SOME CONTRIBUTIONS TO THE CATALOGUE OF THE PAINTER BALDOMERO ROMERO RESSENDI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.20

Keywords:

painting, Romero Ressendi, 20th century, Seville, Madrid

Abstract

A total of eight unreleased paintings signed by Baldomero Romero Ressendi are provided in this studio. All are preserved in particular collections of Seville and assume, in their thematic variety, new versions of well-known and recurring genres in the artist’s production, such as, religious and circus themes. Ressendi was an artist of great mastery but anachronistic and therefore lacking a clear avant-garde commitment if his work is analizaged in the context of art Spanish of the second half of the twentieth century. Despite this, the extravagance that characterized his work provoked philias and phobias: animadversion among academic circles and appreciation of important promoters who sought him many commissions until the end of his days. Below you will find out some of those that had not been published until now.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (1960): Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes. Barcelona: Ministerio de Educación Nacional, Dirección General de Bellas Artes.

AAVV. (1979): “Romero Ressendi, Baldomero”. En: Gran Enciclopedia de Andalucía. Sevilla: Tierras del Sur, t. 7, p. 2.892.

AAVV. (1990): R. Ressendi. Sevilla: Caja San Fernando.

Campoy, Antonio M. (1977): “El pudor del trabajo”. En: AAVV.: Florentino Pérez- Embid: Homenaje a la amistad. Barcelona: Editorial Planeta, pp. 86-87.

Campoy, Antonio M. (1990): “Aproximación a Romero Ressendi”. En: AA.VV.: R. Ressendi. Sevilla: Caja San Fernando, s/p.

Covelo López, Juan Manuel (2000): Baldomero Romero Ressendi. Sevilla: Guadalquivir Ediciones.

De la Banda y Vargas, Antonio (1994): De la Ilustración a nuestros días. Sevilla: Gever.

Fernández Lacomba, Juan (1995): “Romero Ressendi”. En: Siglo que viene. Revista de cultura, 23, pp. 18-24.

Fernández Navamuel, Jesús (1998): León de Argüeso. Una voluntad de hierro. Arija.

González Gómez, Juan Miguel (1998): “Perfil universitario del Doctor Don José Hernández Díaz”. En: Laboratorio de arte, 11, pp. 13-26.

Hernández Díaz, José (1990): “Glosario del pintor Romero Ressendi”. En: AA.VV.: R. Ressendi. Sevilla: Caja San Fernando, s/p.

Íñiguez Berbeira, Carmen (2018): “Los quitasoles. Baldomero Romero Ressendi”. En: Ariza Galán, Rafael (coord.): Catálogo de la colección de bienes muebles. Fundación Casa de Medina Sidonia. Sevilla: Consejería de Fomento y Vivienda de la Junta de Andalucía y Diputación de Cádiz, pp. 30-36.

Juberías Gracia, Guillermo (2020): “Ignacio Zuloaga (1870-1945) y su rol en el coleccionismo de obras de Goya”. En: Holguera Cabrera, Antonio, Prieto Ustio, Ester y Uriondo Lozano, María (coords.): Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: orbis terrarum. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 274-288.

Medianero Hernández, José Mª (1984): “El arte desde el siglo XIII hasta nuestros días”. En: AA.VV.: Sevilla y su provincia. Sevilla: Ediciones Gever, pp. 197-375.

Raya Téllez, José (2000): El pintor Francisco Cortijo, 1936-1996. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Romero Contreras, Elisa (1990): “Bibliografía”. En: AA.VV.: R. Ressendi. Sevilla: Caja San Fernando, s/p.

Valdivieso, Enrique (1986-2002): Historia de la pintura sevillana, siglos XIII al XX. Sevilla: Guadalquivir Ediciones.

Published

2021-10-27

Most read articles by the same author(s)