Research, knowledge transfer, and media literacy on television series: The case of LIGAINCOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i67.04

Keywords:

literacy, knowledge dissemination, educommunication, television fiction, Action Research

Abstract

Founded in 2012 as an association and later transformed into a research group, one of the primary objectives of the Research League in Communication and Culture: Genre(s), Narrative, Ideology, and Visual Studies (SEJ694) has been, since its inception, the dissemination of research in the field of mass culture, particularly regarding television fiction, with a focus on the social and academic impact of television series during the so-called “third golden age” of television. Thus, the activities developed by the group are linked to the concept of media literacy and align with the spirit of cultural studies, providing tools through critical thinking to help members of society learn to decode the messages they receive through screens. Using the Action Research methodology, a review of the activities carried out by the association both inside and outside the classroom is presented, including lectures and workshops in civic centers, festivals, and bars. Additionally, the impact of popular publications on television series and their reach in the media is assessed. Given the stages of the implemented methodological approach (diagnosis, planning, action, observation, and reflection) and the importance of evaluating the developed activity, it can be concluded that the Research League in Communication and Culture (LIGAINCOM henceforth)’s contributions to research and dissemination on television fiction help advance a critical perspective within society.

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Author Biographies

Víctor Hernández-Santaolalla, University of Seville

Víctor Hernández-Santaolalla es Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Sevilla (España). Es Doctor (Premio Extraordinario de Doctorado) en Comunicación. Sus líneas de investigación se centran en los efectos de la comunicación de masas, la ideología y la cultura popular, la comunicación política, la propaganda, y la vigilancia a través de las redes sociales. Es investigador responsable del grupo de investigación LIGAINCOM. Liga de Investigación en Comunicación y Cultura. Género(s), Narrativa, Ideología y Estudios Visuales (SEJ694). Ha publicado artículos en editoriales como Emerald, Routledge o Peter Lang, y en revistas internacionales como Information, Communication and Society, Journal of Popular Culture, Sexuality & Culture, Surveillance & Society o European Journal of Communication, entre otras. Ha publicado un libro sobre los efectos de los medios de comunicación de masas y ha coordinado diversos volúmenes sobre ficción televisiva.

Javier Lozano Delmar, Loyola Andalucía University

Javier Lozano Delmar es Profesor Titular en la Universidad Loyola Andalucía, en sus campus de Sevilla y Córdoba, donde imparte las asignaturas de Narrativa y estética audiovisual y Tecnología de la Comunicación. Es miembro del grupo de investigación LIGAINCOM. Liga de Investigación en Comunicación y Cultura. Género(S), Narrativa, Ideología y Estudios Visuales (SEJ694) y su actividad investigadora se encuentra enmarcada en el campo de las series de TV, las audiencias activas, el fandom y la narración transmedia en cine y televisión. En los últimos años, sus intereses investigadores se han expandido hacia nuevas áreas de interés: la preocupación por las fake news, la desinformación y la educación mediática.

María del Mar Rubio-Hernández, University of Seville

María del Mar Rubio-Hernández es Doctora en Comunicación por la Universidad de Sevilla (Premio extraordinario de Doctorado) y Licenciada en Publicidad y RR.PP. por la misma institución. Es Profesora Titular en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Sevilla y pertenece al grupo de investigación LIGAINCOM. Liga de Investigación en Comunicación y Cultura. Género(S), Narrativa, Ideología y Estudios Visuales (SEJ694). Sus principales líneas de investigación se centran en el análisis del discurso publicitario, semiótica de la comunicación, mito y publicidad, ficción televisiva e ideología. Es coautora del libro Branding cultural. Una teoría aplicada a las marcas y a la publicidad (2019), coordinadora de Géneros narrativos audiovisuales en publicidad (2019) y ha publicado en revistas como European Journal of communication, Visual communication o Essachess, así como en editoriales como Peter Lang o Bloomsbury.

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Published

2025-04-15

How to Cite

Hernández-Santaolalla, V., Lozano Delmar, J., & Rubio-Hernández, M. del M. (2025). Research, knowledge transfer, and media literacy on television series: The case of LIGAINCOM. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (67), 66–82. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i67.04

Issue

Section

MONOGRAPH