MUJER Y DEPORTE EN EL AULA DE ITALIANO LS: LA HISTORIA DE ANA CARMONA RUIZ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RICL2021.i24.07

Keywords:

deporte, mujer, italianols, didáctica

Abstract

Women's relationship with sport is mediated by many factors that still today prevent from being as free and natural as it should be. Gender socialisation from the earliest years of life indicates sport as a male-dominated activity. This situation is reinforced at school and continues into adulthood, as a result of various social conditioning factors. The visibility of female athletes is also very limited: there is a huge lack of historical and contemporary references, and this results in little or no presence of sportswomen in textbooks. For these reasons it has been decided to produce a text on the historic Malaga footballer Ana Carmona Ruiz in the Italian B2 course of the Centro de Idiomas de la Fundación Universidad de Málaga, in collaboration with the website Enciclopedia delle donne (www.enciclopediadelledonne.it). The activity has the double objective of reflecting on the difficulties faced by women who decide to pursue a sporting career together with revaluing a figure from local history in order to make her known to the Italian public.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Asociación para Mujeres en el Deporte Profesional (s.f.). 10 Prioridades para impulsar el deporte femenino en España https://www.mujereseneldeporte.com/objetivos/

Birello, Marilisa, Odelli, Enrico, y Vilagrasa, Albert (2015). A lezione coi task: fra teoria e operatività. EL.LE 6, 199-215.

Blanco, Nieves (2000). El sexismo en los materiales educativos de las Eso. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.

Caleya Zambrano, María José (20 de noviembre 2018). La Ley del Deporte, obsoleta y discriminatoria con las deportistas: "Todo era en especie, te daban vales para gasolina". https://www.rtve.es/deportes/20181120/ley-del-deporte-normativa-obsoleta-discrimina-deportistas-todo-era-especie-daban-vales-para-gasolina-transporte/1840820.shtml.

Consejo de Europa (2018, marzo). Stepping up the pace towards gender equality in sport!

https://pjp-eu.coe.int/en/web/gender-equality-in-sport/

Consejo Superior de Deportes (2011, octubre). Los hábitos deportivos de la población escolar en España. https://csed.csd.gob.es/planamasd/programas/escolar/medidas/estudios-de-los-habitos-deportivos-de-la-poblacion-escolar-en-espala.html

De Beauvoir, Simone (2017). El segundo sexo: Madrid: Cátedra.

Fernández Villarino, María De Los Ángeles, y López Villar, Cristina (2012). La participación de las mujeres en el deporte. Un análisis desde la perspectiva de género. I e II ciclo de conferencias: xénero, actividade física e deporte. A Coruña: Universidade, p. 15-29.

Fontecha, Matilde (2016). El deporte se instala en las cavernas de la igualdad, Sevilla, Benilde Ediciones.

Gallego, Mar (2020). Como vaya yo y lo encuentre. Feminismo Andaluz y otras prendas que tú no veías. Libros.com

Garay Ibáñez De Elejalde, Beatriz, Vizcarra Morales, Maria Teresa, y Ugalde Gorostiza, Ana Isabel (2017). Los recreos, laboratorios para la construcción social de la masculinidad hegemónica. Teor. educ. 29, 2-2017, pp. 185-209

DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu292185209

Macías, Victoria,y Moya, Miguel (2002). Género y deporte. La influencia de variables psicosociales sobre la práctica deportiva de jóvenes de ambos sexos. Revista de Psicología Social, 17:2, 129-148. DOI: 10.1174/021347402320007564

Martínez Calatrava, Vicente (2011). Los primeros pasos del futbol femenino en España. Cuadernos de Fútbol 20, 1-6.

Ministerio de cultura y deporte (2020, mayo). Anuario de Estadísticas Deportivas.

https://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/deportes/anuario-de-estadisticas-deportivas.html

Olivera Betrán, Javier (2019). Juegos Olímpicos Londres 2012: la olimpiada de las mujeres. Apunts de Educació Física i Esports, 3(109) 7-10.

Sánchez, Nuria, Martos-García, Daniel, y López Navajas, Ana (2017). Las mujeres en los materiales curriculares: el caso de dos libros de texto de Educación Física. Retos, 32, 140- 145. DOI:10.47197/retos.v0i32.49344

Sainz de Baranda Andújar, Clara (2015). Mujeres y deporte en los medios de comunicación. Estudio de la prensa deportiva española (1979‐2010), [Tesis doctoral Universidad Carlos III Madrid] https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/16505

Salcedo Miguel, Mercedes (1993). Participación femenina en el deporte. Vitoria-Gasteiz: Emakunde, Instituto Vasco de la Mujer.

Subirats Martori, Marina, y Tomé, Amparo (2013). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.

Switzer, Katrin (s.f.). The real story. https://kathrineswitzer.com/1967-boston-marathon-the-real-story/

Ruiz Rabadán, Sergio, y Moya-Mata, Irene (2020). Las deportistas olímpicas en los libros de texto de educación física: ¿Presencia o ausencia de referentes en nuestro alumnado? Retos, 38(38), 229-234. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74833

UNESCO (2015). Carta Internacional de la Educación Física, la Actividad Física y el Deporte http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13150&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Published

2021-10-08

How to Cite

Frabotta, S. (2021). MUJER Y DEPORTE EN EL AULA DE ITALIANO LS: LA HISTORIA DE ANA CARMONA RUIZ. International Journal of Cultures and Literatures, (24), 115–127. https://doi.org/10.12795/RICL2021.i24.07
Received 2021-03-26
Accepted 2021-09-27
Published 2021-10-08
Views
  • Abstract 221
  • PDF (Español (España)) 8
  • HTML (Español (España)) 33