JOSÉ JIMÉNEZ ARANDA, MASTER OF “CASACONISMO”: FROM ROME TO PARIS OF THE UNIVERSAL EXHIBITION IN 1889

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.31

Keywords:

José Jiménez Aranda, Spanish painting, Paris, 19th century, casaconismo

Abstract

This paper studies the relationship between the Sevillian artist José Jiménez Aranda and the French capital, where he presented to the Salon of 1889 a work of unknown whereabouts. This painting, now localized, supposes the ratification of his association to the pictorial “casaconismo”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANOGAR, Daniel: Ciudades efímeras. Exposiciones Universales: Espectáculo y Tecnología. Madrid, 1992.

LAS HERAS PEÑA, Ana Belén: España en París. La imagen nacional en las exposiciones universales, 1855-1900. Tesis doctoral inédita leída en la Universidad de Cantabria. Santander, 2009.

MARTÍN, Magdalena: Luis Jiménez Aranda. Un pintor sevillano en el París de la “BelleÉpoque”. Sevilla, 2016.

PARDO BAZÁN, Emilia: Al pie de la Torre Eiffel. Madrid, 1899.

PÉREZ CALERO, Gerardo: “La Academia Libre de Bellas Artes de Sevilla (1872-1888)”, Laboratorio de Arte, 11, 1998, pp. 275-300.

PÉREZ CALERO, Gerardo: “Fortuny y la pintura andaluza”, Pausa, 1990, pp. 55-65.

REYERO HERMOSILLA, Carlos: París y la crisis de la pintura española, 1799-1889. Del Museo del Louvre a la torre Eiffel. Madrid, 1993.

VV.AA.: Roma y el ideal académico. La pintura en la Academia Española de Roma. Madrid, 1992.

Published

2018-10-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>