Research, knowledge transfer, and media literacy on television series: The case of LIGAINCOM
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i67.04Keywords:
literacy, knowledge dissemination, educommunication, television fiction, Action ResearchAbstract
Founded in 2012 as an association and later transformed into a research group, one of the primary objectives of the Research League in Communication and Culture: Genre(s), Narrative, Ideology, and Visual Studies (SEJ694) has been, since its inception, the dissemination of research in the field of mass culture, particularly regarding television fiction, with a focus on the social and academic impact of television series during the so-called “third golden age” of television. Thus, the activities developed by the group are linked to the concept of media literacy and align with the spirit of cultural studies, providing tools through critical thinking to help members of society learn to decode the messages they receive through screens. Using the Action Research methodology, a review of the activities carried out by the association both inside and outside the classroom is presented, including lectures and workshops in civic centers, festivals, and bars. Additionally, the impact of popular publications on television series and their reach in the media is assessed. Given the stages of the implemented methodological approach (diagnosis, planning, action, observation, and reflection) and the importance of evaluating the developed activity, it can be concluded that the Research League in Communication and Culture (LIGAINCOM henceforth)’s contributions to research and dissemination on television fiction help advance a critical perspective within society.
Downloads
References
Adorno, T. W. (2008). Crítica de la cultura y sociedad I. Obra competa, 10/1, Primas, Sin Imagen Directriz. Akal.
Aguaded-Gómez, J. I. (2013). El programa “Media” de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios. Comunicar, (40), 7-8. https://doi.org/10.3916/C40-2013-01-01
Aguaded, J. I. (2010). Infancia y pantallas. La alfabetización mediática para una nueva cuidadanía. En C. Naval, S. Lara, C. Ugarte y C. Sádaba (eds.), Educar para la comunicación social y la cooperación social (pp. 117-138). Consejo Audiovisual de Navarra.
Aguado Peláez, D., & Martínez García, P. (2021). Series de la resistencia: Diversidad en la televisión estadounidense frente al trumpismo. ReaDuck.
Aparici Marino, R. (2005). Medios de comunicación y educación. Revista de Educación, (338), 85-99.
Aran, S., Medina, P., Munté, R.A., & Rodrigo, M. (2011). Jóvenes, amor y series de televisión. Incidencia de la alfabetización audiovisual en la (re)interpretación de los relatos amorosos televisivos. Quaderns del CAC, 14(36), 119-128.
Bausela Herreras, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-10.
Berland, N. (2023). Watching the watchers: Contemporary television, complex seriality, and media literacy [Tesis doctoral, University of North Carolina at Chapel Hill]. ProQuest Dissertations & Theses.
Blumler, J. G. (1979). The role of theory in uses and gratifications studies. Communication Research, 6(1), 9-36.
Boni, F. (2008). Teorías de los medios de comunicación. Universidad Autónoma de Barcelona.
Buckingham, D. (2005). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós.
Buckingham, D. (2012). Más allá de la tecnología: aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial.
Butler, A. (2021). Key Scholarship in Media Literacy: David Buckingham. Brill.
Canarias 7 (17 de julio de 2017). 7 claves del éxito de Juego de Tronos. https://bit.ly/3ErKTwm
Carrión, J. 1. (2022). Teleshakespeare: Edición remasterizada. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Cascajosa Virino, C., & Mateos-Pérez, J. (2023). Análisis de la ficción televisiva española: Propuestas, metodologías y enfoques de investigación. Síntesis.
Catela, I., & Agejas, J.A. (2020). Series en serio: claves éticas en la ficción audiovisual. Digital Reasons.
Cobo, S., & Hernández-Santaolalla, V. (coords.) (2013). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados. Errata Naturae.
Contreras Domingo, J. (1994). La investigación en la acción. ¿Qué es? Cuadernos de Pedagogía, (224), 8-14.
Cortés, Helena (21 de abril de 2019). «Juego de tronos»: del papel a conquistar la realidad. ABC. https://bit.ly/4aTF07a
de la Fuente Prieto, J., Lacasa Díaz, P., & Martínez-Borda, R. (2019). Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos. Revista Latina De Comunicación Social, (74), 172-196. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1326
Eguzkitza-Mestraitua, G., Casado-del-Río, M.-Á. & Guimerá-i-Orts, J.-Á. (2023a). La estrategia transmedia orientada al público joven en RTVE: el caso de Playz (2017-2020). Communication & Society, 36(3), 1-17. https://doi.org/10.15581/003.36.3.1-17
Eguzkitza Mestraitua G., Casado del Río, M. A. y Guimerá i Orts, J. À. (2023b). Percepción del público joven sobre las plataformas online de la televisión pública española: RTVE Play y Playz. Revista Latina de Comunicación Social, (81), 40-62. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1970
El País (21 de septiembre de 2018). Entretenimiento global. El País. https://bit.ly/40R1Sjd
Fernández, E. (25 de septiembre de 2013). Por qué ‘Breaking Bad’ gana a ‘Mad Men’, ‘Los Soprano’ y ‘The Wire’. El Mundo. https://bit.ly/40PZadx
Fundación Telefónica (2023). Sociedad Digital en España 2023. Taurus.
García, P. J., & Raya, I. (2015). De la estaca al martillo. Un viaje por los universos de Joss Whedon de Buffy a Los Vengadores. Diábolo Ediciones.
Garrido Pérez, C., Cambra Badii, I., & Carrió Llach, M. (2021). Interés y utilización de películas y series televisivas para la educación para la salud en la escuela secundaria. Revista de Comunicación y Salud, (11), 1-27. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e266
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., & Signorielli, N. (1996). Crecer con la televisión: perspectiva de aculturación. En J. Bryant y D. Zillmann (Comps). Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías (pp.35-66). Paidós.
Gilligan, K. (2023). Are stay-at-home dads real men? The potential of critical media literacy to enhance teacher training. En D. Dalton y A. Smith (eds.), Gender, Sexuality and the UN’s SDGs (pp. 257-278). Palgrave Macmillan.
Gómez, I. (22 de junio de 2015). Tras los pasos de ‘Breaking Bad’. Serializados. https://bit.ly/40Q43Du
González Galiano, N., Bellido, G., & Fuentes, J.L. (2021). Literatura, cine, series y gusto narrativo de los jóvenes: perspectiva internacional y análisis del caso español. En F. Huerta Vilchis & I. Fernández Fernández (eds.), Alfabetización mediática y la familia en la era digital (pp. 108-127). McGraw-Hill.
González-Barba, A. (4 de agosto de 2014). ¿Se anticipó Sevilla al boom desatado por el rodaje de «Juego de tronos»? ABC. https://bit.ly/4jN9DPD
González, V. M. (2021). ‘La serpiente’ (Netflix) reabre el debate: la atracción por los asesinos en serie, a examen. El Confidencial. https://bit.ly/3QbU9Hu
Habermas, J. (2006). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Gustavo Gili.
Hall, S. (1981). La cultura, los medios de comunicación y el “efecto ideológico”. En J. Curran, M. Gurevitch y J. Wollacot (Comps). Sociedad y comunicación de masas (pp. 357-392). Fondo de Cultura Económica.
Hergar, P., & Mejino, L. (2020). La vuelta al mundo en 80 series. Los libros del lince.
Hermida, A., & Hernández-Santaolalla, V. (coords.) (2015). Representación persuasiva del serial killer en la ficción televisiva contemporánea. Síntesis.
Hernández-Santaolalla, V. (2018). Los efectos de los medios de comunicación de masas. UOC.
Hernández-Santaolalla, V., & Cobo, S. (coords.) (2017). Sons of Anarchy. Estudio ideológico, narrativo y mitológico de la serie de televisión. Laertes.
Huerta Floriano, M. A., & Albero, E. (2020). Revolución seriada: El gran cambio de la ficción televisiva en España. Valencia: Tirant humanidades.
Huerta Floriano, M. A., & Sangro Colón, P. (2018). La estética televisiva en las series contemporáneas. Valencia: Tirant humanidades.
Jiménez-Varea, J., & Hermida, A. (eds.) (2025). The Cognitive Impact of Contemporary Television Series. Peter Lang.
Kemmis, S., & Mctaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes.
Labastida, Mikel (14 de abril de 2019). Fuera de Juego de Tronos: lo que se pierden los que no ven la serie. Las Provincias. https://goo.su/JAXAKm
Lacalle, C., Gómez, B., Sánchez, M., Narvaiza, S., & Mateos-Pérez, J. (2024). España. El año más prolífico de la ficción televisiva. En M. I. Vassallo de Lopes, C. Duff Burnay & R. Sánchez Vilela (coords.), Observatorio Iberoamericano de ficción televisiva (OBITEL), ¿Qué está pasando con las narrativas en la ficción Iberoamericana? (pp. 163-192). Ediciones Universidad Católica de Chile.
Lasswell, H. D. (1948). The structure and function of communication in society. L. Bryson (Ed)., The Communication of Ideas (pp. 37-51). Harper.
Lewin, K. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, (2), 34-46.
Lombardo, M. J. (1 de septiembre de 2013). Lecciones de economía y ambigüedad moral. Diario de Sevilla. https://bit.ly/3CWbvVA
López Rodríguez, F. J., Raya Bravo, I., & Lozano Delmar, J. (2020). (Re)analizando el fenómeno televisivo Juego de Tronos. Winter is over. Fragua.
López, F. J. (2012). Satoshi Kon: Superando los límites de la realidad. Asociación Cultural del Cómic Japonés.
Lozano Delmar, J., Raya Bravo, I., & López Rodríguez, F.J. (2013). Reyes, espadas, cuervos y dragones. Estudio del fenómeno televisivo Juego De Tronos. Fragua.
Lozano Delmar, Javier (10 de abril de 2019). ¿Por qué es importante Juego de Tronos? Diario de Sevilla. https://bit.ly/3QbUbPC
Marfil-Carmona, R. (2018). Historia de España y series de televisión. Posibilidades didácticas de “Isabel”, “Carlos, Rey Emperador” y “El Ministerio del Tiempo”. En R. Marfil-Carmona, S. Osuna-Acedo & P. González-Aldea (eds.), Innovación y esfuerzo investigador en la Educación Mediática contemporánea (pp. 275-292). Egregius.
Martín, P. J. (7 de octubre de 2013). Breaking Bad. Oda a la venganza de Walter White. Domingo de Cine. https://goo.su/9cCNuPs
Martins-de-Oliveira, F. C. R., & Pereira-Pereira, R. T. (2017). “Legere et interpretari”: alfabetización mediática como metodología de aprendizaje. Razón y Palabra, 20(3_94), 868-884.
Masterman, L. (1996). La enseñanza de los medios. Ediciones de La Torre.
Mateos-Pérez, J., & Sirera-Blanco, R. (2021). Taxonomía de las series de televisión españolas en la era digital (2000-2020). Profesional de la información, 30 (6), 1-15. https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.08
McCombs, M. (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento. Paidós.
Melero, N. (2011). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción-participativa en la transformación de la realidad social: un análisis desde las ciencias sociales. Cuestiones Pedagógicas, (21), 339-355.
Narberhaus, M., & Pardo, R. (2022). Alfabetización mediática para el fomento de las vocaciones STEM de niñas y adolescentes a través de la ficción seriada. En C. Sábada Chalezquer, P. Núñez Gómez & M. Pérez Tornero (eds.). La alfabetización mediática e informacional en las Facultades de Comunicación en España. Observatorio ATIC, nº 5. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. https://doi.org/10.52495/c10.emcs.9.p95
Olivares, J. (2022). Prólogo. La cultura de las series. En R. Gago Gelado, M. Saavedra Llamas, & N. Grijalba de la Calle (coord.), La nueva edad de oro de las series de ficción en España: Mercado, narrativas y público (pp. 11-20). Tirant Humanidades.
Palacio, M. (2022). Yo veo. Los estudios televisivos españoles en el siglo XXI. En Cascajosa Virino, C., & Mateos-Pérez, J. (Eds.). Análisis de la ficción televisiva española: Propuestas, metodologías y enfoques de investigación, pp. 195-203. Síntesis.
Pasquali, A. (1980). Comunicación y cultura de masas. Monte Ávila.
Pollay, R. W. (1986). The distorted mirror. Reflections of the unintented consequences of advertising. Journal of Marketing, 50(2), 18-36. https://doi.org/10.2307/1251597
Reviriego, C. (17 de junio de 2014). Antes y después de Heisenberg. Carlos Reviriego. https://goo.su/98f0DB7
Ruiz Muñoz, M. J., & Raya Bravo, I. (2022). Cómo se escriben las series en España: Conversaciones sobre guion con sus creadores. ReaDuck.
Sáiz-Serrano, J., & Parra Monserrat, D. (2017). Formación del profesorado de historia y ficción televisiva: el aprovechamiento didáctico de las series históricas en educación secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 95-109. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.284931
Segarra-Saavedra, J., Hidalgo-Marí, T., & Smith, P.J. (2023). Las series de televisión como objeto de estudio multidisciplinar: de la ficción televisiva a la ficción multiplataforma [Editorial]. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 101-102. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23956
Simón, P. (2021). Ocio y pautas de vida en la juventud. En M. T. Pérez Díaz (dir.) (2021). Informe de la Juventud en España 2020 (pp. 155-177). Instituto de la Juventud.
Surcouf, O. (16 de julio de 2017). Game of Thrones, un univers en perpétuelle expansión. Le Monde. https://goo.su/oZ5mlY
UNESCO (2023). Ciudadanía alfabetizada en medios en información: pensar críticamente, hacer clic sabiamente. https://goo.su/XkFOMJ
Urcola-Eceiza, E., Azkunaga-García, L., & Fernández-de-Arroyabe-Olaortua, A. (2022). Una brecha generacional: nuevas tendencias del consumo audiovisual entre los jóvenes universitarios. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(3), 713-722. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.79005
Williams, R. (1878). Los medios de comunicación social. Península.
Wright, C. R. (1960). Functional analysis and mass communication. The Public Opinion Quarterly, 24(4), 605-620.
Zaptsi, A., Vera Moreno, B., & Garrido, R. (2024). Análisis psicosocial de la representación televisiva de la diversidad funcional como estrategia de alfabetización mediática. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (65), 32-52. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i65.02
Zorrilla Luque, J. L., García Ruiz, C. R., & Hernando Gómez, Ángel. (2021). Discurso de odio en la prensa digital: alfabetización mediática en alumnado de Secundaria. Didácticas Específicas, (25), 128-149. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.25.007
Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de vigilancia: la lucha por el futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder. Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Víctor Hernández-Santaolalla, Javier Lozano Delmar, María del Mar Rubio-Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















