A NEW ATTRIBUTION TO THE SCULPTOR BLAS MOLNER: THE PASSIONATE ANGELS OF THE BROTHERHOOD OF VERA CRUZ IN PILAS
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.20Keywords:
Blas Molner, Baroque, Neoclassicism, sculpture, PilasAbstract
This text presents a new attribution to the sculptor Blas Molner (1738-1812), a Valencian artist who lived in Seville, where he was director of the Royal School of the Three Noble Arts. These are two passionate angels preserved by the Brotherhood of Vera Cruz in Pilas (Seville). For the study of the carvings, their formal and stylistic characteristics have been analyzed, putting them in relation to others documented works by the aforementioned artist.
Downloads
References
Cardoso Bueno, Diego A. (2006). Sevilla. El casco antiguo. Historia, arte y urbanismo. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.
Caro Quesada, María Josefa (2004): “El Retablo Mayor de la Ermita de Ntra. Sra. de Belén”. En: Sobre historia de Pilas. Pilas: Excelentísimo Ayuntamiento de la Villa de Pilas, vol. II, pp. 83-100.
Escudero Marchante, José María (2009a): “El escultor e imaginero Blas Molner. Nuevas aportaciones a su biografía (I)”. En: Boletín de las Cofradías de Sevilla, 600, pp. 125-129.
Escudero Marchante, José María (2009b): “El escultor e imaginero Blas Molner. Nuevas aportaciones a su biografía (y II)”. En: Boletín de las Cofradías de Sevilla, 601, pp. 201-205.
Escudero Marchante, José María (2009c): “La obra pasionista de Blas Molner”. En: Boletín de las Cofradías de Sevilla, 602, pp. 307-316.
Fraga Iribarne, María Luisa (1993): Conventos sevillanos desaparecidos. Sevilla – Siglo XIX. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.
García Luque, Manuel (2021). “Natural de Valencia, en Sevilla: Blas Molner entre la práctica docente y el oficio escultórico”. En: Ars Longa. Cuadernos de Arte, 30, pp. 225-239.
González de León, Félix (1844): Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios públicos, sagrados y profanos de esta Muy Noble, Muy Leal, Muy Heroica e Invicta Ciudad de Sevilla, y de muchas casas particulares; con todo lo que les sirve de adorno artístico, antigüedades, inscripciones y curiosidades que contienen. Sevilla: Imprenta de D. José Hidalgo y Compañía, vol. I.
González Gómez, Juan Miguel/Roda Peña, José (1991): “Imagineros e imágenes de la Semana Santa sevillana (1563-1763)”. En: Sánchez Herrero, José, et. al.: Las Cofradías de Sevilla en la modernidad. Sevilla: Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla, 1988, pp. 99-279.
Guijo Pérez, Salvador (2022): “Una Dolorosa en el monasterio de Nuestra Señora de Consolación de Triana (Sevilla), una nueva obra de Blas Molner”. En: Philostrato. Revista de Historia y Arte, 11, pp. 47-57.
Hernández Díaz, José (1989): “Aportaciones recientes sobre imaginería e imagineros en el Barroco sevillano”. En: Boletín de Bellas Artes, 17, pp. 89-108.
Igual Úbeda, Antonio/Morote Chapa, Francisco (1933). Diccionario biográfico de escultores valencianos del siglo XVIII. Castellón de la Plana: Sociedad Castellonense de Cultura.
Lorenzo Limas, Juan Alejandro (2018a): “Algo más sobre escultura sevillana en Canarias. Nuevas piezas atribuidas a Blas Molner (1738-1812)”. En: Boletín de Arte, 39, pp. 169-181.
Lorenzo Limas, Juan Alejandro (2018b): “Arte y comercio a finales de la época moderna. Notas para un estudio de la escultura sevillana en Canarias (1770-1800)”. En: Anuario de Estudios Atlánticos, 64, pp. 1-57.
Lorenzo Limas, Juan Alejandro (2018c): “Productos del comercio y del patrocinio eclesiástico: otras esculturas atribuidas a Blas Molner en Canarias”. En: Laboratorio de Arte, 30, pp. 319-340.
Mélida y Alinari, José Ramón (1925). Catálogo Monumental de España: provincia de Badajoz (1907-1910). Madrid: Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes.
Molina Cañete, David (2021): Nuestra Señora de la Encarnación. Estudio histórico-artístico. Sevilla: Hermandad de San Benito.
Molina Cañete, David (2022a). “«Todo a Jesús por María, todo a María para Jesús». Sobre la atribución de la imagen del Cristo de la Salud a Blas Molner”. En Vera-Cruz. Boletín de la Hermandad de la Santa Vera-Cruz de Olivares. 21, pp. 40-45.
Molina Cañete, David (2022b). “Sobre la atribución de las imágenes del Señor del Santo y la Virgen de la Encarnación de Sevilla a Blas Molner”. En: El Cerrojazo. Anuario de la Hermandad de capiruchos negros de Valverde del Camino, 2, pp. 36-37.
Mudarra Fuentes, Víctor Manuel (2007): “Los Ángeles de la Vera Cruz”. En: Boletín informativo Hermandad de Belén, 7, pp. 20-22.
Muro Orejón, Antonio (1961): Apuntes para la historia de la Academia de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla: Imprenta Provincial.
Pleguezuelo Hernández, Alfonso (1982): “Sobre Cayetano de Acosta, escultor en piedra”. En: Revista de arte sevillano, 2, pp. 35-42.
Prieto Gordillo, Juan (1995). Noticias de escultura (1761-1780). Sevilla: Ediciones Guadalquivir.
Recio Mir, Álvaro (2007): “La escultura sevillana, la Academia de San Fernando y el ocaso de la escuela”. En: Academia, 104-105, pp. 133-156.
Recio Mir, Álvaro (2009): “El brillante final del barroco: el retablo rococó”. En: Halcón, Fátima/Herrera, Francisco/Recio, Álvaro: El retablo barroco sevillano. Desde sus orígenes a la actualidad. Sevilla: Fundación Real Maestranza de Caballería, 2009, pp. 343-388.
Roda Peña, José (1991): “Antiguas imágenes titulares de las Cofradías sevillanas”. En: Sánchez Herrero, José, et. al.: Las Cofradías de Sevilla en el siglo de las crisis. Sevilla: Secretariado de publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 177-238.
Roda Peña, José (2021): “En pequeño formato. Escultura ornamental en los pasos procesionales de Sevilla”. En: Roda Peña, José (coord..): In Nomine Dei: patrimonio artístico de la Semana Santa de Sevilla. Sevilla: Consejo General de Hermandades y Cofradías de la ciudad de Sevilla, pp. 70-85.
Romero Abao, Antonio del Rocío (1998): “Venerable y Real Hermandad de la Santa Vera Cruz, Madre de Dios de Belén y Santiago Apóstol”. En: Sánchez Herrero, José/Roda Peña, José/García de la Concha Delgado, Federico (dirs.): Crucificados de Sevilla. Sevilla: ediciones Tartessos, vol. IV, pp. 210-223.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LABORATORIO DE ARTE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Accepted 2023-03-04
Published 2023-10-01