La representación de la protesta contra Educación para la Ciudadanía en ABC y La Razón
Keywords:
Prensa conservadora, educación para la ciudadanía, análisis de contenido, fuentes, cobertura de conflictosAbstract
El objetivo de este trabajo es indagar en el tratamiento periodístico que recibió la protesta en contra de la asignatura Educación para la Ciudadanía por parte de los dos diarios ideológicamente más próximos a los impulsores de la controversia. El análisis se centra entre los años 2004 y 2008, periodo durante el que el conflicto en torno a esta materia fue más intenso. Para ello, realizamos un exhaustivo análisis de contenido de 650 piezas informativo-interpretativas. Los resultados señalan que la presentación negativa de la materia dominó en una cobertura cómplice con los críticos y escasamente explicativa.
Downloads
References
BARTOLOMÉ CRESPO, D. (2005): Periodismo educativo. Madrid: Síntesis.
BERELSON, B. R. (1971): Content Analysis in Communication Research. New York: Hafner.
BERTRAND, I. y HUGHES, P. (2005): Media Research Methods: Audiences, Institutions, Texts . New York:
Palgrave Macmillan.
BORDERÍA, E.: 2004-2008: Cuatro años de convulsión democrática. En LÓPEZ GARCÍA, G. (2011): Política
binaria y SPAM electoral. Valencia: Tirant lo Blanch, pp. 17-42.
BORRAT, H. (1989): El periódico, actor político. Barcelona: Gustavo Gili.
BRYMAN, A. (2008): Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
CALVO, K.: Calidad de la democracia, derechos civiles y reforma de la política. En BOSCO, A. y SÁNCHEZCUENCA,
I. (2009): La España de Zapatero: años de cambios, 2004-2008 . Madrid: Pablo Iglesias, pp. 205-225.
CHILLÓN, J. M. (2007): Periodismo y objetividad: entre la ingenuidad y el rechazo [Esbozo de una propuesta] .
Madrid: Biblioteca Nueva.
DEACON, D.; PICKERING, M.; GOLDING, P. y MURDOCK, G. (1999): Researching Communications: A
Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis. London: Hodder Arnold.
DÍAZ-SALAZAR, R. (2008a): España laica: ciudadanía plural y convivencia nacional. Madrid: Espasa Calpe.
– “La transición pendiente”. El País, (16 de abril de 2008b), p. 33.
– (2007): Democracia laica y religión pública. Madrid: Taurus.
– “La estrategia de los «neocon» en la Iglesia”. La Vanguardia, (28 de febrero de 2005), p. 24.
GIL CALVO, E. (2008): La lucha política a la española: tragicomedia de la crispación . Madrid: Taurus.
HANSEN, A.; COTTLE, S.; NEGRINE, R. y NEWBOLD, C. (1998): Mass Communication Research Methods.
Basingstoke: Macmillan Press.
HUMANES, M. L.: La anarquía periodística: por qué le llaman información cuando quieren decir…. En
ORTEGA, F. (2006): Periodismo sin información. Madrid: Tecnos, pp. 51-75.
JOHNSON-CARTEE, K. S. (2005): News Narratives and News Framing: Constructing Political Reality. Lanham:
Rowman & Littlefield Publishers.
KOVACH, B. y ROSENSTIEL, T. (2012): Los elementos del periodismo. Madrid: Aguilar.
LAKOFF, G. (2007): No pienses en un elefante: lenguaje y debate político . Madrid: Editorial Complutense.
LIPPMANN, W. (2011): Libertad y prensa. Madrid: Tecnos.
LUHMANN, N. (2000): La realidad de los medios de masas . Rubí: Anthropos.
McCOMBS, M. y SHAW, D. L.: “The Agenda-Setting Function of Mass Media”. Public Opinion Quarterly, vol. 36
(1972), nº 2, pp. 176-187.
McNAIR, B. (1998): The Sociology of Journalism. London: Arnold.
MILBURN, M. A. y McGRAIL, A. B.: “The Dramatic Presentation of News and its Effects on Cognitive
Complexity”. Political Psychology, vol. 13 (1992), nº 4, pp. 613-632.
MILNE, K. (2005): Manufacturing Dissent: Single-issue Protest, the Public and the Press. London: Demos.
MOLOTCH, H. y LESTER, M.: “News as Purposive Behavior: On the Strategic Use of Routine Events,
Accidents, and Scandals”. American Sociological Review, vol. 39 (1974), nº 1, pp. 101-112.
NEVEU, E. (2004): Sociologie du journalisme . Paris: Editions de La Découverte.
ORTEGA, F. (2011): La política mediatizada. Madrid: Alianza.
– El modelo de la no información. En ORTEGA, F. (2006): Periodismo sin información. Madrid: Tecnos, pp. 15-
PÉREZ-AGOTE POVEDA, A.: “El proceso de secularización en la sociedad española”. Revista CIDOB d’Afers
Internacionals, vol. 77 (2007), pp. 65-82.
RAIGÓN PÉREZ DE LA CONCHA, G.: “El periodismo educativo: objetivos”. Ámbitos, vol. 1, (1998), pp. 107-
– (1997): Periodismo y reforma educativa. Sevilla: Alfar.
VV. AA. (2008): Informe sobre la democracia en España / 2007: la estrategia de la crispación. [Consulta: 15 de
mayo de 2009]. <http://www.falternativas.org/la-fundacion/documentos/libros-e-informes/informe-sobre-lademocracia-
en-espana-2007-la-estrategia-de-la-crispacion-version-en-espanol>
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















