El Pazo de Meirás. Representations of a heritage in dispute
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.05Keywords:
Cultural Heritage, Pazo de Meirás, Digital Journalism, Social Networks, Content analysisAbstract
After the controversial sale of the Pazo de Meirás in 2018 and the judicial decision in December 10, 2020 that ratified the passing of the site of Cultural Interest into the hands of the State, the current study analyzes the judicial decision's journalistic coverage in the digital press and on social networks (Twitter and Instagram). In order to determine how and to what extent the notions of heritage were addressed by journalists in the newspapers El Mundo, El País, and 20 Minutos, their treatment was compared with the dissemination of content on social networks during the month of December, 2020. Anchored in a mixed methodology research design, this exploratory study principally uses the analysis of textual and visual content to understand the representations of cultural heritage in digital press and social media. The results showed that the media agenda took advantage of the spectacle generated in the field of heritage, highlighting the development of the controversy and other divergent points of view: issues related to the cultural and patrimonial management of the monument, social and political topics linked to the Spanish dictatorship, issues related to the actions of the State, and the looting of cultural property. Many opportunities for patrimonial representation were missed with the media spectacle dominating the agenda.
Downloads
Metrics
References
Barnidge, M., Heath, W., Zhang, J. y Broussard, R. (2020). Business as Usual? A Social Capital Approach to Understanding Interactions with Journalists on Twitter. Journalism Studies, 21(3), 406–424. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1670091
Bentivegna, S. y Marchetti, R. (2018). Journalists at a crossroads: Are traditional norms and practices challenged by Twitter? Journalism, 19(2), 270–290. https://doi.org/10.1177/1464884917716594
Berger, P. L. y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Castoriadis, C. (2007). La Institucion Imaginaria de La Sociedad. Tusquets Editores. https://bit.ly/36hEiQj
Compte Pujol, M. (2016). La estrategia de comunicación del patrimonio desde la comunicación corporativa y las relaciones públicas. Análisis de un caso: el Patrimonio de la Humanidad de la UNESCO en España.[Tesis doctoral, Univesitat Ramon Llull]. https://bit.ly/357cAX2
Decreto 299/2008, de 30 de diciembre, por el que se declaran bien de interés cultural, con la categoría de sitio histórico, las Torres de Meirás, situadas en el término municipal de Sada, en la provincia de A Coruña. Boletín Oficial del Estado, 51, de 28 de febrero de 2009, BOE-A-2009-3491. https://bit.ly/32SkDFq
Fontcuberta-Balaguer, M. (1993). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Paidós Ibérica.
Fontcuberta, J. (2011, 11 de mayo). Por un manifiesto posfotográfico. La Vanguardia. https://bit.ly/3aE3DHY
García-Canclini, N. (2000). Local, nacional y global: Cambio de la información cultural en diarios mexicanos. Texto Presentado En El Encuentro de Investigación México-Colombia: Medios, Cultura Y Democracia, Bogotá, 7.
García-Canclini, N. (2007). ¿Cómo se ocupan los medios de la información cultural? Etcétera. www.etcetera.com.mx/cancli.asp.
García-Jiménez, M. (2011). Interacciones contemporáneas: el patrimonio en los medios de comunicación. Vivat Academia, 117, 1357–1374. https:// 10.15178/va.2011.117E.1357-1374
Giaccardi, E. (2012). Heritage and social media: Understanding heritage in a participatory culture (Giaccardi, Elisa, Ed.; Vol. 1). Routledge.
Giaccardi, E. y Palen, L. (2008). The social production of heritage through cross-media interaction: making place for place-making. International Journal of Heritage Studies, 14(3), 281–297. https://doi.org/10. 1080/13527250801953827
González-Sánchez, C. (2011). La comunicaciónen el proceso de construcción del patrimonioa: percepciones y mediaciones. [Memoria de máster, Universidad de Sevilla] https://bit.ly/3bDRXny
Gonzalez-Carrion, E.-L. y Aguaded, I. (2020). Procesos de interacción en Instagramers latinoamericanas. El caso de Perú y Colombia durante el 2019. Revista de Comunicación, 19(2), 161–174. https://doi.org/10.26441/rc19.2-2020-a9
Gruber, T. (2008). Collective knowledge systems: Where the social web meets the semantic web. Journal of Web Semantics, 6(1), 4–13. https://doi.org/10.1016/j.websem.2007.11.011Get
Harber, A. (2015). Journalism research to rescue history from heritage. African Journalism Studies, 36(1), 141–143. https://doi.org/10.1080/23743670.2015.1008181
Hérnandez-Sampieri, R., Fernández-Collado, R. y Baptista-Lucio, Ma. del P. (2010). Metodología de la investigación McGraw-Hill. https://bit.ly/3CDHEwO
Hine, C. (2020). The Evolution and Diversification of Twitter as a Cultural Artefact in the British Press 2007-2014. Journalism Studies, 21(5), 678–696. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1719369
Hopenhayn, M. (2002). Conjeturas sobre la cibercultura. Una perspectiva general y algunas consideraciones desde América Latina. In Fernando Calderón (Ed.), ¿Es sostenible la Globalización en América Latina? (pp. 179–203). Fondo de Cultura Económica.
Jiménez-Garcia, M. (2011). Interacciones contemporáneas: el patrimonio en los medios de comunicación. Vivat Academia, 117E, 1357–1374. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.1357-1374
Joana, M. C. (2014). Visión y transmisión de la arqueologia y el patrimonio histórico a través de la prensa cordobesa: Diario de Córdoba (1885-1891). Revista Anahgramas, 1, 273–289.
Jurado-Martín, M. (2019). La sección Cultura hoy: De las descripciones teóricas a la realidad práctica. Estudio de caso de medios impresos en España. Observatorio (OBS*), 13(2), 142–166. https://doi.org/10.15847/obsOBS13220191393
Kraidy, M. M. (2018). Global Media Studies: A Critical Agenda. Journal of Communication, 68(2), 337–346. https://doi.org/10.1093/joc/jqx024
Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español. Boletín Oficial del Estado, 155, de 29/06/1985, BOE-A-1985-12534. https://bit.ly/3r5IQ81
Los Franco vuelven a poner a la venta el pazo de Meirás por 8 millones. (2018, 4 de agosto).. La Vanguardia. https://bit.ly/3vosmqY
Longhi-Heredia, S. A. y Forteza-Martínez, A. (2021). Plataformas Digitales y estrategias de difusión: Representaciones patrimoniales en la serie El Ministerio del Tiempo. Question/Cuestión, 3(68), e514. https://doi.org/10.24215/16696581e514
Longhi-Heredia, S. A. y Marcotte, P. (2021). The Attractiveness of Quebec’s Heritage Sites in The Era of Covid-19. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 8(2), 151–165. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2879
Longhi-Heredia, S. A. y Quezada-Tello, L. L. (2021). La prensa en Instagram: El uso de la fotografía asociada al patrimonio cultural en España. In Sierra Sánchez, Javier and Barrientos Báez, Amudena (coord) (Ed.), Cosmovisión de la Comunicación en Redes Sociales en la era Postdigital (Vol. 1, pp. 97–126). McGraw-Hill. https://bit.ly/3Ky75CG
Malpas, J. (2008). New media, cultural heritage and the sense of place: Mapping the conceptual ground. International Journal of Heritage Studies, 14(3), 197–209. https://doi.org/10. 1080/13527250801953652
Maniou, T. A. (2021a). Semantic analysis of cultural heritage news propagation in social media: Assessing the role of media and journalists in the era of big data. Sustainability, 13(1), 341. https://doi.org/10.3390/su13010341
Maniou, T. A. (2021b). Semantic analysis of cultural heritage news propagation in social media: Assessing the role of media and journalists in the era of big data. Sustainability, 13(1), 341. https://doi.org/10.3390/su13010341
Manovich, L. (2017). Instagram and contemporary image, 2017. https://bit.ly/3bcw9iF
Marenet, J. (2013). Poke me, I’m a journalist: The impact of Facebook and Twitter on newsroom routines and cultures at two South African weeklies. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(1), 21–35. https://doi.org/10.1080/02560054.2013.767421
Marroquín, A. (2014). Jesús Martín Barbero, los aportes a la agenda en comunicación/cultura. Oficios Terrestres, 1(30), 71–87.
Marta-Lazo, C. y Garcia-Idiakez, M. (2014). El uso profesional de la red social Twitter en la redacción del diario español El País. Palabra Clave, 17(2), 353–377. https://bit.ly/3lqVytz
Mateos-Rusillo, S. M. (coord). (2010). La comunicación global del patrimonio cultural (Trea, Ed.).
Mayo, Y. B. (2006). La Plata, el imaginario de un patrimonio cultural en la prensa escrita. Question, 1(9), 1–19.
McCombs, M. E. y Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187.
Meneses-Fernández, M. D. (2011). Periodismo, medias y patrimonio: de la curiosidad arqueológica y paleontológica a la ciencia y al desarrollo zonal. Estudios Sobre El Mensaje Periodistico, 17(2), 365–381. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2011.v17.n2.38120
Mengual-Bernal, I. (2020). Cultural tourism: is it truly understandable to everyone? Journal of Tourism and Heritage Research, 3(2), 168–187. https://bit.ly/3uaIH56
Mercado-Sáez, M. T. (2006). Aportaciones teóricas en torno al concepto de periodismo especializado. Question, 1(28). https://doi.org/https://bit.ly/2TXVKnD
Monjas-Eleta, M. (2013). La especialización periodistica en patrimonio cultural en las secciones de la prensa regional de Castilla y León. Vivat Academia, 125, 86–101. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2013.125.86-101
Monjas-Eleta, M. (2015). Medios especializados en cultura en Internet. Una propuesta de clasificación. Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 17, 7–21. https://bit.ly/3p74RPs
Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S. y Nielsen, R.-K. (2020). Digital news report 2020. Reuter Institute for the Study of Journalism. R, 1–112. https://bit.ly/37B9M4r
Obelleito, P. (2011, 25 de marzo). Abre al público el pazo de Meirás con pocos curiosos y muchos periodistas. El País. https://bit.ly/2RYyFmq
Oeldorf-Hirsch, A., Schmierbach, M., Appelman, A. y Boyle, M. P. (2020). For the birds: Media sourcing, Twitter, and the minimal effect on audience perceptions. Convergence, 26(2), 350–368. https://doi.org/10.1177/1354856518780438
Poder Judicial. (2020). Comunicado Poder Judicial - La juez declara que el pazo de Meirás es propiedad del Estado y ordena a la familia Franco su devolución. https://bit.ly/2S8BjWY
Ponce-Alberca, J. y Ruiz-Carnicer, M. Á. (2021). El pasado siempre vuelve: Historia y políticas de memoria pública (1st ed., Vol. 23). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Pontevedra, S. R. (2016, 7 de marzo). La Xunta abre expediente a los Franco por el pazo de Meirás. El País. https://bit.ly/32VF3Nq
Pontevedra, S. R. (2019, 10 de julio). El Gobierno abre otro frente con los Franco y exige el pazo de Meirás por “fraude” en la compra. El País. https://bit.ly/3gIIEGMgIIEGM
Resik Aguirre, M. (2017). Medios para comunicar el patrimonio: Entramados comunicativos en la rehabilitación integral del centro histórico habanero [Universidad de Granada]. https://bit.ly/32oCx2C
Rodríguez-Pastoriza, F. (2006). Periodismo cultural. Síntesis.
Salaverría, R. (2005). Cibermedios: el impacto de Internet en los medios de comunicación en España (Vol. 15). Comunicación Social.
Salaverría, R. (2019). Periodismo digital: 25 años de investigación. Artículo de revisión. Profesional de La Información, 28(1), 1–27. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Sánchez-Castillo, S. (2005). El proceso sociocultural y educativo de la televisión en la difusión del arte y el patrimonio. Ars Longa. Cuadernos de Arte, 14-15, 381–387. https://bit.ly/2IegVPA
Sánchez-Jiménez, M. Á., Coreeia, M. B. y de Matos, N. (2018). Análisis de las redes sociales como instrumento de comunicación en los destinos turísticos del Algarve. Revista Gestão Inovação E Tecnologias, 8(3), 4476–4494. https://doi.org/10.7198/geintec.v8i3.1252
Sanjuán-Ballano, B. (2007). Información= Cultura. Mapas patrimoniales para ir de los medios a las mediaciones. In Patrimonio cultural y medios de comunicación (Issue 21, pp. 31–43). Junta de Andalucía. https://bit.ly/3g7wQwx
Santos-Silva, D. (2019). Digitally Empowered: New patterns of sourcing and expertise in cultural journalism and criticism. Journalism Practice, 13(5), 592–601. https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1507682
Sentencia 00137/2020 . Procedimiento ordinario, ORD PROCEDIMIENTO ORDINARIO 0000752 /2019-R Sobre ACCION REIVINDICATORIA 1 (2020). https://bit.ly/2R08Yl1
Stuedahl, D. y Mӧrtberg, C. (2012). Heritage knowledge, social media, and the sustainability of the intangible. In Giaccardi, E (Ed.), Heritage and Social Media: Understanding Heritage in a Participatory Culture (pp. 106–125). Routledge Oxford.
Suing, A., Salazar, G. y Ortiz, C. (2018). Are Latin American YouTubers Influential? In Advances in Intelligent Systems and Computing (pp. 341–348). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02351-5_39
Taylor, J. y Gibson, L. K. (2017). Digitisation, digital interaction and social media: embedded barriers to democratic heritage. International Journal of Heritage Studies, 23(5), 408–420. https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1171245
Toirac-Suárez, M. (2017). Comunicación y patrimonio, una unión para conservar. Question/Cuestión, 1(55), 527–537. https://bit.ly/3G9LNIU
Vera, J. (2017, 22 de diciembre). El Pazo de Meirás llegó a Franco a través del expolio”: Carlos Babío y Manuel Pérez, autores de ‘Meirás, un pazo, un caudillo, un espolio. El Siglo de Europa. https://bit.ly/3gIM9gK
Vera, J. (2018, 13 de julio). “Todavía hay miedo al franquismo sociológico”: Xosé Manoel Núñez Seixas, presidente del Comité de Expertos sobre el Pazo de Meirás. El Siglo de Europa. https://bit.ly/2QWDyMp
Villa, M. J. (2000). Una aproximación teórica al periodismo cultural. Revista Latina de Comunicación Social, 3(35). https://bit.ly/3dLU7Ec
Zambrano-Morales, M.-G. y Villalobos-Finol, O. (2010). Presencia del periodismo cultural y de espectáculo en la prensa zuliana. Anagramas Rumbos Y Sentidos de La Comunicación, 9(17), 67–81. https://doi.org/10.22395/angr.v9n17a5
Zhang, X. y Ho, J. C. (2020). Exploring the Fragmentation of the Representation of Data-Driven Journalism in the Twittersphere: A Network Analytics Approach. Social Science Computer Review, 1–19. https://doi.org/10.1177/0894439320905522
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sebastián Alberto Longhi-Heredia, José-María Morillas-Alcázar, Ángel Hernando-Gomez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 416
- PDF (Español (España)) 92