Humour in radio advertising. The brand of the Cadena SER through the Ortega`s advertisements

Humour in radio advertising. The brand of the Cadena SER through the Ortega`s advertisements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.02

Keywords:

radio, comunicación, publicidad, marca, humor

Abstract

In times of reinvention, the need to find new ways to relate to their audiences is in radio stations. In this context of increasing advertising creativity in the audiovisual sector, humour carried to the absurd and irony are some of the resources detected with the SER Network has decided to promote itself. In last months of 2019, it has done so through the voice of Juan Carlos Ortega, comedian and presenter of the SER program "Las Noches de Ortega". In this sense, this paper analyzes the bet of the PRISA media, the most listened to in Spain, to introduce new forms of communication with its audience in its self-promotion. The research, which combines quantitative and qualitative methodologies, determines the formal and content aspects that characterize these advertising spots, where humour, music and the active presence of listeners are fundamental. The brand image of the leading radio network is also affected by such practices that seek to influence the perception of the medium by its audience. As one of the conclusions of the research, it is possible to establish that this new form of radio self-promotion includes an explicit critique of the traditional formats of the radio wedge, which supposes a critical positioning from the audiovisual sector.

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Author Biographies

Javier de Sola Pueyo, Universidad de Zaragoza

Doctor en Comunicación y, en la actualidad, profesor del Grado en Periodismo de la Universidad de Zaragoza. Miembro del Grupo de Investigación en Comunicación e Información Digital (GICID), sus investigaciones están centradas en el estudio del medio radiofónico y las coberturas periodísticas de temas de actualidad. Compagina su labor docente e investigadora con su faceta como presentador de Despierta Aragón, el informativo matinal de la Radio Autonómica de Aragón. 

Ana Segura Anaya, Universidad de Zaragoza

Doctora en Información y Comunicación y Máster en Gestión de las Organizaciones por la Universidad de Zaragoza, Master en Radio por la Universidad Complutense de Madrid. Imparte desde 2008 asignaturas de radio en el Grado de Periodismo de la Universidad de Zaragoza como profesora asociada, donde también coordina los contenidos de radio.unizar.es. Es jefe de contenidos en la Radio Autonómica de Aragón y desde finales de 2018 coordina el proyecto digital Aragón Cultura.

Antonia Isabel Nogales Bocio, Universidad de Zaragoza, España

Doctora y licenciada en Periodismo, y Máster en Filosofía y Cultura Moderna por la Universidad de Sevilla. Es profesora Ayudante Doctora del Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Zaragoza. Vicepresidenta del Laboratorio de Estudios en Comunicación y miembro de los grupos de investigación en Comunicación e Información Digital (GICID); Estructura, Historia y Contenidos de la Comunicación (GREHCCO) y Social Media y Educación Mediática inclusiva y ubicua (SMEMIU).

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Published

2021-01-14

How to Cite

de Sola Pueyo, J., Segura Anaya, A., & Nogales Bocio, A. I. (2021). Humour in radio advertising. The brand of the Cadena SER through the Ortega`s advertisements: Humour in radio advertising. The brand of the Cadena SER through the Ortega`s advertisements. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (51), 27–44. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.02

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