Español
DOI:
https://doi.org/10.12795/RICL2022.i25.19Keywords:
Español, EnglishAbstract
This article focuses on the analysis of the female characters that appear in two novels by Dolores Medio: Nosotros, los Rivero (1953) and El pez sigue flotando (1959) and we will focus specifically on the protagonist of both novels: Lena Rivero. Spanish literature written by women during the post-war period was supposed to embody the moral values promulgated by the regime. However, a group of women writers created female characters who contravened the established canons, they are "chicas raras". In this sense, Lena Rivero is one of these heroines who fight for their freedom. Lena is configured as a revolutionary model who does not conform to the role imposed by Franco's ideology and transgresses the frontier of the domestic space, entering a world assigned to men.
Downloads
Metrics
References
ALDECOA, Josefina (1983). Los niños de la guerra. Ediciones generales Anaya.
ALTED VIGIL, Alicia (1991). “Las mujeres en la sociedad española de los años cuarenta”. En Las mujeres y la guerra civil española. Ed. Ministerio de Trabajo e inmigración, Instituto de la Mujer (pp. 293-303).
CARRASCO DE MIGUEL, Berta (2011). La mujer española, escritora de su propia experiencia carcelaria. Western Michigan University.
CIRLOT, Juan Eduardo (2013). Diccionario de símbolos. Siruela.
LINUESA TORRIJOS, Estefanía (2021). “Ana María Matute. Censura y autocensura: la (no) recuperación de su producción literaria”. Revista de crítica literaria Diablotexto Digital Vol. 10, pp. 193-2013. DOI: https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21544
LÖFQUIST, Eva (2008). Mujeres que escriben Mujeres que leen. Escrituras y lecturas desde una mirada de género. Löfquist.
LÓPEZ ALONSO, Covadonga (1993). “Introducción”. En Diario de una maestra (pp. 7-65). Castalia.
LÓPEZ, Francisca (1995) Mito y discurso en la novela femenina de posguerra en España. Pliegos.
MARTÍN GAITE, Carmen (1987). Desde la ventana. Espasa Calpe.
MARTÍN GAITE, Carmen (1994). Usos amorosos de la posguerra española. Anagrama.
MEDIO ESTRADA, Dolores (1953). Nosotros, los Rivero. Destino.
MEDIO ESTRADA, Dolores (1959). El pez sigue flotando. Destino.
MEDIO ESTRADA, Dolores (1980). Atrapados en la ratonera. Memorias de una novelista. Editorial Alce.
MEDIO ESTRADA, Dolores (1993). Diario de una maestra. Castalia
MONTEJO GURRUCHAGA, Lucía (2010). Discurso de autora: género y censura en la narrativa española de posguerra. UNED.
PLAZA PLAZA, Antonio (2021). “El asociacionismo femenino en España hasta la
Guerra Civil. Una aproximación”. En Negrete Peña, Rocío y Somolinos Molina,
Cristina (Eds.). Las mujeres que cosían y los hombres que fumaban (Pp. 25- 57). UMA
editorial.
RODRÍGUEz, Antonia (2005). María Lejárraga, una mujer en la sombra. Algaba.
SARLO, Beatriz (2000). El imperio de los sentimientos. Norma.
SOLDEVILA DURANTE, Ignacio (1967). “La novela española actual. Tentativa de entendimiento”, Revista Hispánica moderna, n.º 1-2, pp. 89-108.
SOLDEVILA DURANTE, Ignacio (1980). La novela española desde 1936. Alhambra. 315 Revista Internacional de Culturas y Literaturas, ISSN: 1885-3625 DOI: http://dx.doi.org/10.12795/RICL2022.i25.19
ZUIN, Margherita (2019). La chica rara. Escritoras de posguerra se miran al espejo. [Tesis doctoral]. Università Ca’Focari Venezia. Recuperado de http://hdl.handle. net/10579/15216. [Fecha de consulta: 23/11/2021]
Published
How to Cite
Issue
Section
Accepted 2022-08-25
Published 2022-11-30
- Abstract 324
- PDF (Español (España)) 129
- HTML (Español (España)) 141