Verdad e imagen, la edición en las representaciones fílmicas del Holocausto
Keywords:
Holocausto, Cine, Edición, Representación, Montaje.Abstract
El presente trabajo pretende profundizar en la problemática teórica derivada de las decisiones en la edición de películas relacionadas con el Holocausto. Se parte de un aparataje bibliográfico que apuesta por las posibilidades de la representación de la Shoah para encarar tres problemas bien definidos: las relaciones entre edición, representación y verdad mediante el uso del plano secuencia, la mostración de las cámaras de gas y, por último, la inserción de imágenes de archivo en un contexto ficcional. Tras la exposición teórica se realizará un breve análisis textual de diferentes trabajos contemporáneos que permitan ver cómo el cine ha respondido a dichos retos durante los últimos quince años.
Downloads
References
AAVV (2007): La forma que piensa. Tentativas en torno al cine ensayo . Navarra: Festival internacional de cine
documental de Navarra.
AGAMBEN, G. (2005): Lo que queda de Auschwitz: El archivo y el testigo. Homo Sacer III.Valencia: Pre-Textos.
BAUER, Y. (2001): Rethinking the Holocaust. Londres: Yale University Press.
BAUMAN, Z. (2010): Modernidad y Holocausto. Madrid: Sequitur
BAZIN, A. (2001).: ¿Qué es el cine? Madrid: Editorial Rialp.
BOHM-DUCHEN, M.: Emblems of Atrocity: Holocaust Liberation Photographs. En AAVV (2003): Image and
Remembrance. Representation and the Holocaust. Indianapolis: Indiana University Press, pp.201-219.
BROWNING, C. (2002): Aquellos hombres grises: El batallón 101 y la Solución Final en Polonia. Barcelona:
Edhasa.
/20
http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2014.i26.24
DIDI-HUBERMAN, G. (2004): Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.
DIDI-HUBERMAN, G.: Cuando las imágenes tocan lo real. En AAVV (2013): Cuando las imágenes tocan lo real.
Madrid: EdicionesdelCírculo de BellasArtes, pp. 7-36.
E. LIPSTADT, D. (2006): History on Trial: My day in court with a Holocaust denier . Nueva York: Harper.
EDELSTEIN, D. : “Irreversible Errors. Gaspar Noe´scinematic Rape”. Slate, Edición on-line disponible en
http://www.slate.com/articles/arts/movies/2003/03/irreversible_errors.html [Consultado en Agosto de 2013].
FONT, D. (2002): Paisajes de la modernidad. Barcelona: Editorial Paidós.
FRIEDLÄNDER, S. (2009): El tercer Reich y los judíos (II Vol.). Madrid: Editorial Galaxia Gutenberg.
FRODON, J.: Intersecting Paths. En AAVV (2010): Cinema &TheShoah. An Art confronts the Tragedy of the
Twentieth Century. Albany: State University of New York.
G. FINKELSTEIN, N. (2003): The Holocaust Industry. Reflections on the Explotiation of Jewish Suffering. Nueva
York: Verso.
GERSHENSON, O. (2013): The phantom Holocaust: Soviet Cinema and Jewish Catastrophe. New Brunswick:
Rutgers University Press.
GOLDHAGEN, D. (1997): Los verdugosvoluntarios de Hitler. Madrid: Taurus.
HAGGITH, T.: Filming the Liberation of Bergen-Belsen. En AAVV (2005): Holocaust and the moving image:
Representation in Film and Television since 1933. Londres: Wallflower press, pp.33-49.
HEIDEGGER, M. (1995): Caminos del bosque. Madrid: Alianza editorial.
HILBERG, R. (1993): Perpetrators, Victims, Bystanders: The Jewish Catastrophe, 1933-1945. Nueva York:
HarperPerennial.
HILBERG, R. (2005): La destrucción de los judíos europeos.Madrid: Akal.
INSDORF, A. (2002): Indelible Shadows: Film and the Holocaust. Nueva York: Cambridge University Press.
J. EVANS, R. (2001): Lying about Hitler: History, Holocaust and the David Irving Trial. New York: Basic Books.
JACOBS, S.: “Hitchcock, the Holocaust and the Long Take. Memory of the camps”.Arcadia – International
Journal for Literary Studies.Vol. 45 (abril de 2011), Nº2, pp. 265-276.
KERNER, A. (2011): Film and the Holocaust: New Perspectives on Drama, Documentaries and experimental
films. Continuum: Nueva York.
KIERKEGAARD, S. (1997): Migajas filosóficas o un poco de filosofía. Madrid: Trotta.
KLEMPERER, V. (2001): LTI: La lengua del III Reich. Apuntes de un filólogo . Barcelona: Editorial Minúscula.
KRACAUER, S. (2001): Teoría del cine. Barcelona: Paidós.
LANZMANN, C. (2003): Shoah. Madrid: Arena Libros.
LANZMANN, C. (2011): La liebre de la Patagonia. Barcelona: Seix Barral.
LOZANO AGUILAR, A. (2001): La lista de Schindler. Estudio Crítico. Barcelona: Paidós.
MORENO CLAROS, L. (2002): Martin Heidegger. El filósofo del ser. Madrid: Edaf.
MORENO FELIU, P. (2010): En el corazón de la zona gris. Una lectura etnográfica de los campos de Auschwitz .
Madrid: Ed. Trotta.
MORENTE, F.: La universidad alemana y la construcción del III Reich. En AAVV (2004): Pensar después de
Auschwitz. Mataró: El viejo topo.
NYISZLI, M. (2011): Fui asistente del Doctor Mengele. Cracovia: Editorial del Museo Auschwitz.
POGGIO, P. (2006): Nazismo y revisionismo histórico. Madrid: Akal.
QUESADA, J. (2008): Heidegger de camino al Holocausto. Madrid: Biblioteca Nueva.
QUINTANA, A. (2003): Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades . Barcelona: El acantilado.
REYES MATE (2003): Por los campos de exterminio . Madrid: Anthropos.
RODRÍGUEZ SERRANO, A.: Nuevas perspectivas teóricas sobre las representaciones fílmicas del Holocausto:
Análisis textual sobre el rol del testigo de tercer grado como protagonista. En AAVV (2012): IV Congreso
Internacional Latina de Comunicación, La Laguna, Diciembre de 2012.
RODRÍGUEZ SERRANO, A.: “La muerte que habla: La escritura del Holocausto en La zona gris”. Revista
Trama&Fondo. Nº 35 [Diciembre de 2013. En prensa].
SPIEGELMAN, A. (2007): Maus. Barcelona: Mondadori.
T. GROSS, J. (2001): Neighbors: The Destruction of the Jewish Community in Jedwabne . Nueva York:
Princeton UniversityPress.
SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (1996): El montaje cinematográfico. Teoría y análisis. Barcelona: Paidós.
SÁNCHEZ-BIOSCA, V. (2006): Cine de Historia, Cine de Memoria: La representación y sus límites . Barcelona:
Cátedra.
STRUK, J. (2004): Photographing the Holocaust: Interpretations of the Evidence. Nueva York: I.B. Tauris.
SUSSEX, E.: “The Fate of F3080”. Sight and Sound, Nº 53 (1984): 92-97.
SWIEBOCKI, H. (2000): Auschwitz, 1940-1945 (Vol IV: The Resistance Movement). Cracovia: Editorial del
Museo Auschwitz.
VATTIMO, G. (2002): Introducción a Heidegger. Barcelona: Gedisa.
WAJCMAN, G.: “De la croyancephotographique”. Les Tempsmodernes, LVI (2001), Nº 613, pp. 47-83.
WIESEL, E. (1984): Against Silence (III Vol.). Nueva York: Irving Abrahamson
ZEMEL, C.: The uses and abuses of photography in Holocaust-Related Art. En AAVV (2003): Image and Remembrance. Representation and the Holocaust. Indianapolis: Indiana University Press, pp.220-234.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















