Wolf Vostell and the Music of Life

Authors

  • Alberto Flores Galán Museo Vostell Malpartida

Keywords:

Art, Life, Music, Noise, Dé-coll/age, Schwebung

Abstract

The paper addresses a number of artistic initiatives by Wolf Vostell that incorporate music and sound. Vostell´s multimedia art, which very frequently juxtaposes apparently antagonistic realities and processes, gives essential relevance to sound in his happenings, installations, video art works, fluxes concerts and one fluxes opera. The research also addresses Vostellian concepts such as schwebung or dé/coll-age musik and the use by the Spanish-German artist of everyday sounds which are musically organized. Recalling Vostell´s words “life as noise, noise as life” the paper pays significant amount of attention to the notion of noise. The latter can be traced back in the Futurism and Dadaism years and the research looks back in time taking account of the fact that neither Wolf Vostell nor his Fluxus peers are untied from the history of art and music. The research reflects how Wolf Vostell´s sound/music precepts are developed in Malpartida de Cáceres, a town in Extremadura where he founded the Museo Vostell Malpartida in 1976. According to the view of its founder, this museum is interested in the aforementioned combination of opposing forces that are interrelated and reinforce themselves, and this refers also to the name of the museum… and also refers to sound.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Agúndez García, José Antonio. 10 Happenings de Wolf Vostell. Mérida/Malpartida de Cáceres: Editora Regional de Extremadura/Asociación de Amigos del Museo Vostell Malpartida, 1999.

Agúndez García, José Antonio. “Las colecciones del Museo Vostell Malpartida”. Simposio “Happening, Fluxus y otros comportamientos artísticos de la segunda mitad del siglo XX”, coordinado por Moisés Bazán de Huerta, Mérida (Badajoz): Editora Regional de Extremadura, 2001, pp. 23-32.

Alba Sáinz-Rozas, Daniel. “Vostell, Fluxus y el Punk”. Simposio “Happening, Fluxus y otros comportamientos artísticos de la segunda mitad del siglo XX”, coordinado por Moisés Bazán de Huerta, Mérida (Badajoz): Editora Regional de Extremadura, 2001, pp. 119-127.

Arce, Mikel. “Instalación sonora en España. Sonido, forma y espacio”. MASE, I Muestra de Arte Sonoro Español, comisariado por José Iges, Lucena: Weekend Proms, 2007, pp. 101-117.

Attali, Jacques. Ruidos. Ensayos sobre la economía política de la música. Madrid: Siglo XXI, 1995.

Barber, Llorenç, y Montserrat Palacios. La mosca tras la oreja: de la música experimental al arte sonoro en España. Madrid: Fundación Autor/Sociedad General de Autores y Editores, 2010.

Cain, Nick, “Noise”. The Wire Primers. A Guide to Modern Music. Londres: Verso, 2009, pp. 29-36.

Cano, Javier. “El museo como centro de creación y pensamiento”. Museo Vostell Malpartida. Colección Wolf y Mercedes Vostell, Mérida (Badajoz): Editora Regional de Extremadura, 2003, pp. 241-250.

Cano, Javier. “Música para martillo y piano”. Pianofortissimo, comisariado por José Antonio Agúndez García, et al., Malpartida de Cáceres/Mérida (Badajoz): Consorcio Museo Vostell Malpartida/Editora Regional de Extremadura, 2006, pp. 18-32.

Cowley, Julian. “Reseña de la reedición del disco de Wolf Vostell Dé-coll/age Musik (Tochnit Aleph, 2011)”. The Wire, n.º 400, 2017, p. 83.

Crego Morán, Juan Andrés. “Desde el ruido”. AusArt, vol. 3, n.º 2, 2015, pp. 106-116, https://doi.org/10.1387/ausart.15942.

Franco Domínguez, Antonio. “Introducción”. Vostell Extremadura, editado por Antonio Franco Domínguez, Mérida (Badajoz): Asamblea de Extremadura, 1992, pp. 15-30.

Friedman, Ken. “Cuarenta años de Fluxus”. Fluxus y Fluxfilms: 1962-2002, editado por Berta Sichel en colaboración con Peter Frank, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2002, pp. 41-80.

García Arranz, José Julio. “El azar como resemantizador de la obra de arte: a propósito de ¿Por qué el proceso entre Pilato y Jesús duró sólo dos minutos?, de Wolf Vostell”. Norba: Revista de Arte, n.º 27, 2007, pp. 217-242.

Guardado, Mercedes. Mi vida con Vostell. Un artista de vanguardia. Madrid: La Fábrica, 2011.

Hegarty, Paul. Rumour and Radiation. Sound in Video Art. Nueva York/Londres: Bloomsbury, 2015.

Hegarty, Paul. “Separar el ruido: el espacio sónico singular y el ruido individual”. Audiosfera. Experimentación sonora 1980-2020, comisariado por Francisco López, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2020, pp. 121-130.

Iges, José. “Fluxus y la música: un vasto territorio por explorar”. Fluxus y Fluxfilms: 1962-2002, editado por Berta Sichel en colaboración con Peter Frank, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2002, pp. 217-249.

Iges, José. “Movimiento que produce música. Música igual a vida. Reflexiones ante la música de Wolf Vostell”. Vostell y la música, comisariado por José Iges, Malpartida de Cáceres/Mérida (Badajoz): Museo Vostell Malpartida/Editora Regional de Extremadura, 2004, pp. 31-55.

Jerez, Concha. “Retorno al comienzo (1983)”. https://conchajerez.net/retorno-al-comienzo-1983. Acceso 3 noviembre 2023.

Lozano Bartolozzi, María del Mar. “Wolf Vostell y sus paráfrasis de la historia del arte”. Norba: Revista de Arte, n.º 8, 1988, p. 252.

Lozano Bartolozzi, María del Mar. Wolf Vostell (1932-1998). Hondarribia: Nerea Editorial, 2000.

Mayer, Mariano, ed. Fluxus escrito. Actos textuales antes y después de Fluxus. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.

McCarthy, Danny. “What’s the Sound Boy? A History of Sound Art in Cork/Ireland”. Soundworks for Those who Have Ears, editado por Julie Forrester, et al., Cork: Art Trail, 2005, pp. 10-12.

Molina, Miguel. “Arte sonoro: de los ochenta al cambio de siglo”. Escuchar con los ojos. Arte sonoro en España (1961-2016), editado por Manuel Fontán del Junco, et al., Madrid: Fundación Juan March, 2016, pp. 166-179.

Nyman, Michael. Música experimental: De John Cage en adelante. Girona: Documenta Universitaria, 2006.

Rekalde Izagirre, Josu. “Cuando el aire suena, la tierra y el agua desean sonar”, póster/desplegable de la exposición de Mikel Arce Air, Light, Earth and Water… Whisper Vostell, Museo Vostell Malpartida, 2017.

Spicer, Daniel. “Global Ear. A Survey of Sounds around the Planet. Cork”. The Wire, n.º 331, 2011, p. 16.

Vostell, Wolf. Das Theater ist auf Strasse. Archivo Happening Vostell, Malpartida de Cáceres, 1958.

Vostell, Wolf. Notas sobre mi música. Archivo Happening Vostell, Malpartida de Cáceres, 1985.

Vostell, Wolf. “El jardín de las delicias”. Ars Sonora. Radio Clásica, Madrid, 11 de junio de 1997. https://www.rtve.es/alacarta/audios/ars-sonora-25-anos/ars-sonora-25-anos-jardin-delicias-wolf-vostell-11-06-1997/1583883/. Acceso 3 noviembre 2023.

Published

2023-12-12

How to Cite

Flores Galán, A. “Wolf Vostell and the Music of Life”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 2, Dec. 2023, pp. 82-96, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/21008.
Views
  • Abstract 123
  • PDF (Español (España)) 128