LUGÁN: Art, Technology and Erotism

Authors

  • Aitor Merino Martínez Universidad Autónoma de Madrid

Keywords:

Multisensoriality, Relational aesthetics, Sound sculpture, Technology

Abstract

Throughout this paper we will analyze which artistic elements turned Luis García Núñez —constructivist painter— into LUGÁN —creator of audio-visual-tactile objects—. One of the main characteristics of LUGÁN's production was his opposition to the ocular-centric regime, so throughout his career he demanded the public to use not only their vision in the contemplation of his artistic creations, but also their hearing, touch and smell. To that end, the incorporation in his sculptures, of both technological elements and electricity itself, was fundamental. On the other hand, 20 years before Nicolas Bourriaud’s relational aesthetics, LUGÁN’s works already sought to create a link not only with the public, but also among the public itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aramis, Juan, ed. Del cálculo numérico a la creatividad abierta: el Centro de Cálculo de la Universidad de Madrid (1965-1982). Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2012.

Aramis, Juan. LUGÁN y la Bienal de São Paulo de 1973. Madrid: Galería José de la Mano, 2015.

Bourriaud, Nicolas. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2008.

Castaños Alés, Enrique. “Lugán o la integración de las artes y el despliegue de los sentidos”. https://www.enriquecastanos.com/lugan1.htm. Acceso 20 noviembre 2022.

De la Mano, José. LUGÁN antes de LUGÁN. Madrid: Galería José de la Mano, 2019.

Díaz Cuyás, José. Encuentros de Pamplona 1972: fin de fiesta del arte experimental. Madrid: MNCARS, 2009.

Díaz Urmeneta, Juan Bosco. “Entrevista a Ignacio Gómez de Liaño”. Modelos, Estructuras, Formas. España 1957-79, comisariado Juan Bosco Díaz Urmeneta, et al., Sevilla: Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, 2005, pp. 129-153.

Gallego Garrido, Juan. “Los orígenes de la relación entre el arte y la tecnología en el arte español del siglo XX. Lugán”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2004.

Gómez de Liaño, Ignacio. “Palabras con Ignacio Gómez de Liaño”. Perdura, n.º 15, 1979, pp. 121-125.

Gómez de Liaño, Ignacio. “La mano de LUGÁN”. Arte y Parte, n.º 118, 2015, pp. 64-83.

Iglesias, José María. “Lugán, vanguardia tecnológica, vanguardia artística”. Fundesco: Boletín de la Fundación para el Desarrollo de la Función Social de las Comunicaciones, n.º 35, 1984, p. 35.

López-Vera, Fernando, et al. “Enfermedades de la cultura española”. Madrid, n.º 9.297, 11 de julio de 1969, p. 10.

LUGÁN, Luis. Lugán. Madrid: Galería Vandrés, 1973.

Martínez, Florencio. “Segunda jornada de los Encuentros-72 de Pamplona”. La Gaceta del Norte, 28 de junio de 1972, p. 6.

Moreno, Ceferino. “El arte total de LUGÁN”. Bellas Artes, n.º 46, 1975, pp. 45-46.

Orquesta del Caos. LUGÁN. Exploraciones táctiles con respuestas sonoras y visuales 1965-2000. Barcelona: Festival Zeppelin/Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2001.

Vanrell Vellosillo, Arianne. “Objetivos de conservación para una obra sonora de Lugán: emular para exponer, restaurar para recuperar”. Conservación de Arte Contemporáneo, n.º 22, 2021, pp. 35-52.

Published

2023-12-12

How to Cite

Merino Martínez, A. “LUGÁN: Art, Technology and Erotism”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 2, Dec. 2023, pp. 70-81, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/20892.
Views
  • Abstract 85
  • PDF (Español (España)) 60