Modernizing tradition: the case of the branding of the Macarena Brotherhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i68.07

Keywords:

marketing cofrade, communication, branding, Holy Week, brotherhoods

Abstract

The Hermandad de La Macarena, founded in 1595 in Seville, is one of Spain’s most emblematic religious institutions, with its devotion to the Virgen de la Esperanza Macarena transcending the city’s borders to become a global icon. This study aims to explore the evolution of the Hermandad de La Macarena, from its origins as a religious organization to its consolidation as a recognized corporate brand while retaining its primarily religious purpose, highlighting how it has managed to adapt to the challenges of modernity. Through a case study analysis, interviews with the Brotherhood’s Elder Brother and Director of Communications, and a review of literature on marketing and communication in religious contexts, the study examines how the Brotherhood has incorporated business management strategies, digital communication, and corporate social responsibility (CSR). These approaches have enabled the Macarena to strengthen its organizational structure, optimize its resources, and project its image globally, without losing its religious essence. The research also addresses the influence of new technologies and religious marketing in the Brotherhood’s expansion, emphasizing the importance of strategic communication in consolidating its social and cultural presence. This study offers an innovative perspective on the intersection between religious tradition and modern management practices.

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Author Biographies

Diego Berraquero-Rodríguez, Osuna University School - Center affiliated with the University of Seville

Diego Berraquero-Rodríguez es doctor por la Universidad Católica San Antonio de Murcia con una tesis sobre la “Influencia de las redes sociales como herramienta de comunicación corporativa en la estrategia de promoción y gestión digital de la Liga Asobal”. Responsable de comunicación, publicidad y marketing, y profesor del área de Administración de Empresas en la Escuela Universitaria de Osuna (centro adscrito a la Universidad de Sevilla). Graduado en Recursos Humanos y Recursos Humanos, con un máster en Dirección Comercial y Marketing por ESIC y otro en Marketing Digital y Gestión de Redes Sociales por la UEMC. Su investigación se centra en la comunicación digital y el efecto de las redes sociales en diversos sectores. También investiga sobre marcas religiosas y marketing fraternal. Cuenta con publicaciones en revistas de alto impacto (JCR-SJR) y participa en comités científicos y organiza congresos y eventos académicos.

Francisco Javier Cristófol, International University of La Rioja

Francisco Javier Cristòfol es doctor en Periodismo. Máster Oficial en Periodismo (CEU) y Máster Oficial en Profesorado (UMA). Máster GESCO en ESIC y Programa Superior Europeo en Marketing Digital (ICEMD). Sus líneas de investigación están relacionadas con el marketing y la comunicación cofrade, como parte de su segunda tesis doctoral. También investiga en el ámbito de las marcas territoriales, del periodismo y de la comunicación política. Actualmente es profesor de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) y forma o ha formado parte del claustro de la Universidad Loyola Andalucía, Universidad Europea, Universitat Oberta de Catalunya, Universidad Autónoma de Bucaramanga (Colombia) o la Universidad del Sagrado Corazón (Puerto Rico).

Carlos Chavarría-Ortiz, Osuna University School - Center affiliated with the University of Seville

Carlos Chavarría-Ortiz es doctor en Ciencias Económicas y Empresariales y director gerente del Centro Universitario Osuna. Como investigador, es autor de más de 30 publicaciones en revistas de alto impacto (JCR y SJR) y revistas nacionales e internacionales especializadas en gestión y comunidad empresarial. A lo largo de su carrera, ha editado y colaborado en libros de prestigiosas editoriales y revistas con más de 40 comunicaciones a congresos. Ha dirigido varios proyectos de innovación docente e investigación, así como miembro organizador y comité científico de diferentes congresos internacionales y nacionales.

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Published

2025-10-15

How to Cite

Berraquero-Rodríguez, D., Cristófol, F. J., & Chavarría-Ortiz, C. (2025). Modernizing tradition: the case of the branding of the Macarena Brotherhood. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (68), 128–146. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i68.07

Issue

Section

MISCELLANEOUS