REFLECTION OF THE MOLIÈRE THEATER PERFORMED BY MA ZHENGHONG
DOI:
https://doi.org/10.12795/RICL2022.i25.14Keywords:
comedia y tragedia, teatro, conflicto, religiónAbstract
This work aims to address the interpretation that the Chinese director Ma Zhenghong made in 2008, in Beijing, of the work of the Mexican author Sabina Berman Molière, a text that raises the conflictive relationship between the two masks of theater, comedy and tragedy, embodied in the figures of two playwrights of the French classical theatre, Molière, who gives the play its title, and Racine, the greatest exponent of the tragic style in 17th century France. My purpose is to establish a reflection on the view that a Chinese theatrical creator has of a Western theme, which, however, is usually seen as universal and, in parallel, to study the particular model of its staging, as well as its possible impact on the Pekinese theatrical context of the time.
Downloads
Metrics
References
Berman, S. 2004. Puro teatro (México: Fondo de Cultura Económica)
Berman, S. 2012. El Veneno del Drama: Antología del Drama Moderno Español y Latinoamericano (México: Fondo de Cultura Económica)
Chacón, H. 2010. 'Entre Villa y una mujer desnuda de Sabina Berman: ¿A poco somos tan machos?', Revista de Literatura Mexicana Contemporánea, 17: 79-86
Clark, B. 2002. 'Two giants fight bitter battle: Moliere, Racine clash over popular appeal and the favour of the Sun King', Calgary Herald: C4
Corneille, P., Molière, and J. Racine. 1996. Théâtre du grand siècle: Corneille, Molière, Racine (Paris: Chadwyck-Healey France)
Hind, E. 2011. 'Hablando histéricamente: la ciencia de la locura en Feliz Nuevo Siglo Doktor Freud de Sabina Berman y Nadie me verá llorar de Cristina Rivera Garza', Literatura Mexicana, 17
Molière, and Edimat Libros. 2015. Tartufo; El enfermo imaginario; El médico a palos; El amor médico; El avaro (Arganda del Rey: Edimat)
Molière, 1., and M. Armiño. 1995. Las preciosas ridículas; Las mujeres sabias (Madrid: Cátedra)
Molière, 1., E. García Fernández, and E. Fernández Montes. 1994a. Tartufo (Madrid: Cátedra)
Molière, 1., F.J. Hernández, and C. Ortega. 2000. El avaro: El enfermo imaginario (Madrid: Cátedra)
Molière, J. Bravo Castillo, F. Solé, F.d. Amo, and Molière. 2015. El misántropo; El enfermo imaginario (Barcelona: Vicens Vices)
Piovani, J.I., and N. Krawczyk. 2017. 'Los Estudios Comparativos: algunas notas históricas, epistemológicas y metodológicas', Educação e Realidade, 42: 821
Racine, J., and Bretón de los Herreros, Manuel. 1900. Andrómaca (: S.N.)
Racine, J., and Calderón de la Barca, Pedro. 1964. Teatro universal (Puerto Rico; Madrid: Librería Universitaria; Escelicer)
Racine, J., and J. Ortega Costa. 1964. Fedra: tragedia en cinco actos (Madrid: Escelicer Alfil)
Racine, J., and P. Corneille. 1996. Teatro (Barcelona: Círculo de Lectores)
Racine, J., E. Náñez, and J.M. Azpitarte. 1982. Teatro completo (Madrid: Editora Nacional)
Racine, J., G.M. de Jovellanos, J. Menéndez Peláez, and J. Bautista Olarte. 2007. Iphigenia (Gijón: Fundación Foro Jovellanos del Principado de Asturias Cajastur)
Racine, J., W. Ayguals de Izco, and J. Cherta. 1830. El primer crimen de Nerón (Barcelona: S.N.)
Racine, J., 1639-1699, M.d. (. Burgos, and J.M. Moles. 1825. Andrómaca: tragedia de cinco actos (Madrid: Imprenta de D. Miguel de Burgos)
Racine, J., 1639-1699, M. Martí i Pol 1929-2003, and J. Ruyra 1858-1939. 1983. Tragèdies: Baiazet. Fedra. Atalia (Barcelona: Edicions 62)
Taylor, S.J., 1949, and R. Bogdan. 1986. Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados (Buenos Aires [etc.]: Paidós)
Published
How to Cite
Issue
Section
Accepted 2022-10-03
Published 2022-11-30
- Abstract 262
- PDF (Español (España)) 125
- HTML (Español (España)) 59