New proceeding for obtaining the degree of disability as a result of Royal Decree 888/2022 and its impact on the assessment of academic autism spectrum disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2023.i02.07

Keywords:

Disability, Autism, Biopsychosocial model, Diagnosis, Scale

Abstract

The procedure for obtaining the degree of disability contained in Royal Decree 888/2022 undertakes the assessment of disability with more specificity in each specific case, highlighting the streamlining of procedures. A more humane approach is introduced in its regulation in line with the vision of disability offered by the international convention on the Rights of Persons with Disabilities. In addition, it is aligned with the biopsychosocial model of

disability of International Classification of Disability and Health Functioning, approved in 2001 by the World Health Organization (WHO) and known as ICF. As a novelty and of additional interest for this research, this scale incorporates the “pervasive developmental disorder,” where the fundamentals of autism (ASC) are collected. It will produce a transcendental milestone since it will distinguish this disorder in its evaluation from intellectual disability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alicia Sánchez Guerrero, University of Malaga

Practising Social Graduate. PhD Candidate in Legal and Social Sciences. University of Malaga

References

Campo Blanco, M.; Crespo Cuadrado, M.; Verdugo Alonso, M. A.: “Historia de la clasificación internacional del funcionamiento de la discapacidad y de la salud (CIF): un largo camino recorrido”, Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, vol. 34, núm. 205, 2003, pp. 20-26.

García Horta, C.; Sahagún Navarro, M.; Villatoro Bongiorno, K.: “Calidad de vida en personas con trastorno del espectro del autismo”, Orbis: revista de Ciencias Humanas, vol. 12, núm. 36, 2017, pp. 65-82.

Ha, S. et al.: “Characteristics of brains in autism spectrum disorder: structure, function, and connectivity across the lifespan”, Experimental neurobiology, vol. 24, núm. 4, 2015, pp. 273-284. DOI: 10.5607/en.2015.24.4.273.

López Gómez, S.; Rivas Torres, R. M.; Taboada Ares, E. M.: “Revisiones sobre el autismo”, Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 41, núm. 3, 2009, pp. 555-570.

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad: Clasificación Internacional de Enfermedades (CIE-10), Boletín Oficial del Estado, Madrid, 2018, accesible en: https://www.sanidad.gob.es/estadEstudios/estadisticas/normalizacion/CIE10/CIE10ES_2018_diag_pdf_20180202.pdf.

Organización Mundial de la Salud (OMS): Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: CIF, IMSERSO, Madrid, 2001, accesible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/43360/9241545445_spa.pdf?sequence=1.

Querejeta, M.: “Las herramientas del nuevo paradigma de la salud en el siglo XXI: CIE / CIF”, Revista Española de Salud Pública, vol. 83, núm. 6, 2009, pp. 771-773, DOI: 10.1590/s1135-57272009000600001.

Querejeta González, M.: Discapacidad/Dependencia: unificación de criterios de valoración y clasificación, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Madrid, 2012, accesible en: http://www.index-f.com/lascasas/documentos/lc0181.pdf.

Romero Ayuso, D. M.: “Actividades de la vida diaria”, Anales de Psicología, vol. 23, núm. 2, 2007, pp. 264-271.

Sánchez Guerrero, A.: “Adaptación del puesto de trabajo para personas afectadas de trastorno del espectro del autismo”, Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, vol. 10, núm. 3, 2022, pp. 310-382.

Soler Belda, R. R.: “Declaración de la discapacidad y beneficios sociales en las personas con TEA (Trastornos del Espectro Autista)”, Revista Estudios Jurídicos, núm. 20, 2020, pp. 345-378, DOI: 10.17561/rej.n20.a15.

Villate Baquero, N. S.: La morfometría como método de ayuda para el diagnóstico del autismo [Tesis de Grado], Universidad Militar Nueva Granada (Colombia), 2020, accesible en https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/36775.

Wing, L. y Gould, J.: “Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: Epidemiology and classification”, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 9, núm.1, 1979, pp. 11-29, DOI: https://doi.org/10.1007/BF01531288.

Published

2023-12-27

How to Cite

Sánchez Guerrero, A. (2023). New proceeding for obtaining the degree of disability as a result of Royal Decree 888/2022 and its impact on the assessment of academic autism spectrum disorder. E-International Review on Social Protection, 8(2), 169–189. https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2023.i02.07

Issue

Section

Artículos
Received 2023-09-18
Accepted 2023-10-16
Published 2023-12-27
Views
  • Abstract 44
  • PDF (Español (España)) 40
  • HTML (Español (España)) 2