BRINGING EDUCATION TO THE CORE: THE STRUCTURAL ROLE OF THE SCHOOL IN THE EXPERIMENTAL CITY OF TAPIOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i29.02

Keywords:

childhood, education, school, city, Mumford, Tapiola

Abstract

Planned in 1945 and built between 1952 and 1968, the Finnish city of Tapiola was intended as an urban laboratory in which to test, on a reduced scale, solutions applicable to the reconstruction process of the country after World War II. Concern for children guided research from the very beginning, finding its primary drive in the collective desire to move towards a cohesive and democratic society, the foundation on which this reconstruction was to be based. In this context, the humanist thought of Lewis Mumford, who summoned the reader of The Culture of Cities to place education at the center of the reflection on the city, had a great impact on Finnish urbanism, an influence that can be clearly reflected in the final configuration of Tapiola. The purpose of this article is to analyze this initiative with a view to identifying and critically assessing the design strategies guiding the implementation of Mumford’s theoretical principles in the case study. This approach allows for an examination of a well-known experience from a different perspective: childhood and education as categories of analysis, which reveals the great transforming capacity of such concepts and their central role in any reconsideration of the city whose purpose is the humanization of the built space.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Enrique Jesus Fernández-Vivancos González, Universitat Politècnica de València

(Granada, 1967). Doctor Arquitecto (2016) por la Universitat Politècnica de València (UPV), desde 2020 es Profesor Titular del Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la ETSA UPV. Su labor investigadora y de transferencia, centrada en la línea: Arquitectura para una ciudad sostenible, ha sido reconocida, entre otros, con el Premio de Investigación de la XV Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo 2021, el Premio IF Design Award 2021 y el Premio Construmat a la innovación 2019. Dicho trabajo ha sido publicado en revistas especializadas como: EGA, PPA, RA, Zarch, DPA, Palimpsesto, En Blanco, C3 Architecture, Le Moniteur Architecture AMC, Construire In Laterizio, Artpower, Arquitectura Viva, Paisea o Urban Pays Med Buenas Prácticas para el Paisaje de la Unión Europea.

Carla Sentieri Omarrementería, Universitat Politècnica de València

(Valencia,  1970).  Universitat  Politècnica  de  València  (UPV).  Camino  de  Vera  s/n  46006  Valencia. carsenom@pra.upv.es. Arquitecta por la E.T.S. de Arquitectura de la UPV e Instituto Universitario de Arquitectura de Venecia (IUAV) 1996, y doctora arquitecta desde 2014. Imparte docencia en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos  de  la  UPV  desde  2001,  en  la  actualidad,  como  Profesora  Titular.  Su  investigación se centra en el diseño sostenible de la vivienda, el proceso de aprendizaje a través del proyecto arquitectónico y la infancia y sus entornos de aprendizaje. Ha publicado en PpA, Frontiers of Architectural Reseach, Building Research & Information, VLC arquitectura, Sustaninability, Revista de arquitectura Chile y Constelaciones.

References

ÅLANDER, Kyösti. Viljo Revell. Works and Projects. Helsinki: Otava, 1967.

AÑÓN-ABAJAS, Rosa María. Grupo Residencial Romeo y Julieta e Zuffenhausen, 1954-59. Un ensayo clave de Hans Scharoun [en línea]. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2011, n.º 5, pp. 72-91 [consulta: 20-09-2023]. ISSN-e 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa.2011.i5.05.

BOIS-REYMOND, Manuela du. Extended Education in the Netherlands [en línea]. En: International Journal for Research on Extended Education. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2013, vol. 1, n.º 1, pp. 5-17 [consulta: 20-09-2023]. Disponible en: https://elibrary.utb.de/doi/epdf/10.3224/ijree.v1i1.03.

BRUUN, Erik; POPOVITS, Sara. Kaija+Heikki Siren. Helsinki: Otava, 1977.

FERNÁNDEZ-VIVANCOS, Enrique. Topología del espacio intermedio. La obra del arquitecto paisajista Jussi Jännes en Tapiola [en línea]. En: VLC Arquitectura. Valencia: Universitat Politècnica de València, 2023, vol. 10,, n.º 1, pp. 25-49 [consulta: 20-09-2023]. DOI: https://doi.org/10.4995/vlc.2023.17429.

GARCÍA, Mónica. Naturaleza y arquitectura escolar en Tapiola [en línea]. En: Documents de Projectes d’Arquitectura (DPA). Tapiola. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2006, n.º 22, pp. 86-91 [consulta: 20-09-2023]. Dsponible en: http://hdl.handle.net/2099/12081.

HERTZEN, Heikki von. Koti vaiko kasarmi lapsillemme. Helsinki: WSOY, 1946.

HERTZEN, Heikki von. Tapiola Garden City. Helsinki: Asuntosäätiö, 1957.

HERTZEN, Heikki von; SPREIREGEN, Paul. Building a New Town. Finland´s New Garden City. Tapiola. Cambridge: MIT Press, 1971.

INTERNATIONAL FEDERATION FOR HOUSING AND PLANNING. The immediate housing environment. Analysis of Tapiola 1976. The Hague: IFHP, 1976.

LÓPEZ-SANTANA, Pablo. Las escuelas de Asplund: primeros proyectos, razones ensayadas [en línea]. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2017, n.º 17, pp. 28-41 [consulta: 20-09-2023]. ISSN-e 2173-1616. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/ppa2017i17.02.

MUMFORD, Lewis. La cultura de las ciudades. Buenos Aires: Emecé, 1945.

PERRY, Clarence. Regional Survey of New York and Its Environs: Physical Conditions and Public Services. New York: Regional Survey of New York and Its Environs, 1929.

RUOKONEN, Ria. Jussi Jännes und Tapiola. Jussi Jännes and his desings for Tapiola. En: Topos. Aalto University, mayo 1993, n.º 3, May, 1993, pp. 35-41. ISSN 1815-0047, 2538-886X.

SENTIERI, Carla; VERDEJO, Elena. Las escuelas de Hans Scharoun versus la escuela finlandesa en Saunalahti [en línea]. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2017, n.º 17, pp. 70-83 [consulta: 20-09-2023]. ISSN-e 2173-1616. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa2017i17.05.

Tapiola. Documents de Projectes d’Arquitectura (DPA) [en línea]. Tapiola. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2006 [consulta: 20-09-2023]. ISSN 1577-0265. Disponible en: https://revista.dpa.upc.edu/ARCHIVO/DPA22/dpa22.html.

TEMPEL, Egon. Suomalaista rakennustaidetta tänään. Finsk byggnadskonst i dag. Helsingfors: Otava, 1968.

TORRES, Jorge. Pentti Ahola: la reinvención del patio [en línea]. En: Documents de Projectes d’Arquitectura (DPA). Tapiola. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya, 2006, n.º 22, pp. 56-63 [consulta: 20-09-2023]. Disponible en: http://hdl.handle.net/2099/12077.

TUOMI, Timo. Tapiola: life and architecture. Espoo: Rakennustieto, 2003.

TUOMI, Timo. Tapiola. A history and architectural guide. Espoo: Espoo City Museum, 1992.

Published

2023-11-20

How to Cite

Fernández-Vivancos González, E. J., & Sentieri Omarrementería, C. (2023). BRINGING EDUCATION TO THE CORE: THE STRUCTURAL ROLE OF THE SCHOOL IN THE EXPERIMENTAL CITY OF TAPIOLA. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (29), 32–49. https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i29.02
Views
  • Abstract 543
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 302