MYTH, BELIEF AND DISCRIMINATION AGAINST WOMEN IN THE COLOMBIAN EMERALD SOCIETY.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RICL2024.i27.18

Keywords:

Mining, Myth, Woman, Rejection

Abstract

The objective of this article is to analyze the model of ideal woman in the myth of Fura and Tena and its cultural impact on the emerald mine in San Pablo de Borbur, Colombia, using a gender perspective analysis. The emerald signified a connection between spirit, body and nature for the indigenous cultures that inhabited the place. However, the subsequent mining generated gender inequalities, since the work was done mostly by men.

The myth of Fura and Tena, centered on Fura’s betrayal and punishment, became a narrative that stigmatized women in mining. Throughout history, women were excluded from this activity, associating them with bad luck and infertility for veins. Although some women have recently joined mining, stigma and discrimination persist.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Benedict, Ruth. (1971). El hombre y la cultura. Centro editor de América Latina Aires. Buenos Aires, Argentina.

Blumenberg, Hans. (1979). Trabajo sobre el mito (Vol. 116). Grupo Planeta (GBS).

Claver, Pedro. (1993). La guerra verde. Intermedio Editores, Bogotá D.C.

Díaz Herrera, María. (2021). Resiliencia verde: un recorrido por las narrativas del Occidente de Boyacá. Universidad de los Andes.

Eliade, Mircea (1994) Mito y realidad. Bogotá, Labor.

Ferrer, Victoria & Bosch, Esperanza. (2000). Violencia de género y misoginia: Reflexiones psicosociales sobre un posible factor explicativo. Papeles del Psicólogo (75), 13-19. Disponible en: http://bit.ly/2DEz1mc

Gómez, Carolina & Díaz, Allizon. (2012, 1 de Mayo). Mujeres mineras: La minería no es solo de machos. La Patria. Recuperado de: http://www. lapatria.com/economia/mujeres-mineras-la-mineria-no-es -solo-de-machos-4397

Lozano, Jeannítte. (1998) El mito: estructura, estructurante del ser y la cultura, México, UANL.

Navarrete Tatiana (2016). Mujeres, las víctimas silenciosas de la esmeralda en Boyacá. www.verdadabierta.com. http://www.verdadabierta.com/especiales-v/2016/mujeres-guerra/boyaca-mujeres-esmeraldas.html

Parra Bautista, Johanna (2006). Familia, poder y esmeraldas. Relaciones de género y estructura económica minera en el occidente de Boyacá, Colombia. Revista Colombiana de Antropología, 42, 15-53. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0486-65252006000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Ruiz, Adriana (2013). Género y trabajo: análisis de las representaciones simbólicas en el centro minero de Huanuni. Bolivia. ETNICEX, 5, 105119. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?co digo=4761681

Schmidt Mariana. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas: Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden (1. ed), Ministerio.

Uribe, María Victoria (1992). Limpiar la tierra guerra y poder entre esmeralderos. Santa fé de Bogotá; D.C., Colombia: Cinep.

Wallach Scott, Joan (2000). Genero e Historia. México: Fondo de Cultura Económica, Universidad Autónoma de la Ciudad de México.

Published

2024-01-08

How to Cite

Villamil, W. (2024). MYTH, BELIEF AND DISCRIMINATION AGAINST WOMEN IN THE COLOMBIAN EMERALD SOCIETY. International Journal of Cultures and Literatures, (27), 320–329. https://doi.org/10.12795/RICL2024.i27.18
Received 2023-07-11
Accepted 2024-01-05
Published 2024-01-08
Views
  • Abstract 169
  • PDF (Español (España)) 133