Between the «face to face» and the multiplicity of candidates: the televised electoral debate in Europe (2019 - 2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i59.09

Keywords:

political communication, electoral debate, electoral campaign, Europe, television

Abstract

The television debate is the most important moment of an electoral campaign, an act of political communication that generates a large amount of information and allows us to observe the qualities of political leaders. The current concept of media debate was born in the United States with the television confrontation between Nixon and Kennedy in 1960, marking a before and after in political communication and in the history of these media events. Electoral debates in Europe began parallel to the American cases. Sweden was the pioneer in 1958, followed by other countries such as Germany in 1969, France in 1974 or Italy in 1983; the first Spanish electoral debate appears in 1993 between Felipe González and José María Aznar. The United Kingdom incorporated the televised debate in 2010, becoming one of the countries with the least tradition in this field. To learn about the main characteristics of the European electoral debate, this research work analyzes a total of 119 debates held between January 2019 and June 2022, all of which were broadcast in 18 member countries of the European Union, including the United Kingdom. After applying content analysis, the data collected shows how debates in Europe with two candidates are slightly higher than those where there are more political participants. This study observes that the European debate is still between the «face to face» model and a format based on the presence of a larger number of protagonists.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rafael Morales, University of Seville

Morales Cumplido, Rafael (Córdoba, 25.04.1988). Licenciado en Periodismo por la Universidad de Sevilla.  Máster Oficial en Comunicación Institucional y Política en la Facultad de Comunicación de Sevilla. Doctorando en Comunicación por la Universidad de Sevilla, Cádiz, Huelva y Málaga.    Redactor en la Radio Televisión Pública de Ceuta (RTVCE) como locutor de informativos radiofónicos y redactor en el magacín Conecta2.  Experiencia profesional anterior: redactor en Radio Palma Cadena SER y como corresponsal de Palma del Río  para El Día de Córdoba. Redactor del periódico mensual y online Localpaper Palma del Río. 

References

Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. [Archivo pdf].

https://​bit​.ly/​3TWc6to

Abramowitz, A. I. (1978). The Impact of a Presidential Debate on Voter Rationality. American Journal of Political Science, 22(3), 680–690.

https://​doi​.org/​10​.2307/​2110467

Aigneren, M. (2009). Análisis de contenido. Una introducción. La Sociología En Sus Escenarios, 3.

https://​bit​.ly/​3DxHPf0

Bailey, R. (2020). Planets Seldom Align: A Hit and the Misses of United Kingdom Television Election Debates. En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp.119-127). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-16

Barrientos, A., Caldevilla, D. y Vargas, J. (2019). El protocolo, la puesta en escena y la persuasión en los debates políticos televisados. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 23(3), 17-27.

https://​doi​.org/​10​.17979/​redma​.2019​.23​.3​.5872

Burgal Jiménez-Mena, J. R. (2013). Análisis de los debates de las campañas electorales de 2008 y 2011 en España [Trabajo Fin de Máster, Universidad de Sevilla] Depósito de investigación US. https://​bit​.ly/​3DcLNZ4

Canel, M. J. (1998). Los efectos de las campañas electorales. Communication & Society, 11(1), 47-67.

https://​doi​.org/​10​.15581/​003​.11​.36422

Canel, M. J. (2001). Comunicación política: técnicas y estrategias para la sociedad de la información. Tecnos.

Castromil, A. y Rodríguez, R. (2019). «Del «cara a cara» a los debates «a cuatro» en España». En E. Conde-Vázquez, J. Fontenla-Pedreira y J. Rúas-Araújo (Eds.), Debates electorales televisados: del antes al después (pp.27-47). Cuadernos Artesanos de Comunicación. https://​bit​.ly/​3WzeMP7

Chihu-Amparán, A. (2021). Frames de la comunicación. Los debates presidenciales en México 2018. Inter disciplina, 10(26), 241-265.

Crespo, I., Carletta, I., Garrido, A. y Riorda, M. (2011). Manual de comunicación política y estrategias de campaña: candidatos, medios y electores en una nueva era. Editorial Biblos.

Delle-Done, F. (2015, 6 de octubre). Debate electoral en Alemania (1): la ronda de los elefantes. Eleccionesenalemania.com. https://​bit​.ly/​3N9XAMt

Eberl, J. M., Kathirgamalingam, A. y Boomgaarden, H. G. (2020). Austria: On the Road to Peak TV Debate? En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp. 129-138). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-17

Galindo, F. y Regueira J. (2019). En el exoesqueleto: La preproducción de la campaña electoral. En Conde-Vázquez, J. Fontenla-Pedreira y J. Rúas-Araújo (Eds.), Debates electorales televisados: del antes al después (pp. 49-65). Cuadernos Artesanos de Comunicación. https://​bit​.ly/​3PFCSFB

Gallego-Reguera, M. (2016). El regreso del cara a cara en España: la organización profesional de los debates electorales televisados entre candidatos a la presidencia del gobierno en 2008. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional UCM. https://​bit​.ly/​3U361eQ

García-Marín, J. (2015). La cobertura mediática de los debates electorales en España. Revista Española De Ciencia Política, 38, 135-161. https://​bit​.ly/​3WcdNoG

Grbeša, M. (2020). Televised Debates in Croatia: Lost in Regulation. En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp. 167-174). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-21

Håkansson, N. y Johansson, B. (2020). Swedish Election Debates: A Long Tradition Adapting to New Times. En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp. 139-146). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-18

Herrero, J. C. y Benoit, W. L. (2009). Análisis funcional de los debates en las elecciones generales de 2008. Zer: Revista de estudios de comunicación/Komunikazio ikasketen aldizkaria, 27, 61-81. https://​bit​.ly/​3TE448K

Holtz-Bacha, C. (2020). From the Heavyweights’ Debate to the Duel: The Development of Television Debates in Germany. En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp. 147-155). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-19

Juárez-Gámiz, J. (2021). Los debates electorales en la democracia contemporánea. Apuntes para analizar su presencia, función y evolución en las campañas. Instituto Nacional Electoral.

Kaal, H. (2014). De cultuur van het televisiedebat-Veranderende percepties van de relatie tussen media en politiek, 1960-heden. Tijdschrift voor geschiedenis, 127(2), 293-316.

https://​doi​.org/​10​.5117/​TVGESCH2014​.2​.KAAL

Kleinnijenhuis, J. (2020). Televised Election Debates in the Netherlands: Indirect Effects on Party Preferences through Media Coverage. En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp. 175-187). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-22

Krippendorff, K. (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.

Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications.

Lagares-Diez, N., Jaráiz-Gulías, E. y Castro-Martínez, P. (2020). La percepción de los debates como factor de decisión en el comportamiento electoral en las Elecciones Generales de abril de 2019. Revista Latina de Comunicación Social, 76, 39-58.

https://​doi​.org/​10​.4185/​RLCS​-2020​-1436

La Información (2019, 20 de noviembre). Cara a cara entre Johnson y Corbyn: el Brexit, ‘postbrexit’ y las encuestas. La Información. https://​bit​.ly/​3DfzmvA

Lledó, P. (2001). La influencia de los debates electorales sobre la decisión de voto. Revista Española De Ciencia Política, 5, 143-170. https://​bit​.ly/​3HDM7nG

Luengo, Ó. G. (2011). Debates electorales en televisión: una aproximación preliminar a sus efectos inmediatos. Revista Española de Ciencia Política, 25, 81-96. https://​bit​.ly/​3gRz5r6

Maarek, P. J. (2009). Marketing político y comunicación: claves para una buena información política. Paidós.

Maarek, P. J. (2020). French Television Debates: Just Audience or True Influence? En J. Juárez-Gámiz, C. Holtz-Bacha & A. Schroeder (Eds.), Routledge International Handbook On Electoral Debates (pp. 197-209). Routledge.

https://​doi​.org/​10​.4324/​9780429331824​-24

Marín-Pérez, B. (2020). El debate electoral cara a cara (1993-2019): nacimiento, desarrollo y retos de un formato de televisión consolidado en España con audiencias millonarias. Razón y Palabra, 23(105).

https://​bit​.ly/​3NbgkuW

Marín, B. (2003). Debates electorales por televisión. En S. Berrocal (Coord.), Comunicación Política en Televisión y Nuevos Medios (pp. 207-244). Ariel.

Marín, B. (2006). Modelos y formatos de debates electorales cara a cara por televisión. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 11, 39-55.

https://​doi​.org/​10​.35742/​rcci​.2006​.11(0)​.39​-55

Mazzoleni, G. (2014). La comunicación política. Alianza Editorial.

Muñoz-Alonso, A. y Rospir, J. I. (1999). Democracia mediática y campañas electorales. Ariel.

Ortega-Gunckel, C., Núñez-Mussa, E. y Porath, W. (2022). Comparación entre la cobertura de la prensa a campañas presidenciales y la agenda de los periodistas que conducen debates. Comunicación y Sociedad, 19, 1-24.

https://​doi​.org/​10​.32870/​cys​.v2022​.8177

Padilla-Castillo, G. (2014). La espectacularización del debate electoral: estudio del caso en Estados Unidos. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 132, 162–180.

https://​doi​.org/​10​.15178/​va​.2015​.132​.162​-180

Paniagua, J. (2003). Comunicación política electoral. Elecciones autonómicas de Andalucía en 2000. [Tesis Doctoral, Universidad de Málaga]. Repositorio Institucional UMA. https://​bit​.ly/​3DAdWeb

Rabadán, P. J. (2017). Tendencias de la comunicación política en la televisión en la campaña electoral del 26-J de 2016 en España. Comunicación y hombre, 13, 67-83. https://​bit​.ly/​3TGm4Q0

Raigada, J. L. P. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic studies, 3(1), 1-42.

https://​doi​.org/​10​.1558/​sols​.v3i1​.1

Ramírez-Vidal, G. (2011). La dimensión política de la retórica griega. Rétor, 1(1), 84-103. https://​bit​.ly/​3sD6usg

Rúas-Araújo, J., Campos-Freire, F. y López-López, P. (2020). Historia, evolución, audiencia y agenda temática de los debates electorales televisados en España dentro del contexto europeo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 787-806.

https://​doi​.org/​10​.5209/​esmp​.67806

Schrott, P. R. (1990). Electoral Consequences of «Winning» Televised Campaign Debates. The Public Opinion Quarterly, 54(4), 567–585. https://​bit​.ly/​3ff5Eiv

Self, J. W. (2005). The First Debate over the Debates: How Kennedy and Nixon Negotiated the 1960 Presidential Debates. Presidential Studies Quarterly, 35(2), 361–375.

https://​doi​.org/​10​.1111/​j​.1741​-5705​.2005​.00253​.x

Sierra-Rodríguez, J. (2013). Planteamientos sobre los efectos de los debates electorales en televisión: aplicación al caso español. In XXII World Congress of Political Science. https://​bit​.ly/​3hzNYzh

Soengas, X. (2009). Los límites de la información en los debates pactados/The limits of information in the negotiated debates. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 988-999.

https://​doi​.org/​10​.4185/​10​.4185/​RLCS​-64​-2009​-875​-988​-999

Turkenburg, E. (2022). Televised Election Debates in a Deliberative System. Democratic Theory, 9(1), 1-30. https://​doi​.org/​10​.3167/​dt​.2022​.090102

Published

2023-01-15

How to Cite

Morales, R., & García Gordillo , M. del M. (2023). Between the «face to face» and the multiplicity of candidates: the televised electoral debate in Europe (2019 - 2022). Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (59), 127–146. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i59.09

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 626
  • PDF (Español (España)) 127
  • XML (Español (España)) 215