Las narrativas populares mediáticas en la "esfera pública popular" estudio comparativo de la incidencia de historias de famosos en España y Gran Bretaña
Keywords:
Narrativas populares, Medios de comunicación, Soap Operas, Telenovelas, Historias de Realidad, Historias de Famosos, Esfera Pública Popular, Convenciones socialesAbstract
Este trabajo propone que narrativas populares mediáticas como las telenovelas o las Historias de Famosos, a menudo despreciadas como ¿entretenimiento banal¿ o ¿telebasura¿, constituyen canales de debate mediante los cuales los ciudadanos, consumidores de estos formatos, negocian las convenciones sociales. Esta argumentación se sustenta en un trabajo de campo consistente en entrevistas en profundidad y grupos de discusión con 91 seguidores de narrativas populares como Historias de Realidad e Historias de Famosos en España y Gran Bretaña.
Además, el análisis comparativo de los lectores de ambos países debatieron a partir de las Historias de Famosos en Gran Bretaña y España ilustra cómo los miembros de cada sociedad, con circunstancias socio-económicas dispares, usan las Historias de Famosos para canalizar un debate sobre los temas que más les preocupan: la incidencia del divorcio en el Reino Unido, y las leyes fácticas del mercado laboral en España.
Downloads
References
- CANNON, JACKIE AND ROLLIN, HILARY. 2001. ‘Business Culture and the
Labour Market in Spain and Portugal’. International Journal of Iberian Studies,
volume 14, number 3, Bristol: Intellect.
- CURRAN, James. 1991 ‘Rethinking the Media as a Public Sphere’, in Dahlgren,
P. ed. Sparks (ed), Communication and Citizenship: Journalism and the Public
Sphere in the New Media Age. London: Routledge.
- DÍAZ, Lorenzo. 2000. Informe sobre la Televisión en España 1989-1998: la
Década Abobinable. Barcelona: Ediciones B.
- HABERMAS, Jürgen. 1989. The Structural Transformation of the Public Sphere.
Cambridge: Polity Press.
- HOWARD, Jacob. 2001. Market Report 2001: Consumer Magazines. Hampton,
Middlesex: Key Note.
- LAMUEDRA GRAVÁN, María. 2004. Readers, Storyworlds and the Popular
Public Spheres: Women’s Magazines in Spain and the UK. Glasgow: Glasgow
Caledonian University (Tésis Doctoral)
- JORDAN, Barry and Morgan-Tamosunas, Rikki (eds). 2000. Contemporary
Spanish Cultural Studies. London: Arnold.
- Kirby, Jill.2002. Family Decline and the Consequence for Society. ABroken
Hearts Report. London: Centre for Policy Sudies.
- LOPEZ, Jose and Potter, Garry (eds). 2001. After Postmodernism: An Introduction
to Critical Realism. London and New York: The Athlone Press.
- Noticias de la Comunicación, n. 157
- MARSHALL, David. 1997. Celebrity and Power: Fame in Contemporary
Culture. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- O’DONNELL, Hugh. 1999. Good Times, Bad Times. London: Leicester
University Press.
- O’DONNELL, Hugh.2003. Someone Else’s News-Someone Else’s Truth? The
News and the Structures of Modernity. Ponencia en el congreso—. San Diego.
- PIZARROSO,Alejandro y RIVERA, Julia. 1994. Corazones de Papel: Sensacionalismo
y Prensa del Corazón en España. Barcelona: Planeta.
- STOREY, John. 1993. Cultural Theory and Popular Culture. Cornwall: TJ
International LTD.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















