New ways of making memory. The Asturian images of David Seymour ‘Chim’ during the Spanish Civil War

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i64.05

Keywords:

Chim, Asturias, photojournalism, photography, war

Abstract

Since the beginning of the 20th century, periods of war were a focus of attention for photographic incursions in the press. Since then, the study of these images depends on the critical analysis of the supposed photographic objectivity, the political-social interests of each shot, the close relationship between the event to be covered and the photographer, etc. In this sense, the first non-international conflict that aroused great interest for foreign newspapers and photojournalists was the Spanish Civil War. From here, the following article explores the graphic reports made by the Polish photographer David Seymour, alias ‘Chim’ during his time in the Asturian region in the first months of 1937. The work is part, in turn, of the valuable set visual which we call “Suitcase” or “Mexican Suitcase”, along with the negatives of André Friedmann (Robert Capa) and Gerta Pohorylle (Gerda Taro). Specifically, we focus on the images of the battle of Oviedo, currently semi-unpublished as they do not have an in-depth analysis compared to those dedicated to other locations, on which studies and museum exhibitions have been carried out. His study is based on a methodology based on the spatio-temporal identification of the shot, from which, situate the photographer and begin the photographic commentary in light of the immediate historical context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arroyo, L. B. (2016). La (po)ética del instante: Testimonios, mitos e ironías del fotoperiodismo (1936-1939). Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, (13), 125-158. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i13.6058

Blanco, H. (4-III-2012). ¿Alguien conoce a este niño? La Nueva España.

Carabias, M. (2016). Disparos fotográficos en el marco del conflicto. España, 1936-1939. ASRI: Arte y Sociedad. Revista de investigación, (11), s/p.

Crabiffosse, F. (ed.) (2002) Constantino Suárez, fotógrafo (1920-1937). Fundación Municipal de Cultura, Educación y Universidad Popular.

Fleites, Á. (2008). Prensa y Guerra Civil en Asturias: de las elecciones del Frente Popular a la caída de Gijón (enero 1936-febrero 1937). Azucel.

Fleites, Á. (2010). Las transformaciones en la prensa a consecuencia de la Guerra Civil. Una aproximación al paradigma asturiano. El argonauta español, (7), s/p. https://doi.org/10.4000/argonauta.368

Palacios, L. (21-III-2012). La guerra de Asturias, 75 años oculta. La Nueva España. https://bit.ly/3GyQCy4

Pantoja, A. (2007). Prensa y fotografía. Historia de la fotografía en España. El argonauta español, (4), 1-30. https://doi.org/10.4000/argonauta.1346

Penco, F. (2021). Acerca de la localización de Muerte de un miliciano y otras consideraciones. Revista general de información y documentación, 31(2), 757-787. https://doi.org/10.5209/rgid.79467

Ponce, J. (2023). Memorias de una soberanía olvidada. Asturias 1936-1937. Pasado y Memoria, (27), 183-206. https://doi.org/10.14198/pasado.22656

Preston, P. (2007). Idealistas bajo las balas. Corresponsales extranjeros en la guerra de España. Debate.

Rodríguez-Tranche, R., & De las Heras, B. (2016). Fotografía y Guerra Civil española: del instante a la historia. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, (13), 3-14. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i13.6052

Sánchez-Illán, J. C. (2000). Literatura y compromiso político. En torno al protagonismo histórico de los intelectuales en los orígenes de la República (1898-1931). Cuadernos Republicanos, (43), 47-57.

Sánchez-Illán, J. C. (2013). El periodismo y la política en la encrucijada de 1936. Bulletin d’Historie Contemporaine de l’Espagne, (47), 79-92.

Sánchez-Illán, J. C. (2018). La Guerra Civil y el franquismo son noticia: periodismo y memoria histórica. En M. Eiroa San Francisco (coord.), Historia y memoria en red: un nuevo reto para la historiografía (pp. 171-198). Síntesis.

Salvador, A. (2018). Fuentes fotográficas para el estudio de la Guerra Civil. Archivos, fondos y colecciones. Letra Internacional, (126), 33-64.

Seoane, M. C., & Saiz, M. D. (1996). Historia del Periodismo en España. Vol. III. El siglo XX. Alianza.

Sontag, S. (2015). Ante el dolor de los demás. Penguin Random House.

Susperregui, J. M. (2016). Localización de la fotografía Muerte de un miliciano de Robert Capa. Communications & Society, 29(2), 17-44. https://doi.org/10.15581/003.29.35921

Susperregui, J. M. (2023). Robert Capa el fotógrafo comprometido: análisis de la fotografía Muerte de un miliciano y su localización. Revista general de información y documentación, (33)1, 59-92. https://doi.org/10.5209/rgid.80470

Young, C. (2008). La historia de la maleta mexicana, International Center of Photography. https://bit.ly/46SGvz1

Published

2024-04-15

How to Cite

Díaz Rodríguez, N. (2024). New ways of making memory. The Asturian images of David Seymour ‘Chim’ during the Spanish Civil War. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (64), 51–68. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i64.05

Issue

Section

MONOGRAPH
Views
  • Abstract 96
  • PDF (Español (España)) 32
  • HTML (Español (España)) 2