Exposición, atención y distracción en los procesos comunicativos
Keywords:
Exposición, atención, dispersión, recepción, inclusiónAbstract
El objetivo de este artículo es analizar la importancia que tiene la exposición, atención y la distracción en incentivar el procesamiento de los mensajes de los procesos comunicativos contemporáneos. Al investigar las más diversas situaciones comunicativas (televisiva, cinematográfica, radiofónica, comunicación mediada por computadora), todas las tradiciones en los estudios de recepción se ocupan de destacar el papel decisivo que reviste la exposición y la atención en los procesos cognitivos, emotivos y psicoanalíticos activados durante el procesamiento de los mensajes.
Downloads
References
AUMONT, J. et al.. (1996): Estética del cine. 2ª Ed. Barcelona: Paidós.
BETTETINI, G. y COLOMBO, F. (eds.). (1995): Las nuevas tecnologías de la
comunicación. Barcelona: Paidós.
BORDWELL, D. (1996): La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
CATALÀ, J. M. (2001): “La rebelión de la mirada. Introducción a una fenomenología
de la interfaz”, Formats, Revista de Comunicación Audiovisual, 3, 2001,
http://www.iua.upf.es/formats3/cat_e.htm [enero 2010].
CATALÀ, J. M. (2005): La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la
era de la cultura visual. Barcelona: Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de
Barcelona.
CATALÀ, J.M. (2010): La imagen interfaz. Representación audiovisual y
conocimiento en la era de la complejidad. Bilbao: Universidad del País Vasco.
CASETTI, Francesco. (1994): Teorías del cine (1945-1990). Madrid: Cátedra.
CASETTI, F. y DI CHIO, F. (1998): Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
CRARY, J. (2008a): Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX.
Murcia: CENDEAC.
CRARY, J. (2008b): Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura
moderna. Madrid: Akal.
ECO, U. (1992): Obra abierta. Barcelona: Planeta-Agostini.
FREDIN, E. (1997): “Rethinking the News Story for the Internet: Hiperstory Prototypes
and a Model of the User”, Journalism and Mass Communication Monographs.
GENNEP, A. (1986): Los ritos del pasaje. Madrid: Taurus,.
GOMBRICH, E. H. (2002): Arte e ilusión. 2a Ed. Madrid: Debate.
GONZÁLEZ REQUENA, J. (1992): El discurso televisivo: espectáculo de la
postmodernidad. Madrid: Cátedra.
GUNTER, B. (2000): Media Research Methods. London: Sage.
HARMS, J. y DICKENS, D. (1996): “Postmodern Media Studies: Analysis or
Symptom?”, Critical Studies in Mass Communication, 13, p. 210-227.
LATOUR, B. (1998): “Visualización y cognición: pensando con los ojos y con las
manos”. En: La balsa de la Medusa, 45-46, p. 77-128.
MCQUAIL, D. (2000): Introducción a la teoría de la comunicación de masas. 3ª Ed.
Barcelona: Paidós.
METRO (2007): “La voz llega a 'Second life'”, 01 marzo, p. 18.
METZ, C. (2001): El significante imaginario. Barcelona: Editorial Paidós.
MORIN, E. (2001): El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.
NICHOLS, B. (comp.) (1985): Movies and Methods. Berkeley, CA: University of
California.
NOBLE, G. (1975): Children in Front of the Small Screen. Londres: Constable.
PÀMIES, S. (1987): “L' 'angoixa' de Bigas Luna”, El temps, 27 abril, p. 31-34.
RAMÍREZ MOLAS, P. (1978): Tiempo y narración. Enfoques de la temporalidad en
Borges, Carpentier, Cortázar y García Márquez. Madrid: Gredos.
RODRIGO ALSINA, M. (1995): Los modelos de la comunicación. 2ª Ed. Madrid:
Tecnos.
SANABRIA, C. (2011): Contemplación de lo íntimo. Lo audiovisual en la cultura
contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.
SONTAG, S. (1996): Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.
STAM, R.; BURGOYNE, R. y FLITTERMAN-LEWIS, S. (1999): Nuevos conceptos de
la teoría del cine. Estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis,
intertextualidad. Barcelona: Paidós.
SUNKEL, G. (Coord.) (1999): El consumo cultural en América Latina. Construcción
teórica y líneas de investigación. Santafé de Bogotá: Convenio Andrés Bello.
TAYLOR, L. (2003): “When Seams Fall Apart – Video Game Space and the Player”.
E n : G a m e S t u d i e s , V o l . 3 , I s s u e 2 , D e c e m b e r ,
http://www.gamestudies.org/0302/taylor/ [enero 2010].
TURNER, V. (1988): El proceso ritual. Madrid: Taurus.
TRUFFAUT, F. (1991): Hitchcock. Madrid: Akal
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















