«Réquiem a la memoria de Salvador Espriu» (Xavier Benguerel, 1989): Hermeneutics and Musical Symbolism in the Poetical Reference of a Mass for the Dead

Authors

  • Sara Ramos Contioso Conservatorio Superior de Música Manuel Castillo, Sevilla

Keywords:

Requiem, Poetry, Death, Musical symbolism

Abstract

The premiere of Rèquiem a la memoria de Salvador Espriu, on October 5th, 1990 at the Palau de la Música Catalana in Barcelona, ​​allows Xavier Benguerel to face the composition of a religious funeral model. The commemorative nature of this work, which is dedicated to Salvador Espriu’s memory, justifies an approach that is characterized by the coexistence of the ritual structure of the Tridentine mass with the seven Catalan writer’s poems. This personalization of the genre integrates the poetic symbolism with the religious argument and exposes a set of musical elements that are intended to particularize the profane component as a meditative rupture in the liturgical structure of the requiem. This article aims to study the musical aesthetics of the poetic movements. In addition to this, an initial methodology is focused on the examination of the texts and their reflection on the death, to later try to justify the musical resources that Benguerel develops in them. The assessment of their adequacy to the text, as well as the composer’s musical proximity to Espriu’s dramatic purpose, constitutes the final concluding section. Its resolution seeks the ratification of the funeral nature of the work, as well as the identification of its constructive peculiarities as a model of the Benguerel compositional style.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Anglés, Higinio. “El Llibre Vermell de Montserrat y los cantos y la danza sacra de los peregrinos durante el siglo XIV”. Anuario Musical: Revista de Musicología del CSIC, n.º 10, 1955, pp. 45-78, https://search.proquest.com/docview/1300386471/fulltextPDF/22BB4F6C4AB543B6PQ/1?accountid=14542. Acceso 16 marzo 2021.

Bellingham, Bruce A. “Bicinium”. Grove Music Online, 2001, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.03041. Acceso 16 marzo 2021.

Benguerel, Xavier. Memorias 1905-40. Barcelona: Alfaguara, 1971.

Benguerel, Xavier. Rèquiem a la memòria de Salvador Espriu. Barcelona: Boileau. 2007.

Britten, Benjamin. Britten on Music. Oxford: Oxford University Press, 2003.

Busquets i Grabulosa, Lluís. Xavier Benguerel, la màscara i el mirall. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995.

Cortés Orts, Carles. La huella del exilio en la narrativa de Xavier Benguerel (Francia 1939, Chile 1940-1952). Alicante: Universidad de Alicante, 2017.

Delor i Muns, Rosa M.ª. “Mrs. Death o el llibre de la generació maleïda”. Els Marges: Revista de Llengua i Literatura, n.º 34, 1986, pp. 37-60, https://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/108874/0. Acceso 5 marzo 2021.

Delor i Muns, Rosa M.ª. “Per al llibre de salms d’aquells vells cecs, de Salvador Espriu”. Salvador Espriu o “El cercle obsessiu de les coses”, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1989, pp. 172-201.

Delor i Muns, Rosa M.ª. La mort com a intercanvi simbòlic. Bartomeu Rosselló- Pòrcel i Salvador Espriu: diàleg intertextual (1934-1984). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1993.

Delor i Muns, Rosa M.ª. “Espribarderiu”. Salvador Espriu: Algunes cartes i estudis sobre la seva obra, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995, pp. 29-48.

Delor i Muns, Rosa M.ª. “Fonts dantesques a l’obra de Salvador Espriu”. Llengua I Literatura, octubre, 1998, pp. 311-40, https://www.raco.cat/index.php/LlenguaLiteratura/article/view/21826. Acceso 6 febrero 2021.

Espriu, Salvador. El caminant i el mur. Barcelona: Edicions 62, 1976.

Fons Xavier Benguerel i Llobet. Inventari de Recepció de fons. Barcelona: Biblioteca de Catalunya (Secció de Manuscrits), 2015.

Gamón Fielding, Electra. “Memoria, paisaje y mito: resistencia performativa en la poesía de Salvador Espriu”. Confluencia, vol. 33, n.º 1, 2017, pp. 104-117, https://www.jstor.org/stable/26529291?seq=1#metadata_info_tab_contents. Acceso 5 marzo 2021.

Jou, David, et al. “En el centenario de Salvador Espriu”. El Ciervo, n.º 742, mayo-julio, 2013, pp. 48-50, https://www.jstor.org/stable/43504068. Acceso 10 febrero 2021.

Jungmann, Josef A. Breve historia de la misa. Barcelona: Centro de Pastoral Litúrgica, 2006.

Malé, Jordi: “Les flors del mal a Les cançons d’Ariadna. Baudelaire i Espriu”. Indesinenter, n.º 4, 2009, pp. 105-132.

Manent, Marià, et al. “Salvador Espriu: El que no quiso ser llamado poeta”. El Ciervo, año 34, n.º 408/409, febrero-marzo, 1985, pp. 5-12, https://www.jstor.org/stable/40813869. Acceso 10 febrero 2021.

Marco, Tomás. Xavier Benguerel. Una trayectoria compositiva. Madrid: ICCMU, 2011.

Mas López, Jordi. “Per al llibre de salms d’aquests vells cecs: els haikus encadenats de Salvador Espriu”. Els Marges, n.º 111, 2017, pp. 58-76.

Méndez Rubio, Antonio. “Por la humilde aventura. Crítica y crisis en la lírica temprana de Salvador Espriu”. Tropelias: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 4, 2018, pp. 86-98.

Milner, Anthony. The Choral Music. The Britten Companion. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

Miralles, Carles. Sobre Espriu. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2013.

Nikolaeva, Olga. “Salvador Espriu, autor de Les Cançons d’Ariadna, gran poeta catalán del siglo XX. Temas y Formas hispánicas: arte, cultura y sociedad”. Biadig, n.º 28, 2015, pp. 295-308.

Parera i Rodríguez, Caterina. Xavier Benguerel i Llobet. Obra novel-lística de la primera etapa (1929-1953). Tesis doctoral, Universitat de Barcelona, Facultat de Filología, 2007.

Persia, Jorge. Xavier Benguerel. Búsqueda e intuición. Madrid: Fundación Autor, 2006.

Prats, Antoni. “La fidelitat als orígens en la poesia de Salvador Espriu”. Salvador Espriu: Algunes cartes i estudis sobre la seva obra. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995.

Rodríguez Picó, Jesús. Xavier Benguerel. Obra y estilo. Barcelona: Idea Books, 2001.

Veny Mesquida, Joan Ramon. Edició crítica i anotada amb estudi introductori. Cementiri de Sinera, Les hores, Mrs. Death. Barcelona: CDESE/Edicions 62, 2003.

Published

2023-12-12

How to Cite

Ramos Contioso, S. “«Réquiem a La Memoria De Salvador Espriu» (Xavier Benguerel, 1989): Hermeneutics and Musical Symbolism in the Poetical Reference of a Mass for the Dead”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 2, Dec. 2023, pp. 164-82, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/15765.
Views
  • Abstract 38
  • PDF (Español (España)) 68