Valores y contravalores del periodismo, la imagen ética de la profesión en nueve películas americanas
Keywords:
Cine, periodismo, valores éticos, contravalores, imagen ideal, imagen infecta.Abstract
El cine sobre periodistas y medios de comunicación es un filón muy rico de la cultura cinematográfica norteamericana que casi se ha convertido en un subgénero. Para la docencia en las titulaciones de Periodismo donde se introducen es una excelente herramienta con la que mostrar a los futuros periodistas las grandezas y la miseria de la profesión que han elegido. Este artículo es fruto de la investigación que sobre el tratamiento de la profesión periodística en el cine, ha llevado a cabo el Observatorio de medios de comunicación de la Universidad Complutense de Madrid , bajo la dirección del autor. Analiza una selección de películas norteamericanas significativas, estrenadas entre 1952 y 2008 en las que el periodista y el medio aparecen retratados como ideales, incluso como héroes sociales, bien siendo los protagonistas, bien dando réplica a un periodista o a un medio villano.
Downloads
References
ASOCIACIÓN DE LA PRENSA DE MADRID (2005-2012). Encuestas sobre la profesión. Madrid: APM
BARRIS, Alex (1976) Stop the presses! (The Newspaperman in American Films). Nueva York-Londres: A.S.
Barnes & Co./Thomas Yoseloff Ltd. ISBN:049801603X
BEZUNARTEA, Ofa et al (2007). Periodistas de cine y ética. Ámbitos, nº 16, pp. 369-393.ISSN:19887733
BEZUNARTEA, Ofa et al (2010). El perfil de los periodistas en el cine: tópicos agigantados. Intercom-Revista
Brasileira de Comunicaçao, vol 33 nº 1, pp. 145-167.ISSN:1980358
GOOD, Howard. (1998) The image of journalism in contemporary film. Lanham: Scarecow Press. ISBN:
, 9780810821620
KAEL, Pauline. (1974). Raising Kane, Nueva York: Bantam Books.ISBN:071453014X
LEPROHON, Pierre. (1966) Historia del cine., Madrid: Rialp. ISBN: 843211449X
MERA, Montse. (2008). Periodistas de cine. Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 14, 505-525.
ISSN:19882692
ORTEGA, Félix. (2006). Periodismo sin información. Madrid: Tecnos. ISBN: 9788420650654
ORTEGA, Félix.; HUMANES, María. Luisa. (2000): Algo más que periodista: sociología de una proesión.
Barcelona: Ariel. ISBN :8434418142
PICOS, José Juan. (2002). Imagen ideal e imagen efectiva del periodista español. Tesis doctoral.Madrid: UCMServicio
de Publicaciones.Recurso electrónico
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















