Transmedia as a strategy for news innovation. The case of the webdoc BackUp (Lab-RTVE, Spain)
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i68.09Keywords:
transmedia, webdoc, information innovation, multimedia, interactivityAbstract
This paper focuses on the analysis of the documentary series BackUp, created by Lab RTVE, as an innovative multimedia news project. The main objective is to examine the narrative of the series and the resources used to create an engaging experience for its audience. The research examines both the seven episodes (n=7) that make up the webdoc and the project’s website where the content is explored in depth. To do so, a content analysis methodology is used from a descriptive perspective with a quantitative and qualitative approach. The results show that BackUp integrates new formats and narratives based on a multimedia and hypertextual language to offer a complete information experience through a transmedia approach. This narrative strategy allows for a dynamic and participatory interaction with the content, resulting in a richer user experience. The research concludes that the structure and expansion of the transmedia narrative are key elements for project innovation. These aspects play a more significant role than other strategies such as gamification or augmented reality, as they encourage user interactivity with the information project. The documentary series BackUp is positioned as an example of how the integration of transmedia narratives can enrich the news experience in today’s digital landscape.
Downloads
References
Avegno, R. J., & Herrera, A. E. (2022). Nuevas narrativas híbridas como género periodístico en plataformas digitales. En J. De Sola, A. Segura, Y. Cabrera y C. González, Reinventar contenidos en prensa y radio (pp. 31-54). Editorial Fragua.
Balaguer, J. (2020). Participatory designs in the collaborative i-doc: A model of analysis and an evaluation. Revista de Comunicación, 19(2), 47– 60. https://doi.org/10.26441/RC19.2-2020-A3
Barreda, M. (2018). Periodismo inmersivo en España: Análisis de la primera generación de contenidos periodísticos en realidad virtual. Estudios sobre el mensaje periodístico, 24(2), 1105-1120. https://doi.org/10.5209/ESMP.62204
Colussi, J., & Reis, T. A. (2020). Periodismo inmersivo. Análisis de la narrativa en aplicaciones de realidad virtual. Revista Latina de Comunicación Social, (77), 19-32. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1447
Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. University of Minnesota Press.
Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista general de información y documentación, 28(1), 119-142. http://dx.doi.org/10.5209/RGID.60813
Dowling, D. (2019). Immersive Longform Storytelling: Media, Technology, Audience. Routledge.
Fernández-Castrillo, C., & Lara, C. (2022). Integración de la violencia simbólica en la teoría fílmica feminista: visibilizando lo invisible. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 198(805), 1-12. https://doi.org/10.3989/ar-bor.2022.805014
Galloway, A. (2013). The Interface Effect. Polity Press.
Garin, M. (2017). Heridas Infinitas: estructura narrativa y dinámicas seriales en la ficción televisiva. L’atalante. Revista de estudios cinematográficos, (24), 27-41. https://doi.org/10.63700/414
Gil, C. (2022). Estructuras no lineales en la narrativa (Literatura, Cine y Medios electrónicos). Tesis de maestría (Maestría en Literatura) - Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. https://nomadasyrebeldes.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/03/nolineal.pdf
González-Fernández, S. (2023). La percepción de la violencia audiovisual entre universitarios: estudio de caso en estudiantes de periodismo (Universidad de Málaga), Zer, 28(54), 161-183. https://doi.org/10.1387/zer.23648
González-Fernández, S. (2025). El documental interactivo del Lab RTVE: tendencias narrativas para una audiencia activa y digital. Palabra Clave, 28(s2), 1-28. https://doi.org/10.5294/pacla.2025.28.s2.2
Hernández, J. (2017). Diseñando una recepción participativa para universos transmedia: roles y desafíos. Tropelías: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (28), 21-41. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017282055
Herrero-Curiel, E., & Planells de la Maza, A. J. (2020). Nuevas narrativas periodísticas entre la información y la simulación lúdica: los docuwebs y los newsgames. Palabra Clave, 23(2), 1-26. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.5
Jauregui Caballero, A. & Ortega Ponce, C. (2020). Narrativas transmediáticas en la apropiación social del conocimiento. Revista Latina de Comunicación Social, (77), 357-372. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1462
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press.
Jódar-Marín, J. Á., & De la Torre-Espinosa, M. (2023). Diseño, realización y postproducción de webdoc. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(2), 127-141. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24503
López Hidalgo, A., Méndez Majuelos, I., & Olivares-García, F. (2022). El declive del periodismo inmersivo en España a partir de 2018. Revista Latina de Comunicación Social, (80), 15-27. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1536
Kim, J. (2022). Documentary’s Expanded Fields: New Media and the Twenty-First-Century Documentary. Oxford University Press.
Marsha, B., & Schleser, M. (2014). Mobile media making in an age of smartphones. NY Palgrave Macmillan.
Martínez, S., & Díaz., R. (2016). Docuweb: pautas y metodología para la creación de un nuevo género periodístico. ZER: Revista De Estudios De Comunicación, 21(41), 71-91. https://doi.org/10.1387/zer.17263
Moloney, K. (2015). The Storytelling Edge: Bringing the Power of Narrative to Your Brand. McGraw Hill Professional.
Montoya, J. (2019). De las narrativas lineales a las narrativas transmediáticas. Quórum Académico, 16(2), 50-60.
Nash, K. (2021). Interactive Documentary. Theory and Debate. Routledge.
O’Flynn, S. (2015). Documentary’s metamorphic form: Webdoc, interactive, transmedia, participatory and beyond. Studies in Documentary Film, 9(1), 1-17.
Orihuela, J. (1997). Narración interactiva: el futuro no líneas de los relatos en la era digital, Palabra Clave, (2), 37-46.
Parra-Valcarce, D., & Martínez-Arias, S. M. (2019). Creación de docuwebs: gestión de nuevos géneros periodísticos online. El profesional de la información, 28(4), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.20
Peña, M. (2012). La importancia del acuerdo entre codificadores para el análisis de contenido, Comunicación y medios, (25), 47-56. https://doi.org/10.5354/rcm.v0i25.24521
Pratten, R. (2015). Getting Started with Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Create Space Independent Publishing.
Robledo Dioses, K., Atarama Rojas, T., & Palomino Moreno, H. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: Una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240. https://doi.org/10.5209/ESMP.55593
Ryan, M. L. (2017). Narrative as Virtual Reality 2: Revisiting Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Johns Hopkins University Press.
RTVE.es. (9 octubre 2024). BackUp. Una serie de investigación sobre delitos digitales. https://lab.rtve.es/lab/backup/
Saavedra-Bautista, C. E., Cuervo-Gómez, W, O., & Mejía-Ortega, I. D. (2017). Producción de contenidos transmedia, una estrategia innovadora. Revista Científica, 28(1), 6-16.
Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en Internet. Ediciones Universidad de Navarra.
Salcedo, D. M., Pazmiño, E. S., Del Rosario, E. A., & Salcedo, P. R. (2021). Multimedia e hipermedia aplicada en la educación. RECIAMUC, 5(2), 70-78. https://doi.org/10.26820/reciamuc/5
Scolari, C. (2004). Hacer Clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Gedisa.
Scolari, C. A. (2013). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, (7), 586-606.
Scolari, C. A. (2019). Transmedia narratives as a strategy for immersive journalism: A study on innovation in digital news. Media and Communication, 7(2), 43-52.
Van, K., & Sanders, J. (2019). What is narrative journalism? A systematic review and an empirical agenda. Journalism, 22(6), 1393-1412. https://doi.org/10.1177/1464884919862056
Vázquez-Herrero, J., & López-García, X. (2018). Actores implicados en la consolidación del documental interactivo. Hipertext.net - Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, (17), 32-42. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i17.04
Vázquez, J. & López, X. (2015). Reportaje interactivo: un género periodístico para el medio digital. En A. Silva, I. Puentes & J. Rúas (Eds.), De los medios a los metamedios. Actas I Simposio de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación (pp. 102-117). XESCOM. Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación.
Ye, W., Li, Q., & Yu, S. (2021). Persuasive Effects of Message Framing and Narrative Format on Promoting COVID-19 Vaccination: A Study on Chinese College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(18), 1-13. https://doi.org/10.3390/ijerph18189485
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sara González-Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















