Zenobia Camprubí: Subjectivity in the poetic discourse of an author outside the canon

Authors

  • María Elena Ojea Fernández UNED

DOI:

https://doi.org/10.12795/ricl.v0i21.5260

Keywords:

discurso poético, subjetividad, presencia, ausencia, canon

Abstract

Our proposal aims to analyze the poetic discourse of Zenobia Camprubí, a Spanish intellectual, known for being the wife and muse of the poet Juan Ramón Jiménez. Our proposal investigates both her image of a devoted wife, chained to the long shadow of Juan Ramón, as well as the delicacy and almost spontaneous expressiveness of her verses, from which a melancholic tone emerges that suggests poetry as a relief. His poetic discourse is a room of his own that weaves a relationship of interdependence between the world and the word. The author poetically expresses her subjectivity, with elegance, without affectation, displaying a simple language that reflects her literary identity and her particular metaphysics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Acillona López, Mercedes. , “Espacios del exilio en los Diarios de Zenobia Camprubí”, REI, 3 UNED, (2015) pp. 101-131. Internet. 02-08-2017 http://revistas.uned.es/index.php/REI

Amorós, Celia., La gran diferencia y sus pequeñas consecuencias para las luchas de las mujeres. Madrid, Cátedra, 2007, 3ª edición.

Benedetti, Mario., “Poesía, alma del mundo”, SIGNA 9, (2000), pp. 425-429.

Camprubí Aymar, Zenobia., Diario de juventud. Escritos. Traducciones. Cortés Ibáñez, Emilia (ed.), Sevilla 2015, Fundación José Manuel Lara.

Catelli, Nora., El espacio autobiográfico. Barcelona, 1991, Editorial Lumen.

Colaizzi, Giulia., “Feminismo y teoría del discurso. Razones para un debate” en Feminismo y teoría del discurso. Colaizzi, Giulia (ed.), Madrid, Cátedra, 1990, pp. 13-25.

Cortés Ibáñez, Emilia., “Zenobia Camprubí en su Diario de Estados Unidos”, en SIGNA, 6, (1997), pp. 119-137.

Díez-Taboada, Paz., “La despedida, moderno subgénero de la elegía” en SIGNA 6, (1997), pp. 139-160.

Domínguez Sío, María Jesús., “Zenobia, la elegida” en Zenobia Camprubí y la Edad de plata de la cultura española. Cortés Ibáñez. Emilia (coord.), Universidad Internacional de Andalucía, 2010, pp. 169-208 Internet. 23-08-2017 http://hdl.handle.net/10334/2451

Freud, Sigmund., La interpretación de los sueños (1). Madrid, 1983, Alianza Editorial.

Fuente, Inmaculada de la., Las republicanas «burguesas», Sílex Ediciones-Punto de Vista Editores, 2015. –Versión impresa.

García Page, Mario., “Marcas lingüísticas de un texto supuestamente autobiográfico”, en Escritura autobiográfica. Romera, José, Yllera, Alicia, García Page, Mario, Calvet, Rosa (eds.), Madrid, Visor Libros, 1993, pp. 205-212.

González-Allende, Iker., “Hermandad femenina en el exilio: escritura terapéutica en cartas inéditas de Zenobia Camprubí”, RILCE, 32.2, (2016) pp. 364-387 Internet.: 02-08-2017 http://digitalcommons.unl.edu/modlangspanish/138

González Martínez, Pilar., Aporías de una mujer: Emilia Pardo Bazán. Madrid, 1988, Siglo XXI Editores.

Herrero Cecilia, Juan., “La escritura autobiográfica y el autorretrato lírico: aspectos autobiográficos del poema ‘Retrato’ de Antonio Machado” en Escritura autobiográfica. Romera, José, Yllera, Alicia, García-Page, Mario, Calvet, Rosa (eds.). Madrid, Visor Libros, 1993, pp. 247-257

Jurado Morales, José., “El discurso patriarcal en la poesía femenina del primer franquismo”. UNED, SIGNA 23, (2014), pp.525-544. Internet. 12-08-2017.

http://revistas.uned.es/index.php7signa/article/view/11746

López Fernández-Cao, Marián., Memoria, ausencia e identidad. El arte como terapia. Madrid, 2011, Eneida.

Montero, Rosa., Historias de mujeres. Madrid, 1995, Alfaguara.

Pacheco, Bettina., “La autobiografía femenina en la España contemporánea: hacia una poética de las diferencias”. Actas XIV Congreso AIH, vol. III, 2004, pp. 407-412. Internet.12-08-17 www.cvc.es/literatura/aih/pdf714/aih_14_3_049.pdf

Posada Kubissa, Luisa., “Filosofía y feminismo en Celia Amorós”, Logos, Anales del Seminario de Metafísica, vol. 42, (2009), pp. 149-168 Internet. 10-11-17

www.revistas.ucm.es/index.php

Servén Díez, Carmen., “Canon literario, educación y escritura femenina” en Revista OCNOS, nº 4, (2008), pp. 7-20 Internet. 20-12-17

www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2008.04.01/175

Tortosa, Virgilio., “La literatura púdica como una forma de intervención pública: el diario”. SIGNA 9, (2000), pp. 581-619.

Varela Fernández, Julia., “La larga lucha por la emancipación de las mujeres. Carmen Baroja y Nessi, Zenobia Camprubí Aymar y María Teresa León Goyri”. Papers: Revista de Sociología, nº 98, vol. 4, (2013) pp. 611-627. Internet. 23-08-2017. http://ddd.uab.cat/pub/papers

Vicent, Manuel., “Zenobia Camprubí, una heroína en la sombra”. El país, 1 de enero de 2011. Internet. 13-08-2017 http://elpais.com/diario/2011/01/01/babelia

Published

2018-06-03

How to Cite

Ojea Fernández, M. E. (2018). Zenobia Camprubí: Subjectivity in the poetic discourse of an author outside the canon. International Journal of Cultures and Literatures, (21). https://doi.org/10.12795/ricl.v0i21.5260

Issue

Section

Artículos español
Received 2018-05-09
Accepted 2018-06-03
Published 2018-06-03
Views
  • Abstract 388
  • PDF (Español (España)) 94
  • HTML (Español (España)) 599
  • EPUB (Español (España)) 0