Lorca and his Flamenco: An Ethno-Performative Approach to the Process of Creation and Reception of a Perfomance

Authors

  • Francisco Javier Bethencourt Llobet Universidad Complutense de Madrid

Keywords:

Lorca, Interdisciplinarity, Perfomance, Production, Technology

Abstract

The relationship between Federico García Lorca and his flamenco has been researched on many occasions by poets, anthropologists, ethnomusicologists, sociologists, and specialists in flamenco, etc. However, it has not been researched in depth from a production point of view. Using albums and performances by Enrique Morente, Eva Yerbabuena, and others as a reference, young dancers, musicians, and musicologists from different backgrounds worked together in a cultural context to put together a performance called Lorca y su Flamenco, not in Granada, but in the Northeast of the United Kingdom, which toured through the cities of Leeds, North Tyneside, and York. Similar to other multicultural flamenco performances, it was conceived as a collaborative project, with rehearsals in Newcastle upon Tyne, which was then performed in other cities. Having carried out fieldwork with the participants of those events, in this article I will analyse the process of creation and the reception of the audience, in particular, the British audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Francisco Javier Bethencourt Llobet, Universidad Complutense de Madrid

Paco Bethencourt, guitarrista, musicólogo, profesor asociado de la Universidad Complutense de Madrid, realiza sus estudios entre Granada, Edimburgo y Newcastle donde se involucra en numerosos proyectos en Alemania, Portugal y Reino Unido. Paco ha impartido ponencias y presentaciones en congresos internacionales como en Roma, México, Habana, Liverpool, Kassel y Tokio. Ha grabado y producido  discos en Inglaterra y en España en los estudios Arco del Valle: Mirar atrás (2015) Mundos (2017) Alchemy on the Air (2019). En este momento se encuentra trabajando en el libro-disco Por Mujeres (2021).

References

Bethencourt Llobet, Francisco. Rethinking Tradition: Towards an Ethnomusicology of Contemporary Flamenco Guitar. Tesis doctoral. Newcastle: Newcastle University Press, 2011. https://theses.ncl.ac.uk/jspui/handle/10443/1305. Web 3 Nov. 2020.

Bethencourt Llobet, Francisco y Eduardo Murillo Saborido. “El legado de Paco de Lucía: la transmisión del conocimiento en la guitarra flamenca contemporánea”. Roseta, n.º 14, 2019, pp. 82-103.

Biddle, Ian. “Romance Cartographies: Flamenco Articulations of Queer Spaces in Urban Andalusia”. Radical Musicology, vol. 7, 2019. Web 15 Oct. 2020.

Castro Buendía, Guillermo. “Del canto de columpio andaluz a La leyenda del tiempo de Camarón de la Isla”. Sinfonía Virtual, n.º 22, 2012. Web 30 Oct. 2020.

Chichilla, Gema. La influencia de Federico García Lorca en el flamenco. TFG. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2020.

Cruces Roldán, Cristina. La Niña de los Peines: el mundo flamenco de Pastora Pavón. Sevilla: Almuzara, 2009.

De la Osa Martínez, Marco Antonio. Ángel, musa y duende: Federico García Lorca y la música. Madrid: Editorial Alpuerto, 2014.

Elliott, Richard. Fado and The Place of Longing: Loss, Memory and the City. Surrey: Ahsgate, 2010.

Fernández, Lola. Teoría Musical del Flamenco. Madrid: Acordes Concert, 2004.

Mora, Francisco. Las raíces del Duende: lo trágico y lo sublime en el cante jondo. Tesis doctoral. Ohio State University, 2008.

Núñez, Faustino y José Manuel Gamboa. Camarón: Vida y Obra. Madrid: SGAE, 2003.

Soto, Carla. Entrevista personal (30 Sep. 2020).

Steingress, Gerhard. “La hibridación transcultural como clave de la formación del nuevo flamenco”. Trans, n.º 6, 2005, pp. 119-152. Web 20 Oct. 2020.

Torres Clemente, Elena. Manuel de Falla. Málaga: Editorial Arguval, 2009.

Valenzuela Lavado, Salvador. Armonía modal, modo de Mi y flamenco: aproximación al «Modo de Mi armónico» como sistema de tradición hispana. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada, 2016.

Published

2021-12-29

How to Cite

Bethencourt Llobet, F. J. “Lorca and His Flamenco: An Ethno-Performative Approach to the Process of Creation and Reception of a Perfomance:”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 1, Dec. 2021, pp. 117-24, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/13369.
Views
  • Abstract 484
  • PDF (Español (España)) 296