“HONOURED SCULPTOR, PERFECT GENTLEMAN AND LOVING FATHER...” AND POOR: ON THE FIRST CENTENARY OF THE DEATH OF THE SCULPTOR JOSÉ GONZÁLEZ Y GIMÉNEZ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.21

Keywords:

José González y Giménez, Cordboa, Escuela Superior de Artes e Industrias, Mateo Inurria, Enrique Romero de Torres

Abstract

José González y Giménez, a sculptor born in Granada who played an important teaching role in different academies in Ecuador and Spain, spent his last years in Cordoba. Being little known its production and his life, there was a total ignorance of the circumstances of his last years. Thanks to the hemerographic sources and to unpublished documents from the archive of the Real Academia de BBAA de San Fernando, we have been able to reconstruct his last moments as a teacher and als  the bitter years that passed until his death. In this paper we address the situation of González y Giménez in his last years of life, as well as the role played by other artists in his retirement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almanaque del obispado de Córdoba para el Año de 1909. Imprenta del Diario de Córdoba, Córdoba, 1908.

CUENCA, Francisco: Museo de pintores y escultores andaluces contemporáneos. Imprenta y Papelería de Rambla, Bouza y Cª, Habana, 1923.

Diccionario de pintores y escultores españoles del siglo XX, Vol. 7. FORUM ARTIS, S.A., Madrid, 1994.

Diccionario de pintores y escultores españoles del siglo XX, Vol. 12. FORUM ARTIS, S.A., Madrid, 1994.

Diccionario de pintores y escultores españoles del siglo XX, Vol. 14. FORUM ARTIS, S.A., Madrid, 1994.

Discursos leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en la recepción pública del señor D. Antonio Garrido y Villazán el día 29 de Marzo de 1903. Establecimiento Tipográfico “Sucesores de Ribadeneyra”, Madrid, 1903.

FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, Xosé: “El escultor José González Giménez y su fracasado proyecto de estatua a María Pita”. Abrente, 21-22, 1989-1990, pp. 88-99.

GARCÍA SEPÚLVEDA, María Pilar y NAVARRETE MARTÍNEZ, Esperanza: Relación general de académicos (1752-2015). Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 2016. Disponible en http://www.realacademiabellasartessanfernando.com/assets/docs/academicos/relacion_general_de_academicos.pdf (Consultado el 26-10-2017).

JUSTO ESTEBARANZ, Ángel: “El escultor español José González y Giménez y la Academia Nacional de Bellas Artes de Quito”. En Mirando a Clío: el arte español espejo de su historia. Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, Santiago de Compostela, 2012, pp. 1318-1326.

JUSTO ESTEBARANZ, Ángel: “José González y Giménez y el Monumento a Sucre en Quito”. SEMATA. Ciencias Sociais e Humanidades, 24, 2012, pp. 395-413.

KENNEDY TROYA, Alexandra: “Sucre, un secreto, una estatua”, en E. Freire Rubio, Quito: tradiciones, testimonio y nostalgia, Tomo IV. LIBRESA, Quito, 2002, pp. 240-243.

MONTES RUIZ, Ramón: “Los dibujos de Inurria. Trazos de su pensamiento”. En Mateo Inurria. Cuadernos de viaje. Junta de Andalucía, Consejería de Cultura-CajaSur Publicaciones, Córdoba, 1994, s. p.

PARDO CANALÍS, Enrique: “Informe de Federico de Madrazo sobre colocación en el Real Museo de una escultura, en yeso, de González Jiménez”. Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, nº 52, 1948, pp. 229-232.

PARIAS SÁINZ DE ROZAS, María: “Prensa y agricultura en la Sevilla contemporánea. Los fondos de la Hemeroteca Municipal”. En Comunicación, historia y sociedad: homenaje a Alfonso Braojos. Universidad de Sevilla, Sevilla, 2001, pp. 193-208.

PEÑA GUERRERO, María Antonia: El sistema caciquil en la provincia de Huelva. Clase política y partidos (1898–1923). Ediciones de La Posada. Colección Díaz del Moral. Ayuntamiento de Córdoba, Córdoba, 1993.

PRECKLER, Ana María: Historia del arte universal de los siglos XIX y XX, Volumen 2. Editorial Complutense, Madrid, 2003.

Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Año de 1889. Imp. y fundición de M. Tello, Madrid, 1889.

Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Año de 1916. Imprenta de San Francisco de Sales, Madrid, 1916.

Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Año de 1917. Imprenta de San Francisco de Sales, Madrid, 1917.

URRUTIA, Jorge: “La prehistoria poética de Juan Ramón Jiménez: confusiones y diferencias”. En Juan Ramón Jiménez: poesía total y obra en marcha: actas del IV Congreso de Literatura Española Contemporánea. Editorial Anthropos, Barcelona, 1991, pp. 41-60.

VASSALLO MAGRO, Marta: Juan Luis Vassallo. Vida y obra escultórica, Vol. 1. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2014. Disponible en http://eprints.ucm.es/29650/1/T35972.pdf (Consultado el 08-10-2017).

Published

2018-10-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>