Abstract
In this communication, I will try to identify and describe the most characteristic features of the latest documentaries directed by Joaquim Jordà, an unclassifiable filmmaker who has shown in his recent works the newest trends seen in the field of nonfiction over the last years. Jordà’s distinctive trait may be to have developed a form of personal essay within the documentary mode. In his “essay films” he constantly moves between the shores of reality and those of representation and he combines very different elements to create complex narrative structures that question the rules of the documentary genre and also those governing our society.
References
ANGULO, Jesús (2006): "La mirada poliédrica de Joaquín Jordá", en Nosferatu: Revista de cine nº 52, 2006, pp. 11-30.
BENAVENTE, Fran, y SALVADÓ CORRETGER, Glòria (2009): "Filmar al otro en el cine de Joaquim Jordà", en Formats: revista de comunicació audiovisual nº 5, 2009. Disponible en Internet (10-01-2012): http://www.upf.edu/materials/depeca/formats/pdf_/art_crea_esp1.pdf
BOU, Núria, y PÉREZ, Ximo (2009): "La libre confesión. La construcción fílmica del testimonio en El encargo del cazador.", en Formats: revista de comunicació audiovisual nº 5, 2009. Disponible en Internet (12-01-2012): http://www.upf.edu/materials/depeca/formats/pdf_/art_crea_esp2.pdf
CABRÉ, Mª Ángeles, y UDINA, Dolors (2003): "Joaquín Jordá, entre la traducción y el cine", en Vasos comunicantes: revista de ACE traductores nº 26, 2003, pp. 21-29.
CATALÀ DOMÈNECH, Josep Maria, y CERDÁN, Josetxo (2007): "Después de lo real: pensar las formas del documental, hoy", en Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen nº 57-58, vol. 1, 2007, pp. 6-25.
GARCÍA FERRER, Joan Manuel y MARTÍ ROM, Josep Miquel (2001): Joaquín Jordá. Barcelona, Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya.
GAUDREAULT, André, y JOST, François (1995): El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona, Paidós Ibérica.
GUERRA, Carles (2006): "Un cine de situación", en Nosferatu: Revista de cine nº 52, 2006, pp. 4-10.
JORDÀ, Joaquim (2004): "Acróstico incompleto dedicado a Marc Recha", en Nosferatu: Revista de cine nº 46, 2004, pp. 4-6.
MANRESA CREMADES, Laia (2006): Joaquín Jordá: la mirada lliure. Barcelona, Pòrtic.
NICHOLS, Bill (1997): La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, Paidós.
QUINTANA, Àngel (2001): "El cine como realidad y el mundo como representación: algunos síntomas de los noventa", en Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen nº 39, 2001, pp. 9-25.
"Modelos realistas en un tiempo de emergencia de lo político", en Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen nº 49, 2005, pp. 10-31, 2005.
RIAMBAU, Esteve, SALVADÓ, Glòria, y TORREIRO, Mirito (2006): "‘A mí la normalidad no me gusta’: un largo encuentro con Joaquín Jordá (Barcelona, 26/28-1-2006)", en Nosferatu: Revista de cine nº 52, 2006, pp. 40-79.
SALVADÓ CORRETGER, Glòria (2006). "Espectros y películas: los proyectos truncados de Joaquín Jordá", en Nosferatu: Revista de cine nº 52, 2006, pp.31-39.
TORREIRO, Casimiro (2010): Realidad y creación en el cine de no-ficción (El documental catalán contemporáneo, 1995-2010). Madrid, Cátedra.
WEINRICHTER, Antonio (1998): "Subjetividad Impostura Apropiación: en la zona donde el documental pierde su honesto nombre", en Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen nº 30, 1998, pp. 108-122.
Desvíos de lo real: el cine de no ficción. Madrid, T & B Editores, 2004.
La forma que piensa: tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona, Gobierno de Navarra, 2007.
ZUNZUNEGUI, Santos (1989): Pensar la imagen. Madrid, Cátedra. “Joaquín Jordà Catalá”, en CERDÁN, Josetxo, y TORREIRO, Casimiro: Al otro lado de la ficción: trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid, Cátedra, pp. 173-206, 2007.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Irene H. Liberia Vayá