Sexual dissidences through animated films

Main Article Content

Vicente Monleón Oliva
http://orcid.org/0000-0001-8357-1316

Abstract

Sexual dissidences must be recognized as valid possibilities in a plural context where it is urged to accept and respect diversity. Therefore, a social discourse must be generated that recognizes them and introduces them normally in the normativity that it is built. However, from the first ages of life, there is the barrier of animated cinema that endures heteropatriarchal canons. Examples of these are the products of the Disney Company. Starting from the tendency to passively consume these films in education classrooms, they are studied artistically - based on a queer positioning -. The set "The classics" (1937-2016) and part of its sequels are critically analyzed. After that, the results are displayed visually to show a minority of LGTB discourses and figures that recognize and offer visibility to sexual dissidents. Likewise, to complement the research, other audiovisual alternatives are offered as defending examples of said diversity. However, artistic resources are shared to offer quality audiovisual literacy from early ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Monleón Oliva, V. (2022). Sexual dissidences through animated films. Communiars. Journal of Image, Arts and Social and Critical Education, (8), 70–87. Retrieved from https://revistascientificas.us.es/index.php/Communiars/article/view/21717
Section
ARTÍCULOS
Author Biography

Vicente Monleón Oliva, Universitat de València

Vicente Monleón Oliva es graduado en Maestro en Educación Infantil y Primaria (Artes y Humanidades) en la Universidad de Valencia con Premio Extraordinario en la segunda titulación. También posee su título de máster en Investigación en Didácticas Específicas (Artes Visuales) en la Universidad de Valencia.

Inicia su carrera en investigación junto a la Doctora Mª Amparo Alonso-Sanz con una beca de colaboración recibida en el curso 2015-2016 para el departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.

Ha participado en congresos, jornadas y seminarios sobre educación, a nivel nacional e internacional como comunicante y ponente.

Desde noviembre del 2017 está cursando sus estudios del Programa de Doctorado en Didácticas Específicas (Artes Visuales) en la Universidad de Valencia con los doctores Ricard Huerta y Mª Amparo Alonso-Sanz como directores. Se propone indagar sobre el concepto metafórico de maldad recreado por Walt Disney en su colección de 60 películas “Los clásicos” (1937-2016).

Actualmente trabaja como monitor y coordinador de actividades extraescolares y como profesor de inglés y memoria con personas adultas, todo ello en la empresa EP Servicios Educativos.

Destacan las becas de emprendimiento concedidas por la Opex y por l Cátedra de Cultura Empresarial de la Universidad de Valencia.

Views
  • Abstract 213
  • PDF (Español (España)) 181