Digitlab: tecnologías emergentes y ambientes de aprendizaje mediado por tecnologías para fortalecer habilidades de pensamiento y comunicación en las disciplinas del diseño
Keywords:
Makerspace, Diseño interdisciplinar, Herramientas telemáticas, Tecnologías emergentes, Comunicación interactiva. Makerspace, Interdisciplinarydesign, Telematics Tools, Emerging Technologies, Interactive Communication.Abstract
La tecnología digital emergente dinamiza la educación universitaria, con este objetivo se creó elDigitLAB un laboratorio inspirado en el Movimiento “Maker”,para fortalecer conocimiento, prácticas profesionales y aprendizaje acerca de tecnologías digitales para el diseño con tecnología telemática. DigitLAB atiende diversos contextos educativos aplicando herramientas informáticas, procesos dialógicos y comunicaciones interactivas. Este trabajo muestra tres diferentes escenarios de aprendizaje generados de este proyecto y resultados de las prácticas comunicativas que se desarrollan a través de herramientas telemáticas. Se evalúan las tecnologías emergentes en la práctica del diseño interdisciplinar y la comunicación efectiva en ambientes virtuales de trabajo colaborativo.
The emerging digital technology streamlines university education, this goal was established as the laboratory DigitLAB to strengthen knowledge, professional practice and learning about digital technologies to design with telematics technology. DigitLAB heeds several educational contexts using computing´s tools, dialogic processes and interactive communications.This work shows three different learning scenarios generated from this project and results of communicative practices that develop through telematics tools. Assesses emerging technologies in the practice of interdisciplinary design and effective communication in virtual collaborative work environments.
Downloads
References
BLIKSTEIN, P. &KRANNICH, D.(2013).The maker’s movement and FabLabs in education: experiences, technologies, and research.En Proceedings of the 12th international conference on interaction design and children (IDC ’13),pp. 613-616.
ECHEVERRÍA, R. (2006, octubre). Equipos de Alto Desempeño: Un modelo de intervención. Ponencia presentada en el Seminario “¿Cómo llevar a su Equipo al Alto Desempeño?”. Escuela de Psicología, Universidad Adolfo Ibáñez, Santiago, Chile.
FRAGOSO, O. (2008). “El Diseño como actividad multidisciplinaria”. EnRevista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, vol. 8, Núm. 29,pp. 55-68.
ITO, M., GUTIÉRREZ, K., LIVINGSTONE, S., PENUEL, B., RHODES, J., SALEN, K. & WATKINS, S. C. (2013). Connected learning: An agenda for research and design.Digital Media and Learning Research Hub.
JONASSEN, D. (2000). El Diseño de entornos constructivistas de aprendizaje. En: Reigeluth, Ch. (eds.) Diseño de la instrucción Teorías y modelos. Un paradigma de la teoría de la instrucción.Parte I. Madrid: Aula XXI Santillana,pp. 225-249.
KNOBEL, M. & LANKSHEAR, C. (2010).DIY Media: A Contextual Background and Some Contemporary Themes.Michele Knobel and Colin Lankshear (Eds).In DIY Media: Creating, Sharing and Learning With New Technologies.New York: Peter Lang, pp.1-26.
LEWIS, J. (2015). “Libraries Are for Making: Robots”. Young Adult Library Services, 13(2), 25.
MARTÍN-JUEZ, F. (2002).Contribuciones para una antropología del diseño. D.F., México: Editorial Gedisa, S. A.
TESCONI, S., & ARIAS, L. (2015, August). “The Transformative Potential of Making in Teacher Education: A Case Study on Teacher Training Through Making and Prototyping”. In International ConferenceonDistributed, Ambient, and PervasiveInteractions. Springer International Publishing, pp. 119-128.
TRESSERRAS, J. (2015).Diseño e Interdisciplinariedad. Una visión. [Consultado el 17 de junio de 2016] http://www.raco.cat/index.php/Waterfront/article/viewFile/2884-99/376673.
VOSSOUGHI, S., & BEVAN, B. (2014).Making and tinkering: A review of the literature. National Research Council Committee on Out of School Time STEM, pp. 1-55.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















