«La Lupa de Género»: using technology for critical reading from a gender perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i67.05

Keywords:

children’s literature, literary analysis, gender equality, critical reading, educational technology

Abstract

This article presents a proposal for critical reading from a gender perspective using a technological tool; specifically, a mobile application called «La Lupa de Género». Since children’s literature is a cultural product that influences the development of people’s identity, this application analyses gender representation in children’s books, aiming to develop critical reading from formative stages. The theoretical framework explores children’s literature as a socializing and performative agent of gender, as well as the evaluation of gender bias in children’s books and the role of digital applications in the development of critical reading. The methodology details the fifteen variables (gender markers) that compose the diagnostic tool. These variables are coded in a questionnaire that applies content analysis and whose result materializes in a traffic light rating (green, amber, red) of the gender representation projected in the books. The discussion addresses the potential of the app as a tool for social change in educational environments and recommends its use for teachers, librarians, and families interested in the conscious selection of children’s literature. The conclusions highlight the role of the application as a diagnostic tool and recommendation platform, based on the database that is fed as more books are diagnosed, to contribute to the construction of critical citizenship and reflective literary education through the selection of books with more equitable and balanced gender models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalí León-Ciliotta, University of the Mid-Atlantic

Rosalí León Ciliotta es Doctora Cum Laude en Educación (UAB), PDI de la Universidad del Atlántico Medio, donde coordina el área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Es escritora y editora, con ocho libros publicados y más de una década de experiencia en la creación y edición de materiales escolares. Es especialista en representaciones de género y en literatura infantil, temas sobre que han sido motivo de cursos, artículos, ponencias y conferencias. Actualmente lidera el proyecto «La Lupa de Género», financiado por la Fundación Española de Ciencia y Tecnología. Licenciada en Comunicación, Diplomada en Docencia, y Máster en Derechos Humanos. En los últimos años ha buscado difundir y concienciar sobre la importancia de considerar las representaciones de género en los materiales dirigidos al público infantil. Su experiencia e investigaciones están relacionadas con innovación en educación y literatura en el ámbito educativo.

Ana María González Martín, University of the Mid-Atlantic

Ana María González Martín es rectora de la Universidad del Atlántico Medio, es doctora acreditada, con un sexenio vivo, doctorada en Filología con Mención Europea (UCM) y licenciada en Lenguas Modernas y Clásicas. Cuenta con un Máster en Neurociencia cognitiva del lenguaje y otros tres en psicolingüística y enseñanza de segundas lenguas. Su labor investigadora se ha desarrollado en centros de Europa y América. Es la IP de dos proyectos de investigación y colabora con distintas iniciativas para el desarrollo de la innovación en educación y la difusión de resultados científicos. Dentro del proyecto MANUAL, investiga el sesgo de género en materiales universitarios y para la enseñanza de ELE. En los últimos años, su campo de investigación se ha centrado en los procesos cognitivos relacionados con el procesamiento de información, en segundas lenguas y su interlengua, haciendo uso de correlatos electrofisiológicos.

References

Adukia, A., Eble, A., Harrison, E., Runesha, H. B., & Szasz, T. (2021). What we teach about race and gender: Representation in images and text of children’s books. https://bit.ly/3XZSBnj

Aguilar, C. (2006). Género y formación de identidades. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 19(191), 7–15.

Aguilar, C. (2020). La necesidad de leer el género en la literatura infantil y juvenil. En N. Ibarra-Rius (Ed.), Identidad, diversidad y construcción de la ciudadanía a través de la investigación en educación literaria (pp. 39–56). Octaedro.

Andréu Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces. https://doi.org/10.2307/334486

Álvarez, M. S., Artigas, M. B., & Sanjuán Álvarez, M. (2018). La construcción de un pensamiento crítico acerca de los roles de género a través de la literatura infantil: Análisis de un proceso de investigación-acción con niños y niñas de 5 años. Ondina, (3), 105–140. https://doi.org/10.26754/OJS_ONDINA/OND.201934409

Anderson, D. A., & Hamilton, M. (2005). Gender role stereotyping of parents in children’s picture books: The invisible father. Sex Roles, 52(3–4), 145–151. https://doi.org/10.1007/s11199-005-1290-8

Gooden, A. M., & Gooden, M. A. (2001). Gender Representation in Notable Children’s Picture Books: 1995–1999. Sex Roles, 45(1/2), 89–101. https://doi.org/10.1023/a:1013064418674

Antoni, M., & Zentner, J. (2014). Las cuatro emociones básicas. Herder.

Arias Vivanco, G. E. (2018). La lectura crítica como estrategia para el desarrollo del pensamiento lógico. Boletín Redipe, 7(1), 86–94. https://bit.ly/3Dhwse6

Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., & Daniels, L. B. (1999). Conceptualizing critical thinking. Journal of Curriculum Studies, 31(3), 285–302. https://doi.org/10.1080/002202799183133

Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Ediciones Akal.

Butler, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Canett, K. M., Fierro, L. E., & Martínez, L. (2021). Hacia una literacidad crítica con enfoque de género en la enseñanza de literatura. Diálogos sobre Educación, 23(12). https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.965

Carballo Barcos, M., & Guelmes Valdés, E. L. (2016). Algunas consideraciones acerca de las variables en las investigaciones que se desarrollan en educación. Universidad y Sociedad, 8(1), 140–150. https://bit.ly/3XAK4I6

Castillo, F., & Pérez, N. (2017). Reflexiones sobre lectura crítica como una necesidad más allá del ambiente escolar. Educación y Ciencia, (20), 169–188. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8914

Cassany, D. (2017). Aproximaciones a la lectura crítica: Teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (32), 113–132. https://bit.ly/4bzkEjO

Covelo, D. (2021). La perspectiva de género y el análisis de las obras literarias. Exlibris, (10), 117–125. https://bit.ly/3XBpRSs

Cutler, L., & Buell, M. (April 2017). Gender stereotypes in children’s picture books: A contemporary content analysis. [Poster]. Society for Research in Child Development. https://bit.ly/41BHenh

DeWitt, A. L. (2005). Parental portrayals in children’s literature [Tesis doctoral, University of North Texas].

Earles, J. (2017). Reading gender: A feminist, queer approach to children’s literature and children’s discursive agency. Gender and Education, 29(3), 369–388. https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1156062

Eco, U. (1993). Lector in fabula: La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Lumen.

Espín, J., Rodríguez Moreno, M. L., Donoso, T., Dorio, I., Figuera, P., Morey, M., Rodríguez Lajo, M., & Sandín, M. P. (1996). Análisis de recursos educativos desde la perspectiva no sexista. Laertes.

Fabris, A., Purpura, A., Silvello, G., & Susto, G. A. (2020). Gender stereotype reinforcement: Measuring the gender bias conveyed by ranking algorithms. Information Processing & Management, 57(6), 102377. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2020.102377

Genette, G., & Maclean, M. (1991). Introduction to the paratext. New Literary History, 22(2), 261–272. https://doi.org/10.2307/469037

González Pérez, T. (2016). Los libros infantiles como modelos de aprendizaje: La transmisión de roles de género. Formazione & Insegnamento, XIV(2), 57–68.

Guichot-Reina, V., & De La Torre-Sierra, A. M. (2023). The representation of gender stereotypes in Spanish mathematics textbooks for elementary education. Sexuality & Culture, 27(4), 1481–1503. https://doi.org/10.1007/s12119-023-10075-1

Jiménez-Pérez, E. (2023). Critical thinking vs critical competence: Critical reading. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 1–26. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15839

Jiménez Quenguan, M., & Galeano Barbosa, D. J. (2019). La necesidad de educar en perspectiva de género. Revista Educación, 44(1), 472–490. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.38529

Kolbe, R., & La Voie, J. C. (1981). Sex-role stereotyping in preschool children’s picture books. Social Psychology Quarterly, 44(4), 369–374. https://doi.org/10.2307/469037

Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Paidós.

Krippendorf, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Sage Publications.

Leavy, S. (2018). Gender bias in artificial intelligence: The need for diversity and gender theory in machine learning. Proceedings of the 1st International Workshop on Gender Equality in Software Engineering (pp. 14–16). Institute of Electrical and Electronics Engineers. https://doi.org/10.1145/3195570.3195580

León Ciliotta, R. (2022). La lupa de género: Un diagnóstico de la representación de género en libros de narrativa infantil de planes lectores de primaria en Perú [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. TDX. https://bit.ly/4gfT3FI

León-Ciliotta, R., Acosta, L., & Hernández, S. (2024). Club de lectura escolar con perspectiva de género para la transformación social. Cuestiones Pedagógicas, 2(33), 55–72. https://doi.org/10.12795/CP.2024.i33.v2.03

Lithoxoidou, A., & Georgiadou, T. (2023). Critical thinking in teacher education: Course design and teaching practicum. Education Sciences, 13(8), 837. https://doi.org/10.3390/educsci13080837

Lluch, G. (2009). Textos y paratextos en los libros infantiles. Biblioteca Virtual Cervantes. https://bit.ly/4a0zCxX

Lu, K., Mardziel, P., Wu, F., Amancharla, P., & Datta, A. (2020). Gender bias in neural natural language processing. Logic, Language, and Security: Essays Dedicated to Andre Scedrov on the Occasion of His 65th Birthday, 189–202. https://doi.org/10.1007/978-3-030-62077-6_14

Massa, S. (2014). The development of critical thinking in primary school: the role of teachers’ beliefs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (141), 387-392. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.068

Martinot, D., Désert, M., & Bagès, C. (2011). French children’s awareness of gender stereotypes about mathematics and reading: When girls improve their reputation in math. Sex Roles, 66(3–4), 210–219. https://doi.org/10.1007/s11199-011-0032-3

Matteucci, N. (2017). Leer con perspectiva de género: Lectura y resistencia a las relaciones asimétricas de poder. Novedades Educativas. https://bit.ly/3DszFaA

McCabe, J., Fairchild, E., Grauerholz, L., Pescosolido, B. A., & Tope, D. (2011). Gender in twentieth-century children’s books: Patterns of disparity in titles and central characters. Gender and Society, 25(2), 197–226. https://doi.org/10.1177/0891243211398358

Michel, A. (2001). Los estereotipos sexistas en la escuela y en los manuales escolares. Educere, 5(12), 67–77.

Miller, C. F., Ruble, D. N., Zosuls, K. M., & Lurye, L. E. (2009). Accessibility of gender stereotype domains: Developmental and gender differences in children. Sex Roles, 60(11–12), 870–881. https://doi.org/10.1007/s11199-009-9584-x

Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook (2nd ed.). Sage Publications.

Onikoyi, B., Nnamoko, N., & Korkontzelos, I. (2023). Gender prediction with descriptive textual data using a machine learning approach. Natural Language Processing Journal, (4), 100018. https://doi.org/10.1016/j.nlp.2023.100018

O’Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-A systematic literature review. Thinking skills and creativity, (46), 101110. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110

Powell, J., Gillespie, C., Swearingen, R., & Clements, N. (1998). The history of gender roles in Newbery medal winners. Journal of Children’s Literature, 24(1), 42–57.

Rodríguez Olay, L. (2022). ¿Influyen algunas obras de la literatura infantil y juvenil en la construcción de estereotipos de género en la infancia? Análisis de respuestas de niños y niñas de 5o y 6o de primaria. Aula Abierta, 51(3), 255–264. https://doi.org/10.17811/rifie.51.3.2022.255-264

Schools, V. F. (2018). Wicked witches and evil queens: Why children’s books need more female villains. The Conversation. https://bit.ly/3DpjtHe

Singh, M. (1998). Gender issues in children’s literature. ERIC Digest. https://bit.ly/3FfkiD2

Taylor, F. (2003). Content analysis and gender stereotypes in children’s books. Teaching Sociology, 31(3), 300. https://doi.org/10.2307/3211327

Vides-Buelvas, A. C., Del Carmen-Hernández, Y., & Aníbal-Sierra, J. (2024). Aplicativo móvil para el fortalecimiento de la lectura crítica: Versión alfa. Búsqueda, 11(1), e696. https://bit.ly/4kyTvBE

Vorvoreanu, M., Huang, Y.-H., Hilderbrand, C., Zhang, L., Steine-Hanson, Z., & Burnett, M. (2019). From gender biases to gender-inclusive design. Proceedings of the ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1–14). https://doi.org/10.1145/3290605.3300283

Wohlwend, K. E. (2015). One screen, many fingers: Young children’s collaborative literacy play with digital puppetry apps and touchscreen technologies. Theory Into Practice, 54(2), 154–162. https://doi.org/10.1080/00405841.2015.1010837

Wei, Z. (2023). Navigating digital learning landscapes: Unveiling the interplay between learning behaviors, digital literacy, and educational outcomes. Journal of the Knowledge Economy, 15(3), 10516–10546. https://doi.org/10.1007/s13132-023-01522-3

Weitzman, L., Eifler, D., Hokada, E., & Ross, C. (1972). Sex-role socialization in picture books for preschool children. American Journal of Sociology, 77(6), 1125–1150.

Yllanes Nauca, L. W. (2018). El uso de la falda escolar y su relación con las desigualdades de género en el sistema educativo. Programa de Apoyo a la Sociedad Civil. https://tinyurl.com/2d8sprqt

Zavala Berbena, M. A., & Castañeda Figueiras, S. (2014). Fenomenología de agencia y educación: Notas para el análisis del concepto de agencia humana y sus proyecciones en el ámbito educativo. Magister, 26(2), 98–104. https://doi.org/10.1016/s0212-6796(14)70024-6

Published

2025-04-15

How to Cite

León-Ciliotta, R., & González Martín, A. M. (2025). «La Lupa de Género»: using technology for critical reading from a gender perspective. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (67), 83–99. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2025.i67.05

Issue

Section

MONOGRAPH