The representation of women in Spanish fiction. Proposal for classifying roles and stereotypes from a gender perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.06

Keywords:

audiovisual, gender, roles, sterotypes, fiction, Spain

Abstract

The need to know the role of women in the audiovisual industry is urgent. Both direct participation in the sector and the representation that is made of it in the content generated are a basic element for improving its social role. In fact, it is confirmed how the involvement of women in the audiovisual has consequences in the construction of stories and narratives and even in the selection and approach of themes, the construction of characters, stereotypes, the assignment of roles, the association of values, among others. Starting from this premise, in this case we propose to collect the advances made around the generation of a model for classifying roles and gender stereotypes in fiction. The bibliographic review and the field work will allow us to make a concrete proposal that can be applied in the case of Spanish fiction.As a result of the work carried out, we have a functional tool in the form of a table of roles and stereotypes that should serve to objectively classify the representation of women in audiovisual content. The result is broad and complex, among other things, due to the negative bias of the categories. This vision assumes a reality collected from the works of the authors and, by extension, is a reflection of the reality analysed for several decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Emma Torres-Romay, University of Vigo

Profesora titular del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad de Vigo. Docente de las materias "Estrategias de Comunicación Publicitaria" y "Evaluación de la Eficacia Publicitaria".

References

Aránguez Sánchez, T. (2019). La metodología de la concienciación feminista en la época de las redes sociales. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.14

Barlovento (2020). Informe TV: El rosco del Consumo Audiovisual. Marzo, 2020.

Barreré Unzueta, M. A. (2003). Igualdad y “discriminación positiva”: un esbozo de análisis teórico-conceptual. Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho, 9, 2-27.

Bermejo Berros, Jesús (2012). Los personajes y las series de ficción en la vida de los y las jóvenes. Revista de Estudios de Juventud, 96, pp. 31-49

Caro González, F.J. y Nogales Bocio, A.I. (coord.) (1994). Emprender en Femenino. Tenerife: Cuadernos Artesanos de Comunicación.

Castillo-Mayén, R., y Montes-Berges, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(3), 1044-1060. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981

Castro Ricalde, M. (2002). Feminismo y teoría cinematográfica. Escritos. Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, 25. 23-48.

Caldevilla, D. (2010). Estereotipos femeninos en series de TV. Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación. 111. pp. 73-78.

Cobo-Durán, S. y Hernández-Santaolalla, V. (2015). Estereotipos regionales y nacionales en televisión. El caso de españoles en el mundo. MUNDO. En González-Valles, J. R. y Rodríguez-Terceño, J. (Coord.) Contenidos y discurso comunicativo audiovisual y textual. Madrid: Forum XXI, pp. 159-170.

Dircom (2021). Los españoles consumen más contenidos audiovisuales que nunca desde marzo de 2020. En Dircomfindencial, 16 de septiembre de 2021.

De Los Ríos, María José., y Martínez, Joaquina. (1997). La mujer en los medios de comunicación. Comunicar, 5(9), 97-104. Disponible en: https://dircomfidencial.com/medios/los-espanoles-consumen-mas-contenidos-audiovisuales-que-nunca-desde-marzo-de-2020-20210915-0403/

Eagly, A. H., & Steffen, V. J. (1984). Gender stereotypes stem from the distribution of women and men into social roles. Journal of personality and social psychology, 46(4), 735.

Galán, E. (2006a). Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva. ECO-Pós, 9(1), 58-81. Disponible en: http://hdl.handle.net/10016/9475

Galán, E. (2006b). Construcción y género y ficción televisiva en España. Comunicar, 28(XV), 229-236. Disponible en: http://hdl.handle.net/11162/86203

Gallego Ayala, J. (2021). Las mujeres ya no son lo que eran. Nuevos modelos femeninos en la narrativa audiovisual. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia. 16, 323-347.

García Martínez, A. (2008). La influencia de la cultura y las identidades en las relaciones interculturales. Kairos: Revista de temas sociales, (22), 3.

Garrido, R. y Zaptsi, A. (2021). Arquetipos, Me Too, Time´s Up y la representación de las mujeres diversas en TV, Comunicar, 68(XXIX), 21-33. https://doi.org/10.3916/C68-2021-02

Gómez, P.A. (2001). Imaginarios sociales y análisis semiótico. Una aproximación a la construcción narrativa de la realidad. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 17 (junio) 195-209.

González Galbadón, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12. https://bit.ly/3yaR7ts

Guarinos, V. (2008). Mujer y cine. En Núñez, T. y Loscertales, F. (coord.). Los medios de comunicación con mirada de género. Sevilla: Universidad de Sevilla, 103-120.

Guil Boza, A. (1999). El papel de los arquetipos en los actuales estereotipos sobre la mujer. Comunicar, 16, 95-100. https://bit.ly/3a68sMd

Hidalgo-Mari, T. (2017). De la maternidad al empoderamiento: una panorámica sobre la representación de la mujer en la ficción española. Prisma Social, (2), 291-314. https://bit.ly/3OCOHuD

IAB (2020). Estudio Anual de Televisión Conectada 2019. Disponible en: https://iabspain.es/estudio/estudio-de-television-conectada-2019/

Instituto de las Mujeres (2021). Estereotipos, roles y relaciones de género en series de televisión de producción nacional: un análisis sociológico. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades Ministerio de Igualdad. https://bit.ly/3OD0069

Izquierdo-Castillo, J. y Latorre-Lázaro, T. (2021). Presencia y liderazgo de la mujer en el audiovisual: el impacto de las plataformas streaming. Estudios sobre el mensaje periodístico, 27 (39, 869-877) https://doi.org/10.5209/esmp.728777

Lacalle, Ch. (2012). Género y edad e la recepción de la ficción televisiva. Comunicar, 39 (XX), 111-118.

Lozano, S. (2020). Mirada al pasado: Estereotipos y arquetipos de género en series históricas españolas (2011-2018). Comunicación y Medios, 29(41). http://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2020.54276

Marcos, M.; González, B. y Cerezo, M. (2019). Análisis comparado de los personajes femeninos en la ficción televisiva española. Revista Científica de Ciencias Sociales y Humanas, 75, 9-19. Disponible en: https://doi.org/10.33324/uv.v1i75.199

Martínez León, P. (2020). La construcción de identidades de género en la ficción audiovisual y sus implicaciones educativas. Área Abierta, 20(3), 317. https://doi.org/10.5209/arab.68189

Medina-Bravo, P. (2021). Empoderamiento femenino: la trampa de un feminismo domesticado. Discurso y Sociedad, 15 (3), 588-600. https://bit.ly/3QZTZlI

Menéndez Menéndez, Mª Isabel (2008). Discursos de ficción y construcción de la identidad de género en televisión. Universitat de les Illes Balears. Servei de PUblicacions i Intercanvi.

Molina García, B. (2020). El feminismo en la teoría cinematográfica. Un estado de la cuestión. Comunicación y género, 4 (1), 67-71. https://doi.org/10.5209/cgen.71072

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul S.A.

Naciones Unidas (2015). Resolución A/70/L.1 de la Asamblea General de 25 de setiembre de 2015: Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://bit.ly/3yy1IQA

Núñez Domínguez, T.; Vera Balanza, M. T. y Díaz Jiménez, R. M. (eds) (2015). Transversalidad de género en el audiovisual andaluz. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía.

Núñez Domínguez, T. y Vera Balanza, M. T. (2020). Directoras de cine argentinas y españolas. Una década re-creando imaginarios. Cuadernos. info, (46), 96-128.

Plaza, J.F. y Delgado, C., (2007). Género y comunicación. Editorial Fundamentos.

PWC y PATE (2021). Informe sobre las Oportunidades de los Contenidos Audiovisuales en España.

Rivera Betancur, J., y Roncallo Dow, S. (2011). Narrativas y representaciones. Palabra Clave, 14 (2), 197–198. https://bit.ly/3a3Ns95

Rodrigo Alsina, M. (2001). Teorías de la comunicación: ámbitos, métodos y perspectivas (Vol. 11). Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Ruíz-Guzmán, N. D. (2018). Hacia una certificación de mejores prácticas de equidad de género en el sector audiovisual español. Razón y Palabra, 22(2_101), 331-341.

Tello Díaz, L. (2019). La “mirada femenina” estereotipos y roles de género en el cine español (1918-2015). Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (34). http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2016.i34.05

Zurbano-Berenguer, B., y Liberia Vayá, I. (2014). Revisión teórico-conceptual de la violencia de género y de su representación en el discurso mediático. Una propuesta de resignificación. Zer, 19 (36), 121-143.

Zurián Hernández, F.A. y Herrero Jiménez, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica como marco teórico y metodológico para la investigación en la cultura audiovisual. Área Abierta, 14 (3), 6-21. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357

Zurián Hernández, F.A., Martínez Avila, D. y Gómez Prada, H. (2015) La ficción en la televisión generalista norteamericana y la representación de (nuevas) masculinidades. Área Abierta, 15(1), 53-62. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n1.47609

Published

2022-07-15

How to Cite

Torres-Romay, E., & Izquierdo-Castillo, J. (2022). The representation of women in Spanish fiction. Proposal for classifying roles and stereotypes from a gender perspective. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (57), 102–122. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.06

Issue

Section

MONOGRAPH
Views
  • Abstract 587
  • PDF (Español (España)) 201