La opinión en la prensa española: marcos interpretativos del comunicado de la OMS sobre la carne
Keywords:
Riesgo, comunicación, framing, opinión, prensa. Risk, prensa.Abstract
El 26 de octubre de 2015, la Organización Mundial de la Salud difundió un comunicado en el que informaba de la carcinogenicidad de la carne roja y procesada. En este artículo se estudia cuál fue el tratamiento que El País, El Mundo, La Vanguardia y El Correo dieron a este tema en sus páginas de opinión. Desde la teoría del framing y previo análisis del discurso se examinan los recursos estilísticos, argumentos, autoría, fuentes y funciones del encuadre publicados en estos medios. Los resultados obtenidos permiten hablar de un marco crítico mayoritario que utilizó argumentos desdramatizadores para atenuar y minimizar la percepción del riesgo inicial.
On 26 October 2015, the World Health Organization released a statement reporting the carcinogenicity of red and processed meat. This article examines what treatment was given to this issue by newspapers such as El Pais, El Mundo, La Vanguardia and El Correo in its opinion pages. Style resources, arguments, authorship, sources and functions of published frameworks in the media mentioned are analyzed from the theory of framing, after a discourse analysis. The results achieved allow us to speak of a main critical framework that used different arguments to mitigate and minimize the initial risk perception.
Downloads
Metrics
References
ABRIL, N (1999): Periodismo de opinión. Madrid: Síntesis.
ALCÍBAR, M.: “Propuesta pragmático-discursiva para analizar artículos editoriales: modelos y estrategias”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 21, (2015), nº 1, pp. 225-241.
ATANASOVA, D. y KOTEYKO, N.: “Obesity frames and counter-frames in British and German online newspapers”. Health, (2016), pp. 1-20, doi: 10.1177/1363459316649764 [Consulta: 10 mayo 2016]
BECK, U. (2002): La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
Comunicado de Prensa del Centro Internacional de investigaciones sobre el cáncer. 26/10/2015. http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/cancer-red-meat/es/ [Consulta: 20 abril 2016]
CUVARDIC, D.: “Los marcos interpretativos textuales: herramienta metodológica para el análisis del discurso periodístico”. Ciencias Sociales, 96, (2002), pp. 83-98.
Declaración de la OMS sobre los vínculos entre la carne procesada y el cáncer colorrectal. 29/102015. http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2015/processed-meat-cancer/es/. [Consulta: 20 abril 2016]
EILDERS, Ch. y LÜTERS, A.: “Research note: Germany at war. Competing framing Strategies in German Públic Discourse”, European Journal of Communication, vol. 15 (2000), nº 3, pp. 415-428.
ENGUIX, O. y GALLARDO, B.: “El encuadre de los temas de salud: cobertura en prensa escrita del daño cerebral adquirido”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, nº 26, tercer trimestre (otoño, 2014). http://institucional.us.es/ambitos/2014/el-encuadre-de-los-temas-de-salud-cobertura-en-prensa-escrita-del-dano-cerebral-adquirido. [Consulta: 25 abril 2016]
ENTMAN, R. M.: “Framing: Toward Clarification of a Factured Paradigm”, Journal of Communication, vol. 43, (1993), nº 4, pp. 51-58.
FARRÉ COMA, J.: “Comunicación de riesgo y espirales del miedo. Comunicación y Sociedad, 3, (2005), pp. 95-119.
GAITÁN MOYA, J.A. y PIÑUEL RAIGÁDA, J.L. (1998): Técnicas de Investigación en Comunicación Social. Madrid: Síntesis.
GIL CALVO, E.: “Riesgo, incertidumbre y medios de comunicación”, Madrid, Revista Catalana de Seguretat Pública 16, (2006), pp. 103-114.
GONZALO, J.I. y FARRÉ, J. (2011): Teoría de la Comunicación de riesgo. Barcelona: UOC.
HOLSTl, O.R. (1969): Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley
JAEGER, CC.; RENN, O.; ROSA, EA.; WEBLER, T. (2001): Risk, Uncertainty and Rational Action. London: Earthscan.
LÖFSTEDT, R. E.: “Risk communication guidelines for Europe: a modest proposition.” Journal of Risk Research, vol 13, (2010), (1), pp. 87-109.
LÓPEZ, J.A.; LUJÁN, J.L. (2000): Ciencia y política del riesgo. Madrid: Alianza.
LÓPEZ RABADÁN, P.: “Nuevas vías para el estudio del framing periodístico. La noción de estrategia de encuadre”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 16, (2010), pp. 235-258.
MOSTAZA, B.: “Editoriales”, en González Ruiz, N. (dir.) (1966): Enciclopedia del periodismo. Madrid: Noguer, pp. 171-197.
PAN, Z., y KOSICKI, G.M.: “Framing Analysis: An Approach to news discourse”. Political Communication,10, (1993), pp. 55-75.
RUTSAERT, P. y REGAN, Á.: “The use of social media in food risk and benefit communication”, Trends in food science and technology, vol. 30, (2013), nº 1, pp. 84-91.
SÁDABA, T. (2007): Framing: el encuadre de las noticias. El binomio terrorismo-medios. Buenos Aires: La Crujía.
SANTAMARÍA, L y CASALS, M.J. (2000): La opinión periodística. Argumentos y géneros para la persuasión. Madrid: Fragua.
SAURA, P. (2005): La gestión y la comunicación de crisis en el sector de alimentación y bebidas. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
SEMETKO, H. y VALKENBURG, P.M.: “Framing European Politics: A Content Analysis of Press and Television News,” Journal of Communication, vol. 50, (2000), nº 2, pp. 93-109.
VAN DIJK, T (1997): Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Paidós Comunicación.
VAN GORP, B.: “Where is the frame? Victims and intruders in the Belgian press coverage of the asylum issue”. European Journal of Communication, vol. 20, (2005), nº 4, pp. 484-507.
VAN GORP, B.: “The Constructionist Approach to Framing: Bringing Culture Back In”. Journal of Comunication, 57, (2007), pp. 60-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 157
- PDF (Español (España)) 79