level agenda setting in the New Hampshire primary: a comparison of coverage in the three newspapers and public perceptions of candidates”, J. & MC quarterly vol. 78, nº 2, 2001, pp. 247- 259.

Habib, H., “Con paciencia, andaremos el camino’ en La mujer a la conquista de más espacios de libertad”, El Correo de la UNESCO, Abril-Junio 2011.

Harding, S., “¿Existe un método feminista?”, Debates en torno a una metodología feminista, México, Universidad Autónoma Metropolitana, 1998.

Lynch, Jake y Mcgoldrick Annabel (2005) Peace Journalism, Stroud, Gloucester, Hawthron Press, 2005.

Mignolo, W., Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo, Cuestiones de antagonismo, Madrid, Akal, 2003.

Mitchell, W. J. T., Teoría de la imagen, Madrid, Akal, 2009.

Monturiol, Y., Islam y Derechos Humanos, Córdoba, Junta Islámica, 2009.

Posada, L., “La ideología de la violencia”, en Jornadas Ley 1/04 de medidas integrales contra la violencia de género. Análisis de seis años de aplicación (Barcelona), 2011.

Prado, A., El Islam en democracia, Córdob, Junta Islámica, 2006.

Prado, A., “Sobre la lapidación en Irán”, El País 2010 [en línea] http://goo.gl/Ro7Oo [16 de abril de 2012]

Preciado, B., “Después del feminismo. Mujeres en los márgenes”, El País, 2007. [En línea]. [9 de marzo de 2012].

Real Instituto El Cano “Los pastún: análisis de su impacto político en Afganistán”, 2010 [En línea]. http://goo.gl/QTzS [9 de marzo de 2012].

Said, E., Orientalismo, Madrid, Libertarias, 1990.

Schiller, H., “Las verdades ideológicas e institucionales dominantes deben ser reexaminadas”, Telos, núm. 34, Madrid, 1993.

Sen, A., “Derechos Humanos y Valores Asiáticos”, Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 35, 2001, 139-147.

Suárez, L. y Hernández, R. A., Descolonizando el feminismo. Teorías y prácticas desde los márgenes, Madrid, Cátedra, 2008.

Tafsir de Muhammad Asad (Traducción al español: AbduRasak Pérez), “El significado del Corán: Sura An-nisa´(las mujeres). Período de Medina”, Verde Islam. Revista de Información y análisis, núm. 4, 1996, pp.11- 116.

Talpade, Ch., “Under western eyes: feminist scholarship and colonial discourses”, Feminist Review, 30, pp. 61-88, 1986.

Van Dijk, T., “Discurso, poder y cognición social”, Cuadernos, Nº 2, 1994. [En línea] < http://goo.gl/MSybM > [20 de febrero de 2012].

Van Dijk, T. “La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la

diversidad”, Métodos de análisis crítico del discurso (pp.143-177), Barcelona, Gedisa, 2001.

Villellas Ariño (2007) “Bajo el burka: experiencia, supervivencia y resistencia de las mujeres afganas durante el conflicto armado”, Las mujeres en las sociedades de tradición musulmana, mitos y realidades, Fundeso Euskadi y Diputación Foral de Bizkaia, 2007.

Zurbano, B., “El uso del concepto violencia de género en la prensa española de tirada nacional”, Actas del II Congreso Latina de Comunicación Social, diciembre 2010, Tenerife.

Zurbano, B. y Marttínez, J., “Mujeres afganas y prensa en España: infantilización, victimización y ocultación de los procesos de resiliencia”, Actas del I Congreso Internacional de Comunicación y Género, Sevilla, 5, 6 y 7 de marzo de 2012 (pp.765-784). Sevilla: Editorial Mad S.L. (ISBN:978-84-676-79564).

Published

2012-04-09

How to Cite

Cruz Álvarez, J., Liberia Vayá, I., & Zurbano Berenguer, B. (2012). WOMEN, SUBALTERNITY, RESISTANCE AND MESSAGE: AFGHANS IN THE PRESS. COSIFICATION AND PROPAGANDA. International Journal of Cultures and Literatures, (12), 72–106. https://doi.org/10.12795/RICL.2012.i12.05
Received 2019-01-11
Accepted 2019-01-11
Published 2012-04-09
Views
  • Abstract 242
  • PDF (Español (España)) 284