Abstract
The article proposes the study of the subgroup of Picasso´s ceramic production that responds to criteria typical of sculpture, that is that which is resolved with plastic criteria and has volumetric properties regardless of its execution with the means of the potters. This implies the recognition of six different procedures, responsible for the technical and formal derivation with which Picasso transcended the genre to model authentic sculptures. The recognition of this technical creativity, hitherto unstudied in Picasso´s sculptural ceramics, provides a new way of seeing them, sufficient for their future inclusion in their sculpture catalogues, in which for now only some of the works analyzed here are included, generally those in which the previous artisan procedure is less evident and the visual reality of the forms prevails.
References
COMBALÍA, Victoria (1991): Picasso-Miró. Miradas cruzadas. Electa, Madrid.
DAIX, Pierre (1991): Picasso. Planeta, Barcelona.
DESCHARNES, Robert; y NÉRET, Gilles (1990): Salvador Dalí. Bebedikt Taschen, Colonia.
GAVAZZA, Ezia: “Cerámica”; en Corrado Maltesse (1973, 1994): Las técnicas artísticas, Milán. Cátedra, Madrid.
GILOT, Françoise; y Lake, Carlton (1965, 2017): Vida con Picasso; Editorial Elba, Barcelona.
ERBEN, Walter (1989): Joán Miró. Benedikt Taschen, Colonia.
LUQUE TERUEL, Andrés (2007): “Picasso. Sistema creativo propio”, en Espacio y Tiempo, Nº 21, Sevilla.
LUQUE TERUEL, Andrés (2008): “Nueva clasificación de las esculturas planas de Picasso, en París, Vallauris, Cannes y Mougins, de 1943 a 1971. Boletín de Arte, Nº, 29, Málaga.
LUQUE TERUEL, Andrés (2011 a): “El valor del vacío en las esculturas ensambladas con cartones, tablas y chapas, en París, en 1912 a 1915”, en Trocadero, Nº 23, Cádiz.
LUQUE TERUEL, Andrés (2011 b): “Revisión y naturaleza de las esculturas de Picasso con materiales y objetos encontrados, en Tremblay-sur-Mauldre y París, en 1935 a 1941”, en Laboratorio de Arte, Nº 23, Sevilla.
LUQUE TERUEL, Andrés (2015): “Vaciados de modelos naturales y objetos reales, en Boisgeloup, en 1933 y 1934; y París, en 1934 a 1937”, en Erebea, Nº 5, Huelva, 2015.
LUQUE TERUEL, Andrés (2021 a): P”icasso, esculturas y series en técnicas mixtas en Vallauris (1951-1954)” , en Trocadero, Nº 33, Cádiz.
LUQUE TERUEL, Andrés (2021 b): “Picasso, escultura modelada en Boisgeloup, en 1930 a 1934”, en Cuadernos de Historia del Arte, Nº 36, Mendoza.
LUQUE TERUEL, Andrés (2022): “Picasso, las esculturas enciclopédicas en Boisgeloup, en 1933 y 1934”, en Atenea, Nº 525.
Mc CULLY, Marilyn (2004): Cerámicas de Picasso. Museo Picasso de Málaga y Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso, Málaga.
PIOT, Christine (2000): “1945-1952”, en VVAA: Picasso Total. Polígrafa, Barcelona.
RAMIÉ, Georges (1962): Picasso, Cerámicas. Gustavo Gili, Barcelona.
RAMIÉ, Georges (1974): Cerámica de Picasso. Polígrafa, Barcelona.
SPIES, Werner (1971): Esculturas de Picasso. Gustavo Gili, Sturgart, Verlag Gerd Hatje y Barcelona.
SPIES, Werner (1989): La escultura de Picasso. Polígrafa, Barcelona.
SPIES, Werner (2000): Picasso sculpteur. Flamirion, París.
WALTER, Ingo F; y METZGER, Rainer (1990): Marc Chagall. Benedikt Taschen, Colonia.