Abstract
The information of the news, organized in closed spaces during the paleotelevision, is gradually introduced in fictional programs since the nineties. However, in the 21st century, with the hypertelevision, entertainment programs and informational contents converge in new formats. On the one hand, the infoshow allows the informative discourse to absorb stylistic and content features from entertainment and fictional programs. On the other, the infoentertainment introduces informational topics in entertainment formats. The present article offers an analysis of the new creativity in the genre of the entertainment as well as the organization of a typology of models.
References
ECO, H., (1985). Obra Abierta. Barcelona, Ariel.
GORDILLO, I. (2009): Manual de Narrativa Televisiva. Madrid, Síntesis.
IMBERT, Gérard (2008). El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales, Cátedra, Madrid.
LOZANO RENDÓN, J. C. (2004). “Espectacularización de la información en los noticieros televisivos mexicanos”, en http://cinco.mty.itesm.mx/cimagen/Texto_ 8.doc (consultado el 12/11/10).
LOZANO RENDÓN, J. C (2004). “Espectacularización de la información en noticieros televisivos de Canadá, Estados Unidos y México” en Diálogo político, nº 2, http://www.kas.org.ar/DialogoPolitico/Dialog/2004/DialPol1_04/06JosCar.pdf (consultado el 2/10/10).
LUZÓN, Virginia y FERRER, Iliana (2007). “Cuando la noticia se convierte en espectáculo informativo” en Trípodos. Las encrucijadas de la comunicación: límites y transgresiones, Barcelona.
LUZÓN, V. y FERRER, I. (2008). “Espectáculo informativo en noticias de sociedad: el caso de Madeleine McCann” en Trípodos. Revista digital de Comunicaciò, nº 22, Barcelona. http://www.tripodos.com/pdf/F03.pdf46.pdf: 5/2/2009
(consultado el 8/9/10).
McDERMOTT, M.: “Spitting Image”, en The Museum of Broadcast Communication.http://www.museum.tv/archives/etv/S/htmlS/spittingimag/s pittingimag.htm (consultado el 26/02/2010).
PINTO LOBO, Mª R (1992). La influencia del humor en el proceso de la comunicación, Madrid, Complutense, http://biblioteca.universia.net/ficha.do? id=3915545: (consultado el 17/09/2010).
RAMONET, I. (2007). "Información y democracia en la era de la globalización" en http://www.rebelion.org/noticia.php?id=6121 (consultado el 30/11/10).
SALGADO, A. (2006). “The Daily Show, el informativo satírico que revoluciona Estados Unidos”, en Guionactualidad, http://antalya.uab.es/guionactualidad/spip.php?article1992 (consultado el 2/3/2010).
SANGRO COLÓN, P. y SALGADO, A. (eds.) (2008). El entretenimiento en televisión: guión y creación de formatos de humor en España. Barcelona, Laertes.
VALHONDO, J. L. (2007). “Infosátira y democratización del espacio televisivo” en Quaderns del CAC. Imagen y derecho a la burla, nº 27.
http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q27_ES_Valhondo.pdf (consultado el 1/03/2010).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2011 Inmaculada Gordillo, Virginia Guarinos, Antonio Checa, Mª del Mar Ramírez Alvarado, Jesús Jiménez-Varea, Francisco J. López-Rodríguez, Fátima de los Santos, Miguel A. Pérez-Gómez