‘Atypical’ and inclusive education in university: Ethical awareness with teacher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i65.03

Keywords:

ethical sensivity, inclusive education, higher education, audiovisual fictions, series

Abstract

In the higher education level, difficulties have been detected in ensuring access and retention of students with disabilities or neurodiversity conditions. This can be prevented and reversed through the ethical sensitization of future education professionals towards inclusive education. According to James Rest’s theoretical model, ethical sensitivity involves assessing a situation based on a value system, identifying the behaviors and individuals involved, as well as how they may affect others. This article aims to design and test an activity on ethical sensitivity regarding inclusive education at the higher education level, drawing from the Racial and Ethical Sensitivity Test and using a contemporary fiction series. The methodology is predominantly qualitative. Twenty teacher education students participated, tasked with identifying a series of ethical issues in a segment of the series “Atypical” and proposing action plans to address the issue at hand. The results demonstrate the detection of all ethical issues present in the audiovisual segment. Participants took on different professional roles to propose interventions as teachers or educational psychologists within the school community. Additionally, a lack of specific knowledge about inclusive education at the higher education level was observed. In conclusion, the usefulness of audiovisual fictions for designing activities that explore ethical sensitivity is highlighted, and the relevance of professional ethics training for educational agents is underscored.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Paula Belén Mastandrea, University of Buenos Aires

Paula Belén Mastandrea es Magíster en Psicología Educacional, Licenciada y Profesora en Psicología por la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Se desempeña como Investigadora y Profesora de la Práctica de Investigación sobre “Cine y Subjetividad” (Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Argentina). Sus principales temas de investigación son el cine y las series, la psicología educacional, la ética profesional docente y modelos metodológicos sobre la utilización del cine y las series para la formación en ética profesional docente.

Irene Cambra-Badii, Universitat de Vic - Central University of Catalonia

Irene Cambra-Badii es Doctora en Psicología por la Universidad del Salvador (Argentina) y Licenciada en Psicología por la Universidad de Buenos Aires. Se desempeña como Investigadora en la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, España. Es Profesora de Bioética en la Facultad de Medicina y en Ciencias de la Salud (Universitat de Vic - Universitat de Manresa). Sus principales temas de investigación son el uso del cine y las series televisivas como recursos de análisis de los imaginarios sociales y también como recursos de innovación docente en el ámbito universitario, especialmente en los grados de ciencias de la salud, mediante la metodología de cine-educación.

References

Appelbaum, L. (2020, May 4). Disability Portrayal on Screen Hits a Landmark High, Yet Reinforces Negative Stereotypes. RespectAbility. https://www.respectability.org/2020/05/see-jane-study-disability-portrayals/

Bandura, A. (1983). Psychological mechanisms of aggression. In R.G. Geen & I. Donnerstein (Eds.), Aggression: Theoretical and Empirical Reviews (pp.1–40). Academic Press.

Bazalgette, C. (2007). Carta Europea de educación en Medios (Bruselas). Comunicar, XV(28), 137-142.

Bonilla-del-Río, M., Valor-Rodríguez, L., & García-Ruiz, R. (2018). Alfabetización mediática y discapacidad: Análisis documental de literatura científica en Web of Science (WoS) y Scopus. Prisma Social, 20, 1-20.

Brevig, S. (2023, October 19). The Case for Authentic Disability Representation in Media and Why Our Society Desperately Needs It. Center for Scholars & Storytellers. bit.ly/3UyYzKi

Callus, A. M., & Camilleri-Zahra, A. (2019). ‘Nothing about us without us’: disabled people determining their human rights through the UNCRPD. Mediterranean Human Rights Review, (1), 1-26.

Cánovas, G. (2014). Menores de Edad y Conectividad Móvil en España: Tablets y Smartphones. PROTEGELES.

Cánovas Leonhardt, P., & Sahuquillo Mateo, P. (2008). La Influencia del Medio Televisivo en el proceso de Socialización de la Infancia. Education in the Knowledge Society (EKS), 9(3), 200–215. https://doi.org/10.14201/eks.16676

Chen, G. (s/f). Autism Goes to Hollywood: Our Favorite Documentaries, Movies and TV Shows Depicting Characters with Autism. Stages Learning. bit.ly/3Uy2GGA

Charlton, J. I. (2000). Nothing about us without us: Disability oppression and empowerment. University of California Press.

Cohen, J. (2001). Defining identification: A theoretical look at identification of audiences with media characters. Mass Communication & Society, (4), 245-264. https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0403_01

Cohen, J. (2003). Parasocial breakups: Measuring individual differences in responses to the dissolution of parasocial relationships. Mass Communication & Society, (6), 191-202. https://doi.org/10.1207/S15327825MCS0602_5

Consejo Europeo. Consejo de la Unión Europea. Infografía - La discapacidad en la UE: datos y cifras. https://bit.ly/3wvGkxq

Creswell, J. W. (2002). Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson Education.

Díaz-Garcia, I., Almerich Cerveró, G., Suárez-Rodríguez, J., & Orellana Alonso, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549–566. https://doi.org/10.6018/rie.409371

Espacio Autismo (2020, septiembre 10). «Amor en el Espectro»: la serie que habla del amor en el autismo. Espacio Autismo. https://bit.ly/4bvGWBX

Farr, R. M. (1986). Las representaciones sociales. En S. Moscovici, Psicología social/Serge Moscovici, II (pp. 495-506). Paidós.

Fcinco (2016, septiembre 3). Cinco motivos para amar (aún más) a Dustin, de ‘Stranger Things’. El Mundo. https://bit.ly/44EZ2z5

García-Ramos, F. J., & Villamar-Prevost, A. S. (2023). Diversidad funcional y relaciones sexoafectivas en Sex Education (Netflix): el caso de Isaac y Maeve. Palabra Clave, 26(2), e2627, https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.2.7

Garrido, R., & Zaptsi, A. (2021). Archetypes, Me Too, Time’s Up and the representation of diverse women on TV. Comunicar, (68), 21-33. https://doi.org/10.3916/C68-2021-02

Gerber, B. (2021, febrero 17). Las recientes series en pantalla de los adultos autistas reflejan la creciente comprensión del TEA. Autismo en vivo. https://bit.ly/4duUG1v

GLAAD Media Institute. (2022). Where we are on TV 2021-2022. https://bit.ly/4baEgdf

GLAAD Media Institute. (2023). Where we are on TV 2022-2023. https://bit.ly/4bqG5mB

González de Garay, B. (2011). Glee: el éxito de la diferencia. Sesión no numerada: revista de letras y ficción audiovisual, (1), 47-59.

Gray, J., & Lotz, A. (2019). Television Studies (2nd ed). Cambridge.

Hamby, A., Brinberg, D., & Jaccard, J. (2018). A Conceptual Framework of Narrative Persuasion. Journal of Media Psychology, 30(3), 113–124. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000187

Harnett, A. (2000). Escaping the Evil Avenger and the Supercrip: Images of Disability in Popular Television. Irish Communication Review, 8(1), 3. https://doi.org/10.21427/D7271M

Heumann, J. E., Salinas, K., & Hess, M. (2019). Road Map for Inclusion: Changing the Face of Disability in Media. Ford Foundation. https://bit.ly/3WuPkxj

INE (2022). Encuesta de discapacidad, autonomía personal y situaciones de dependencia – 2020. https://bit.ly/3JUI0n5

Ippolito, S. (2020). The misrepresentation of the disability media narrative. SUNY Buffalo Romance Studies Journal, 5(2), 1-40.

Johanssen, J., & Garrisi, D. (Eds.). (2020). Disability, media, and representations: Other bodies. Routledge.

Lotz, A. (2014). The Television Will Be Revolutionized (2nd ed). NYU Press.

Marina (2019, agosto 8). Ruth Madeley: ‘’Lo principal de «Years and Years» es que ofrece esperanza’’. Fuera de series. https://bit.ly/3QCtVOZ

Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18(3), 211–250. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420180303

Moyer-Gusé, E., Dale, K. R., & Ortiz, M. (2019). Reducing prejudice through narratives: An examination of the mechanisms of vicarious intergroup contact. Journal of Media Psychology, 31(4), 185–195. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000249

Nielsen. (2022). Closing the inclusion gap for people with disabilities. https://bit.ly/4agixPQ

Ngozi, C. (2018). El peligro de la historia única. Literatura Random House.

Observatorio de la Discapacidad en los Medios Audiovisuales. (ODA). (2022). Informe ODA 2022. Análisis sobre la representación de la diversidad en la ficción española del 2021 en el cine y televisión. https://bit.ly/3UD4ttM

Palenzuela Zanca, J., Marcos Ramos, M., y González de Garay Domínguez, B. (2019). Representación de la diversidad funcional en series contemporáneas españolas de ‘prime time’. index.comunicación, 9(3), 165-183.

Palenzuela Zanca, J., Marcos Ramos, M., y González de Garay, B. (2021). Análisis del discurso sobre la diversidad funcional en los personajes de las series televisivas españolas. Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social, 14(2), 1-17. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.10121

Phang, A., & Schafer, D. J. (2009). Is Ignorance Bliss? Assesing Singaporean Media Literacy Awarness in the Era of Globalization. Journalism and Mass Communication Educator, 64(2), 156-172. https://doi.org/10.1177/107769580906400203

Ramón, A. C., Tran, M., & Hunt, D. (2023). Hollywood diversity Report 2023: Exclusivity in Progress. Part 2: TV. UCLA Entertainment & Media Research Initiative. https://bit.ly/3UCs6mc

Reuters (2011, Noviembre 14). Actriz de «Glee» integrará un comité para personas con discapacidad en EU. Expansión. https://bit.ly/4b1K6gV

Rocchi, M., & Farinacci, E. (2020). Shonda Rhimes’s TGIT: Representation of Womanhood and Blackness. Series-International Journal of TV Serial Narratives, 6(1), 29-41. https://doi.org/10.6092/issn.2421-454X/10454

Romañach, J., & Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente, 5, 1-8.

Ruiz-Grossman, S. (2019, March 27). Disability Representation Is Seriously Lacking In TV And Movies: Report. Huffpost. https://bit.ly/44DDbs4

Scandroglio, B, López, J., y San José, M. C. (2008). La Teoría de la Identidad Social: una síntesis crítica de sus fundamentos, evidencias y controversias. Psicothema, 20(1), 80-89.

Schiappa E., Gregg P. T., & Hewes D. E. (2005). The Parasocial Contact Hypothesis. Communication Monographs, 72(1), 92-115. https://doi.org/10.1080/0363775052000342544

Shinsuke, F., Fujita, S., & Taiencho, K. (2016). Creating Community Engagements Between People with Disability and the Local Community Through Digital Storytelling. Journal of Cultural Studies, 1,(1). https://doi.org/10.22492/ijcs.1.1.05

Silvestre, J. (2019, marzo 28). «Special»: tráiler de la nueva serie queer de Netflix producida por Jim Parsons. Fotogramas. https://bit.ly/3wubMMi

Solá, P. (2019, febrero 8). 9 series que abrazan la diversidad funcional. La Vanguardia. https://bit.ly/3ybk8sJ

Guha, R., & Spivak, G. C. (Eds.). (1988). Selected subaltern studies. Oxford University Press.

Tefertiller, A., & Sheehan, K. (2019). TV in the Streaming Age: Motivations, Behaviors, and Satisfaction of Post-Network Television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 63(4), 595-616. https://doi.org/10.1080/08838151.2019.1698233

Toboso Martín, M., & A. V. Ferreira, M. (2021). Capacitismo. Dilemata, (36), 1-4.

Torres, A. (2017, septiembre 5). 4 series de TV que tienen personajes con Trastornos del Espectro Autista. Psicología y Mente. https://bit.ly/3QCQ13Q

Vera, B., Garrido, R., & Zaptsi, A. (2023). Las series de televisión como herramienta de aprendizaje-servicio: Analizando la diversidad e interseccionalidad en la era Peak tv. En S.Cabrera et al. (Eds.), Universidades y Agenda 2030. La cooperación universitaria andaluza comprometida con los ODS (pp. 633-648).

Woodburn, D., & Kopić, K. (2016). The Ruderman White Paper On Employment Of Actors With Disabilities In Television. Ruderman Family Foundation. https://bit.ly/3US46gj

Young, S. (2012, July 3). We’re not here for your inspiration. The Drum. https://bit.ly/44CUd9A

Young, M. (2023, March 8). Inspiring Women With Disabilities Who Made History. sheknows. https://bit.ly/3QFCs3L

Zaptsi, A., & Garrido, R. (2021). Análisis psicosocial del empoderamiento feminista en el ámbito audiovisual: propuesta de un instrumento para evaluar la equidad de género. En J. Puig Guisado, C. Torres Fernández & M. R. Iglesias Redondo (coord.), Análisis y propuestas educativas sobre género y diversidad sexual: Sociedades y escrituras en continuas transformaciones (pp. 73-95). Dykinson.

Zaptsi, A., Garrido, R., & Zurbano-Berenguer, B. (2021). El test Zaptsi-Garrido: Una herramienta para la innovación docente a través del desarrollo de una mirada feminista interseccional. En M.A. Martín López & C. Soria Rodríguez (coord.), Cuestiones transversales en la innovación de la docencia y la investigación de las ciencias sociales y jurídicas (pp.1431-1464). Dykinson.

Zhang, L., & Haller, B. (2021). Parasocial contact effects and a disabled actor in Speechless. In M. S. Jeffress (ed.), Disability Representation in Film, TV, and Print Media (Chapter 1). Routledge.

Żerebecki, B.G., Opree, S.J., Hofhuis, J., & Janssen, S. (2021). Can TV Shows Promote Acceptance of Sexual and Ethnic Minorities? A Literature Review of Television Effects on Diversity Attitudes. Sociology Compass, 15(8), e12906. https://doi.org/10.1111/soc4.12906

Published

2024-07-15

How to Cite

Mastandrea, P. B., & Cambra-Badii, I. (2024). ‘Atypical’ and inclusive education in university: Ethical awareness with teacher education students. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (65), 53–71. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i65.03

Issue

Section

MONOGRAPH
Views
  • Abstract 5
  • PDF (Español (España)) 4
  • HTML (Español (España)) 3