Boomers versus Millennials and Gen Z: Digital literacy and social media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i61.07

Keywords:

digital literacy, digital gap, social media, boomers, digital natives

Abstract

Digital gap which separates the Boomer generation –born between 1946 and 1964– from digital natives –Millennials and Generation Z, born between 1994 and 2012– it’s nowadays, one of the most influential inequities in the current communication process. The lack of digital literacy has triggered the need to develop digital skills in more vulnerable users: the Boomers. This article established a balance between both age groups (n=227) from a perspective of the use of social network with regards to the consumption of current information. On the one hand, we applied a quantitative mythology un pretest format, to students of the Interuniversity Experience Program of University of Salamanca, with a view to future research that deals with the use of social media in Boomers, focused on the consumption of content and current news. On the other hand, we developed a survey to Millennials and Gen Z around their perception of the informative treatment of informative content on television and social networks. This study case provides results that break with social stereotypes that Boomers don’t use social networks and are not educated enough to do so, or that they are not even interest in learning how to use these new tools to consume current information.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Acevedo, M. T., Ramírez‑Pereira, M., Ramírez‑Correa, P., & Ramírez‑Santana, M. (2022). Percepciones de personas mayores chiles respecto del uso de las redes sociales digitales y su relación con el bienestar subjetivo, en contexto de pandemia SARS CoV‑2. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (e48), 518–534.

Allievi, M. (22 de julio de 2022). España mejora su nivel de digitalización a raíz de la pandemia. El País. elpais​.com/​economia/​2022‑07‑28/​es​pana‑mejor​a‑su‑nivel​‑de‑digita​lizacion‑a​‑raiz‑de‑l​a‑pandemia​.html

Brito, L. (17 de septiembre de 2020). Los nuevos desafíos de la alfabetización. [Artículo en línea]. unesco​.org/​es/​articles/​los‑nuevos​‑desafios‑​de‑la‑alfa​betizacion

Bunbury Bustillo, E., Pérez Calle, R., & Osuna‑Acebo, S. (2022). Las Competencias Digitales en personas mayores: De amenaza a oportunidad. Vivat Acedemia. Revista de Comunicación, (155), 173–195. https://​doi​.org/​10​.15178/​va​.2022​.155​.e1383

Cardozo, C., Martin, A. E., & Saldaño, V. (2017). Los adultos mayores y las redes sociales: Analizando experiencias para mejorar la interacción. Informes Científicos Técnicos - UNPA, 9(2), 1–29. https://doi.org​/10.22305/ict-unpa.v9i2.244

Cornu, B. (2011). Digital Natives: How do the learn? How to teach them? [Archivo PDF]. unesdoc​.unesco​.org/​ark:/​48223/​pf0000216681

Fundación Telefónica. (2023). La Sociedad Digital en España 2023. [Archivo PDF] fundaciontelefonica​.com/​cultura‑digital/​socieda​d‑de‑la‑in​formacion/​2023/​

Gordillo Álvarez, I., & Toledo Aral, S. (2021). Mi abuela es influencer. Redes sociales y envejecientes. En V. Guarinos (Coord.), La Isla Etaria. Tercera edad y medios de comunicación (pp. 85-100). ReaDuck.

Guarinos, V. (2021). La Isla Etaria. Tercera edad y medios de comunicación (1. ª ed.). ReaDuck Divulgación.

Martínez Heredia, N., & Rodríguez‑García, A.-M. (2018). Alfabetización y competencias digitales en personas mayores: El caso del aula permanente de formación abierta de la Universidad de Granada (España). Revista Espacios, 39(10), 37–52.

ONTSI. (2021). Usos y actitudes de consumo de contenidos digitales en España. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. https://​doi​.org/​10​.30923/​094‑21‑023‑9​_2021

Peral‑Peral, B., Arenas‑Gaitán, J., & Villarejo‑Ramos, A.-F. (2015). De la brecha digital a la brecha psico‑digital: Mayores y redes sociales. Comunicar, 23(45), 57–64. https://​doi​.org/​10​.3916/​C45‑2015‑06

Peral‑Peral, B., Villarejo‑Ramos, A‑F., & Arenas‑Gaitán, J. (2017). Descifrando la brecha digital de los mayores. Panorama social, (25). 67‑82.

Reina Vanegas, F. C., & Moya Garzón, Y. P. (2022). Alfabetización Digital: una experiencia virtual con personas adultas mayores. Transdigital, 3(5), 1–23. https://​doi​.org/​10​.56162/​transdigital84

Stoiciu, A. (s. f.). El papel de la gobernanza electrónica en la reducción de la brecha digital. [Artículo en línea]. un​.org/​es/​chronicle/​article/​el‑p​apel‑de‑la​‑gobernanz​a‑electron​ica‑en‑la‑​reduccion‑​de‑la‑brec​ha‑digital

Published

2023-07-15

How to Cite

Mori Cureses, M. (2023). Boomers versus Millennials and Gen Z: Digital literacy and social media. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (61), 116–131. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i61.07

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 607
  • PDF (Español (España)) 239
  • XML (Español (España)) 162