ERUDITION, PATRIMONIO AND THE PAINT: VIRGILIO MATTONI AND THE CATHEDRAL OF SEVILLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.19

Keywords:

painting, Seville, 19th and 20th centuries

Abstract

In this work the artistic, patrimonial and scholarly relationship of the Sevillian painter with the hispanic cathedral is made known. For this, his intervention as an expert in painting and restoration is analyzed, which, as an academic in charge of its protection, he carries out in some of its most important dependencies. His creative work is also analyzed in works related exclusively to cathedral.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (1920) José Gestoso (1852-1917) y Sevilla: Erudición y patrimonio. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

Anónimo (1927): “Ateneo. Sesión Necrológica en memoria de Virgilio Mattoni”. En: El Noticiero Sevillano, Sevilla, 3 de febrero.

Gestoso y Pérez, José (1909): “Una requisa de cuadros en la catedral de Sevilla”. En: El Correo de Andalucía, 6, 7 y 8 de enero.

Gómez de Terreros Guardiola, María del Valle (1993): “Obras de restauración y terminación de la fachada del ángulo suroeste de la catedral de Sevilla. El proyecto de Francisco Javier de Luque.” En: Laboratorio de Arte, 6, pp. 245-262.

Gómez de Terreros Guardiola, María del Valle (1996): “Obras de Joaquín de la Concha Alcalde en la catedral de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 9, pp. 209-237.

González Ferrín, María Isabel (2006): “Documentación de la Junta de Obras en el Archivo Catedral de Sevilla”. En: Álvarez Márquez, M. Carmen/Romero Tallafigo, Manuel/Rubio Merino, Pedro (coords.). Archivos de la Iglesia de Sevilla, homenaje al archivero D. Pedro Rubio Merino. Córdoba: Caja Sur, pp. 641-664.

Guichot y Sierra, Alejandro (1925): El Cicerone de Sevilla. Monumentos y Artes Bellas. Sevilla: Imprenta de Álvarez, tomo I.

Hernández González, Salvador (2014): La escultura en madera del gótico final en Sevilla. La sillería de coro de la Catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Mattoni de la Fuente, Virgilio (1890): Discurso leído con motivo de la concesión de premios del curso 1889-1890 a los alumnos de la Academia y Escuela de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla.

Mattoni de la Fuente, Virgilio (1920): Quien no vio a Sevilla… Sevilla: Excmo. Ayuntamiento de Sevilla.

Pérez Calero, Gerardo (1976): “Virgilio Mattoni y las corporaciones artísticas sevillanas”. En: Boletín de Bellas Artes. Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría de Sevilla, IV, pp. 181-198.

Pérez Calero, Gerardo (1977 y 1996): El pintor Virgilio Mattoni. Sevilla. Colección Arte Hispalense, nº 15. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Pérez Calero, Gerardo (1998): “La Academia Libre de Bellas Artes de Sevilla (1872-1888)”. En: Laboratorio de Arte, 11, pp. 275-300.

Pérez Calero, Gerardo (2000): “Obras inéditas simbolistas y nazarenas del pintor V. Mattoni”. En: Laboratorio de Arte, 13, pp. 409-418.

Pérez Calero, Gerardo (2012a): “Virgilio Mattoni de la Fuente (1842-1923)”. En: Diccionario Biográfico Español. Madrid: Real Academia de la Historia, vol. XXXIV.

Pérez Calero, Gerardo (2012): “Consideraciones estéticas en torno a la obra del pintor Antonio M. Esquivel”. En: Laboratorio de Arte, 24, pp. 527-535.

Pérez Calero, Gerardo (2015): Mattoni de la Fuente, Virgilio. En: Universidad de Sevilla. Personalidades. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

Pérez Calero, Gerardo (2020): “Virgilio Mattoni y el Real Alcázar de Sevilla: entre la erudición y la pintura”. En: Laboratorio de Arte, 32, pp. 413-432.

Suárez Garmendia, José Manuel (1986): Arquitectura y urbanismo en la Sevilla del siglo XIX. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Valdivieso González, Enrique (1978): Catálogo de las pinturas de la catedral de Sevilla. Sevilla: Enrique Valdivieso.

Valdivieso González, Enrique (1990): “Pinturas de Domingo Martínez en la capilla de la Virgen de la Antigua en la catedral de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 3, pp. 109-122.

Published

2021-10-27

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>