Las adaptaciones cinematográficas de la obra de José Echegaray. El gran galeoto (Rafael Gil, 1951)
Keywords:
José Echegaray, cine mudo, El gran galeoto, adaptaciones, Rafael Gil. José Echegaray, silent cinema, adaptations, Rafael Gil.Abstract
La obra de José Echegaray no ha conocido una fecunda traslación al cine, ni en los inicios de este arte, ni, en lo que concierne al cine español, durante la dictadura franquista, cuya figura, primer Premio Nobel que recibía un español, era tan respetada. Sí concitó cierto interés durante el cine mudo, donde cabe reseñar las producciones de José Buchs y las adaptaciones de El gran galeoto filmadas en Hollywood. Una de estas películas, Lovers, sirvió de pretexto a Rafael Gil para filmar una nueva versión, donde a la evidente rémora teatral antepuso una cuidada técnica y una sobria realización. The work of José Echegaray has not known a fruitful translation to the movies, at the beginning of this art, even in regard Spanish cinema, during the Franco dictatorship, whose figure, first Spanish Nobel Prize, was so respected. Echegaray attracted some interest during the silent film, where José Buchs’ films and El gran galeoto’s Hollywood adaptations stand out among everyone. One of these movies, Lovers, served as a pretext to Rafael Gil to film a new version, where he put ahead of the obvious theatrical impediment a maintained technique and a sober direction.
Downloads
Metrics
References
AGRAMONTE, Arturo; CASTILLO, Luciano (2003): Ramón Peón, el hombre de los glóbulos negros. La Habana (Cuba): Editorial de Ciencias Sociales.
AMERICAN FILM INSTITUTE (1971): The American Film Institute Catalog of Motion Pictures produced in the United States, F2, Feature Films, 1921-1930. Los Angeles.
ÁVILA ARELLANO, Julián; MENÉNDEZ ONRUBIA, Carmen (1987): El neorromanticismo español y su época. Epistolario de José Echegaray a María Guerrero. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
BENTLEY, Bernard P.E. (2008): A companion to Spanish Cinema. Woodbridge: Tamesis.
DE HARO DE SAN MATEO, Mª Verónica (Coord.) (2003): La comunicación a través de la historia. Madrid: Visión Libros.
ECHEGARAY, José (1959): Teatro Escogido. Madrid: Aguilar.
GARCÍA ESCUDERO, José María (1954): La historia en cien palabras del cine español y otros escritos sobre cine. Salamanca: Publicaciones del Cine-club del SEU.
__ (1962): Cine español. Barcelona: Ediciones Rialp.
GARCÍA RIERA, Emilio (1969): Historia documental del cine mexicano: Época sonora. 1945/1948. México: Era.
GARCÍA RUIZ, Víctor; TORRES NEBRERA, Gregorio (2003): Historia y antología del teatro español de posguerra (1940-1945). Madrid: Fundamentos.
GOBLE, Alan (1999): The Complete Index to literary sources in film. Londres: Bowker-Saur.
GÓMEZ MESA, Luis (1977): La literatura española en el cine nacional. Madrid: Filmoteca Nacional.
GREGORI, Antonio (2009): El cine español según sus directores. Madrid: Cátedra.
JIMÉNEZ MADRID, Ramón (1987): El Instituto Alfonso X el Sabio: 150 años de historia. Murcia: Tres Fronteras.
MARTÍNEZ MONTALBÁN, José Luis (2002): La novela semanal cinematográfica. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
MESONERO ROMANOS, Ramón (2008): Memorias de un setentón, natural y vecino de Madrid. Tomo II. Barcelona: Crítica.
PEERS, Edgar Allison (1967): Historia del movimiento romántico español. Tomo II. Madrid: Gredos.
PÉREZ BOWIE, José Antonio (2008): Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca.
PORTER I MOIX, Miquel (1985): Adrià Gual i el cinema primitiu de Catalunya, 1897-1916. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
POZO ARENAS, Santiago (1984): La industria del cine en España: legislación y aspectos económicos, 1896-1970. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
RIAMBAU, Esteve y TORREIRO, Casimiro (2008): Productores en el cine español. Estado, dependencias y mercado. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española.
ROMERA CASTILLO, José (2013): Teatro Español. Siglos XVIII-XXI. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
SOLOMON, Aubrey (2011): The Fox Film Corporation, 1915-1935: A History and Filmography. Jefferson: McFarland.
ULRICH, Paul, S.; DAHLBERG, Gunilla; FASSEL, Horst (2016): Im Spiegel der Theatergeschichte. Berlín: Lit Verlag
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 192
- PDF (Español (España)) 177