FERNANDO PALATÍN IN THE SEVILLIAN AND FRENCH CULTURAL ENVIRONMENT: ARTISTIC TESTIMONIES OF HIS RECOGNITION AS A MUSICIAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.17

Keywords:

English

Abstract

Fernando Palatín y Garfias (1852-1927) is the most prominent Sevillian violinist of his time, with an important career as a soloist, composer, conductor and teacher. This paper studies the works of art dedicated to the musician, made by well-known contemporary artists, in the Sevillian area and in France. We analize documentary sources and newspaper articles that show Palatín’s popularity, as well as the respect he had earned in the musical environment. Several unpublished paintings and a sculpture are presented. Other works of art that have been previously released, but without delving into their musical iconography and the relationship of various artists and institutions with the Sevillian musician, are analyzed in this paper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almanaque musical para 1885. Madrid: Salón-Romero, 1885.

Annuaire-almanach du commerce, de l’industrie, de la magistrature et de l’administration. Paris, 1889.

Antequera Luengo, Juan José (2007): Juan Ramón Jiménez como interrogante. Huelva: Facediciones.

Ayarra Jarne, José Enrique (1979): Hilarión Eslava en Sevilla. Sevilla: Excma. Diputación Provincial de Sevilla.

Bergadá Armengol, Montserrat (1998): “Añoranza y proyección musical de España en el París de finales del siglo XIX”, Cuadernos de Música Iberoamericana, 5, pp. 109-127.

Cuenca, Francisco (1927): Galería de Músicos Andaluces Contemporáneos. La Habana: Cultural S.A.

Gil Rodríguez, Auxiliadora (2019): La actividad musical en la Sevilla decimonónica a través de la figura de Eugenio Gómez Carrión (1786-1871). Tesis Doctoral Inédita. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Gil Rodríguez, Auxiliadora (2020): “La música en la corte de los Montpensier”. En: Espacios sonoros en Sevilla: 1600-1936. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Patrimonio Histórico, pp. 201-225.

Gómez Zarzuela, Vicente (1887): Guía de Sevilla, su provincia. Sevilla: Imp. y Lit. de José Mª Ariza.

Hermoso Romero, Ignacio (2012): “García Ramos, no solo un pintor de costumbres andaluzas”. En: García Ramos en la pintura sevillana. Sevilla: Junta de Andalucía, pp. 32-36.

Lees, Frederic (1903): “A Belgian sculptor and his art”. En: The Architectural Record, Vol. XIII, 2, pp. 135-143.

Medina, Ángel (1990): Diccionario de Música (Sevilla 1818) de Fernando Palatín. Edición y estudio preliminar. Oviedo: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.

Melcior, Carlos José (1859): Diccionario Enciclopédico de la Música. Lérida: Alejandro García.

Moreno Mengíbar, Andrés (1998): La ópera en Sevilla en el siglo XIX. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Muñoz-Torrero Santos, Rafael (2017): Fernando Palatín y Garfias y su lugar entre los grandes violinistas compositores del siglo XIX. Catálogo de su obra y edición de su obra para violín y piano. Tesis doctoral. Valencia: Universitat Politècnica de València.

Otero Nieto, Ignacio (2007): “Los duques de Montpensier y la música de Sevilla”. En: Temas de Estética y Arte, 21, pp. 194-210. Palomo, María del Pilar/Núñez Rey, Concepción (Eds., 2016): Bécquer, periodista. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Pérez Calero, Gerardo (1998): “La Academia Libre de Bellas Artes de Sevilla (1872-1888)”. En: Laboratorio de Arte, 11, pp. 275-300.

Pérez Calero, Gerardo (2014): “A propósito de la Academia Libre de Bellas Artes de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 26, pp. 471-478.

Pérez-Colodrero, Consuelo (2014): “De Fernando Palatín a Francisco Cuenca Benet: algunos apuntes sobre los inicios de la Musicología Andaluza”. En: Diálogos de Arte. Homenaje al profesor Domingo Sánchez-Mesa Martín. Granada: Universidad de Granada, pp. 755-766.

Plantón, Custodia (2000): Pablo Sarasate (1844-1908). Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra S.A.

Saldoni, Baltasar (1880): Diccionario biográfico-bibliográfico de efemérides de músicos españoles, Tomo III. Madrid: Imprenta de D. Antonio Pérez Dubrull.

Selfa Arjona, Cayetano (2012): “Bailaora Garbosa”. En: El pintor José García Ramos, 1852-1912. Exposición de obras de colecciones particulares en el Ateneo de Sevilla. Sevilla: Excmo. Ateneo de Sevilla, p. 26.

Silvela, Zdenko (2003): Historia del violín. Madrid: Entrelineas editores.

Valdivieso, Enrique (2002): Historia de la pintura sevillana: Siglos XIII al XX. Sevilla: Guadalquivir Ediciones.

Published

2021-10-27

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>