Modelos de negocio de la TDT-L privada en Cataluña: entre la sostenibilidad económica y la viabilidad legal
Keywords:
modelos de negocio, TDT local, televisión privada, CataluñaAbstract
En los primeros compases de la televisión digital terrestre local (TDT-L) en Catalunya, las emisoras privadas están aplicando tres modelos de negocio, que hemos denominado de proximidad, en cadena y paratelevisivo. Aunque estaban vigentes en 2010, los tres sufrían limitaciones legales y económicas que los convertían en estrategias problemáticas para la captación de valor. Este artículo, basado en una investigación original, identifica y define por primera vez los modelos de negocio existentes en la TDT-L privada catalana –dos de ellos presentes en toda España– y analiza sus puntos débiles como opciones válidas a medio y corto plazo.
Downloads
References
ACADEMIA DE LAS CIENCIAS Y LAS ARTES DE LA TELEVISIÓN; Y ESCUELA DE
ORGANIZACIÓN INDUSTRIAL (ACAT – EOI)(2010): La industria audiovisual en
España 2010. Escenarios de un futuro digital. Madrid: ACAT – EOI.
CASADESÚS – MASSANELL, R. y RICART J. E.: Competir mitjançant models de
negoci. En RICART, J.E. (ed.) (2009): Models de negoci per a una nova organització
industrial. Barcelona: Observatori de Prospectiva Industrial, pp. 21 – 51.
CAC (2009a): Informe sobre l’audiovisual a Catalunya 2007. Barcelona: CAC.
– (2009b): Diagnòstic de la televisió digital terrestre local a Catalunya (setembre –
octubre 2009). Barcelona: CAC.
COROMINAS, M. (2009): Televisió local a Catalunya. Barcelona: Institut d’Estudis
Catalans.
– y otros (2007). “Televisión digital terrestre local (TDT-L) en España: los
concesionarios privados”. Zer 12-22, (mayo de 2007), 69–95.
FERNANDEZ, I. y otros (2007): “Políticas de implantación de la TDT local en España
(2005-2006): los casos de las Comunidades Autónomas de Islas Baleares, Madrid,
Región de Murcia, Comunidad Valenciana, Galicia, Cataluña y Aragón”, Observatorio
(OBS*) Journal, 1, (2007), pp. 205 – 224.
FRANCÉS, Miquel (2010): “El valor estratégico de los contenidos”, Telos, 84, (julio –
septiembre de 2010), pp. 1 – 3.
GUIMERA, J.À. (2007): La televisió local a Catalunya (1976-2006): gestació,
naixement i transformacions. Barcelona: CAC.
– y otros (2009). La comunicació local a Catalunya. Informe 2008. Barcelona: InCom-
UAB.
IMPULSA TDT (2010): TDT. Informe final 2010. Madrid: Impulsa TDT.
INFOADEX (2011): Resumen. Informe Infoadex de inversión publicitaria en España
Madrid: Infoadex.
MARZAL, J. y CASERO, A. (2008). “La investigación sobre televisión local en
España: nuevas agendas ante el reto de la digitalización”. Zer, vol. 13-24, (mayo de
, pp. 83-106.
PRADO, Emili y DE MORAGAS, M. (1991): Televisiones locales. Tipologia y
aportaciones de la experiencia catalana. Barcelona: Col•legi de Periodistes de
Catalunya/Diputació de Barcelona.
SORIANO, J. (2007): L’ofici de comunicòleg. Vic: Eumo.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















