La influencia de la disponibilidad monetaria en la forma de los conjuntos de consideración de niños en etapa de operaciones concretas: el efecto de la redundancia en la elección

Autores

  • Lizardo Vargas Bianchi Universidad de Piura

Palavras-chave:

Conjuntos de consideración, consumidor infantil, decisión de compra

Resumo

La literatura académica sobre los conjuntos de consideración y su participación en el comportamiento del consumidor es amplia y aborda el fenómeno desde las diversas perspectivas y disciplinas científicas. Las investigaciones realizadas han estudiado los conjuntos de consideración de compra en adultos. Este artículo procura ampliar la comprensión de los conjuntos en la población infantil y, en particular, su relación con la cantidad de dinero disponible para el consumo. Los resultados de la experimentación señalan una influencia en el número de bienes comprados pero una ausencia de correlación entre el dinero al que los niños tienen acceso y el grado de variedad en las marcas que componente sus conjuntos de consideración.

Downloads

Não há dados estatísticos.

##plugins.generic.paperbuzz.metrics##

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Lizardo Vargas Bianchi, Universidad de Piura

Referências

ALBA, J. W.; HUTCHINSON, W.: “Dimensions of consumer expertise”. Journal of Marketing Research, vol.13

(1987), pp. 411-454.

AMBLER, T.; BRAEUTIGAM, S.; STINS, J.; ROSE, S.: “Salience and Choice: Neural Correlates of Shopping

Decisions”. Psychology and Marketing, vol.21 (2004), nº 4, pp. 247-261.

ARNAS, Y.: “The effects of television food advertisement on children’s food purchasing requests”, Pediatrics

International, vol.48 (2006), pp. 138-145.

BOWER, J. A.; SANDALL, L.: “Children as consumers – snacking behavior in primary school children”,

International Journal of Consumer Studies, vol.26 (2002), nº 1, pp. 15-26.

BUIJZEN, M.: “Reducing children’s susceptibility to commercials: mechanisms of factual and evaluative

advertising interventions”. Media Psychology, vol.9 (2007), pp. 411-430.

CALVERT, S. L.: “Children as consumers: advertising and marketing”. The future of Children, vol.18 (2008), nº 1,COATES, S. L.; BUTLER, L. T.; BERRY, D. C.: “Implicit memory: a prime example for brand considerations and

choice”. Applied Cognitive Psychology, vol.18 (2004), pp. 1195-1211.

GENSCH, D. H.; “A two-stage diseggregate attribute choice model”. Marketing Science, vol.6 (1987), nº 3, pp.

-239.

GORN, G. J.; FLORSHEIM, R.: “The effects of commercials for adult products on children”. Journal of Consumer

Research, vol.11 (1985), pp. 962-967.

HAUSER, J. R.; TOUBIA, O.; EVGENIOU, T.; BUFURT, R.; DZYABURA, D.: “Disjunctions of conjunctions,

cognitive simplicity, and consiedarions sets”. Journal of Marketing Research, vol.47 (2010), pp. 485-496.

HAUSER, J. R.; WERNERFELT, B.: “An evaluation costs model of consideration sets”. Journal of Consumer

Research, vol.16 (1990), pp. 393-408.

HITCHINGS, E.; MOYNIHAN, P. J.: “The relationship between television food advertisements recalled and

actual foods consumed by children”. Journal of Human Nutrition and Dietetics, vol.11 (1998), pp. 511-517.

HOWARD, J. A.; SHETH, J. N. (1969). The theory of buyer behavior. New York: John Wiley and Sons.

HOYER, W. E.: “An Examination of Consumer Decision Making for a Common Repeat Purchase Product”.

Journal of Consumer Research, vol.11 (1984), nº3, pp. 822-829.

HUTCHINSON, W. J.; ALBA, J. W.; EINSESTEIN, E. M.: “Heuristics and biases in data-based decision making:

effects of experience, training and graphical data display”. Journal of Marketing Research, vol.47 (2010), pp.

-642.

JACOBY, L. L.: “Perceptual Enhancement: Persistent Effects of an Experience”. Journal of Experimental

Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.9 (1983), nº 1, pp. 21-38.

KAHNEMAN, D.; THALER, R. H.: “Utility Maximiaztion and Experienced Utility”. Journal of Economic

Perspectives, vol.20 (2006), nº 1, pp. 221-234.

KARDES, F. R.; KALYANARAM, G.; CHANDRASHEKARAN, M.; DORNOFF, R. J.: “Brand retrieval,

consideration set composition, consumer choice, and pioneering advantage”. Journal of Consumer Research,

vol.20 (1993), pp. 62-75.

KARDES, F. R.; SANBNMATSU, D. M.; CRONLEY, M. L.; HOUGHTON, D. C.: “Consideration Set overvaluation:

when impossibly favorable ratings of a set of brands is observed”. Journal of Consumer Psychology , vol.12

(2002), nº 4, pp. 353-361.

LAWLOR, M.; PROTHERO, A.: “Children’s understanding of television advertising intent”. Journal of Marketing

Management, vol.19 (2004), pp. 411-431.

MILLER, G. A.: “The magic number seven, plus or minus two: some limits on our capacity for processing

information”. The Psychological Review, vol.63 (1956), pp. 81-97.

MITRA, A.: “Advertising and the stability of consideration sets over muliple purchase occasions”. International

Journal of Research in Marketing, vol.12 (1995), pp. 81-94.

NEDUNGADI, P.: “Recall and consumer consideration sets: influencing choice without altering brand

evaluations”. Journal of Consumer Research, vol.17 (1990), pp. 263-276.

NOVEMSKY, N.; KAHNEMAN, D.: “The boundaries of loss aversion”. Journal of Marketing Research, vol.42

(2005), pp. 119-128.

PAULSSEN, M.; BAGOZZI, R. P.: “A self-regulatory model of consideration set formation”. Psychology and

Marketing, vol.22 (2005), nº 10, pp. 785-812.

PIAGET, J. (1981). Seis Estudios de Psicología. Undécima edición. Barcelona: Seix Barral.

PIAGET, J. (1975). Problemas de Psicología Genética. Tercera edición. Barcelona: Ariel.

ROBERTS, J.: “A grounded model of consideration set size and composition”. Advances in Consumer Research,

vol.16 (1989), pp. 749-757.

ROBERTS, J. H; LATTIN, J. M.: “Development and testing of a model of consideration set composition”. Journal

of Marketing Research, vol.28 (1991), pp. 429-240.

SHAPIRO, S.; MACINNIS, D. J.; HECKLER, S. E.: “The effects of incidental ad exposure on the formation of

considerations sets”. Journal of Consumer Research, vol.24 (1997), pp. 94-104.

SHOCKER, A. D.; BEN-AKIVA, M.; BOCCARA, B.; NEDUNGADI, P.: “Consideration set influences on consumer

decision-making and choice: issues, models and suggestions”. Marketing Letters, vol.2 (1991), nº 3, pp. 181-

STIGLER, G.: “The economics of information”. Journal of Political Economy, vol.69 (1961), pp. 213-225.

VARGAS, L.: “Procesamiento de información y familiaridad de marca”. Analisi: Cuaderns de Comunicacio i

Cultura, vol.30 (2003), pp. 225-240.

YOUNG, B.: “Does food advertising influence children’s food choices? A critical review of some of the recent

literature”. International Journal of Advertising, vol.22 (2003), pp. 441-459.

Publicado

2019-11-06

Como Citar

Vargas Bianchi, L. (2019). La influencia de la disponibilidad monetaria en la forma de los conjuntos de consideración de niños en etapa de operaciones concretas: el efecto de la redundancia en la elección. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (22). Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/9934

Edição

Seção

ARTIGOS
Visualizações
  • Resumo 118
  • PDF (Español (España)) 88