Propaganda and counter-propaganda in the official press during the Spanish Transition (1975-1978). Arriba vs. Odiel

Autores

  • Jezabel Martínez Fábregas Universidad de Sevilla

Palavras-chave:

Communication History in Spain, Political Communication in Spain, Communication and Francoism, propaganda and counter-propaganda, Spanish Transition.

Resumo

This manuscript aims at unveiling whether the newspapers Arriba and Odiel went on being propaganda organs during the Spanish Transition, or if they assumed their role as political agents. To carry out this research, we have applied content analysis to opinion texts published in them since Franco’s demise (November 1975) up to the referendum on the Constitution (December 1978). This study provides evidence of that Odiel, being one of the smallest dailies within the Movement Press’ chain, did not follow the dictations coming from the national reference newspaper, Arriba, and, accordingly, shows the lack of a homogeneous discourse.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Jezabel Martínez Fábregas, Universidad de Sevilla

Universidad de Sevilla

Referências

ALFÉREZ, A. (1986). Cuarto poder en España: la prensa desde la Ley Fraga 1966. Espulgues de Llobregat: Plaza & Janés.

CASTRO TORRES, C. (2010). La Prensa en la transición española 1966/1982. Madrid: Alianza Ensayo.

BARRERA, C. (1995). Sin mordaza: veinte años de prensa en democracia. Madrid: Temas de hoy.

BERELSON, Bernard (1952). Content AnalysisEn: Handbook of Social Psychology, Vol I. Nueva-York.

BORRAT, H. (1989). El periódico actor político. Barcelona: Gustavo Gili.

EAGLETON, T (1997). Ideología. Unesp.

FUSI, J. P. (1996). “El desarrollo autonómico”. En TUSELL, J.; SOTO, Á. Historia de Transición, 1975-1986.

Madrid: Alianza Universidad.

GUILLAMET, J. (2002). “Factores de progreso y atraso en la evolución histórica del periodismo. El

franquismo”.En GARCÍA GALINDO, J. A.; GUTIÉRREZ LOZANO, J.; SÁNCHEZ ALARCÓN, I. (eds.). La

comunicación social durante el franquismo. Málaga: Centro de Ediciones de la Diputación Provincial de Málaga.

JAWETT, G. and O’DONNELL, V. (1986). Propaganda and Persuasion. Newbury Park, Londres, Nueva Delhi:

Sage Publications.

KRIPPENDORFF, K. (1982). Content Analysis; an Introduction to its Methodology . Beverly Hills, CA: Sage.

LANDRY, R. (1998). “L´analyse de contenu”. En: Recherche Sociale. De la problemátique à la collecte des

données. Benoit Gauthier (Editor). Sillery, Presses de l’ Université du Québec. p. 329-356.

LÓPEZ HIDALGO, A. (2012). La columna: periodismo y literatura en un género plural. Zamora: Comunicación

Social.

MARTÍN VIVALDI, G. (1987). Géneros periodísticos. Madrid: Paraninfo.

MAURI DE LOS RÍOS, M. (2010). Funció i evolució de la prensa de Barcelona durant la transició democrática

(1975-1978). Tesis Doctoral. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.

MARTÍNEZ FÁBREGAS, Jezabel (2014): La imagen del Gobierno en la prensa oficial durante la transición

española (1975-1978). Análisis comparativo de Arriba, Pueblo, Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro,

Sur y Odiel. Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla.

MARTÍNEZ FÁBREGAS, Jezabel y ROMERO DOMÍNGUEZ, Lorena (2014): “Arriba durante la Transición

española: el abandono de su función propagandística con respecto al Gobierno”, In Historia y Comunicación

Social, 19, pp. 321-340

MENESES D. (2008). Noticias sobre la prensa: imagen propia en la transición democrática. Madrid: Fragua.

MONTABES PEREIRA, J. (1989). La prensa del estado durante la transición política española. Madrid: Siglo

XXI de España de Editores.

MONTERO GIBERT, J. R. (1981). “Partidos y participación política: algunas notas sobre la afiliación política en

la etapa inicial de la transición española”. En Revista de Estudios Políticos , 23. Retrieved from

http://www.cepc.gob.es/publicaciones/revistas/revistaselectronicas?IDR=3&IDN=183&IDA=15955

PEÑA MARÍN, C. (1980). El discurso político en la prensa madrileña del franquismo.Madrid: Bulzoni.

PINEDA CACHERO, A. (2001). “El modelo de propaganda de Noam Chomsky: medios mainstream y control del

pensamiento”, in ÁMBITOS, nº 6, pp. 191-210.

_____ (2006). Elementos para una teoría comunicacional de la propaganda. Sevilla: Ediciones Alfar.

_____ (2008). “Propaganda, contra-propaganda y discurso crítico: la intención de poder como criterio

diferenciador de fenómenos comunicativos de naturaleza ideológica”, in Información y Comunicación, 5, pp.

-225.

PIZARROSO QUINTERO, A. (1993). Historia de la propaganda. Sevilla: Alfar.

POSTOUTENKO, K. J. (2010). Soviet culture: codes and messages. Verlag Otto Sagner, Bielfeld.

POWELL, C. T. (1991). El piloto del cambio: el rey, la monarquía y la transición a la democracia. Madrid:

Editorial Planeta.

SEOANE, M. C.; SAIZ, M. D. (2007). Historia del Periodismo en España 3. El Siglo XX: 1896-1936. Madrid:

Alianza Editorial.

SOTO, Á. (1998). La transición a la democracia. Madrid: Alianza Editorial.

THOMSON, O. (1999). Easily led. A history of propaganda. Glouceststershire: Sutton Publishing.

TUSELL, J. (1991). La transición española a la democracia. Madrid: Colección Biblioteca Historia 16.

TUSELL, J. y AVILÉS, J. (1986). La derecha española contemporánea. Sus orígenes: el maurismo, Madrid,

Espasa Calpe.

VILLALOBOS SALAS, C. (2010): “El articulismo de opinión como fuente para la investigación histórica: el

ejemplo del franquismo”. En Espéculo: Revista de Estudios Literarios , nº 47. Retrieved from

pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero47/artfranc.html

Como Citar

Martínez Fábregas, J. (2019). Propaganda and counter-propaganda in the official press during the Spanish Transition (1975-1978). Arriba vs. Odiel. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (28). Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/10148

Edição

Seção

ARTIGOS