CONSTRUCTIVE ART IN LA FUGA EN EL ESPEJO. CONVERGENCES BETWEEN "PACO" ESPÍNOLA AND THE TORRES GARCÍA WORKSHOP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.05

Keywords:

architecture, Uruguay, scenography, performing arts, avant-garde

Abstract

Two artists, a theater, and a controversial avant-garde play. The first one, Joaquín Torres García, managed to incorporate European artistic ideas and translate them into his own art, which was alien to schematic classifications. This is how he shaped the School of the South and gave life to Constructive Universalism. The second one, Francisco Paco Espínola, was one of the main Uruguayan storytellers of the 20th century. In this context, on May 23 1937, Espínola premiered the theatrical play La fuga en el espejo at the now-vanished Urquiza Theater, a piece linked to artistic vanguard. The purpose of this article is to examine the relationship between the arts of the period and their translation in the staging of the dramatic piece. To this end, the paper goes through the works of Torres García, the School of the South, and Espínola across their various artistic expressions: lectures, books, texts, and art associations. The conclusion is that all of them sought to search a balance between global and local art and translate it into a personal and individual expression with great moral impetus. The materialization of La fuga en el espejo plays with the dreamlike quality of the dialogues, the symbology of the scenography, fragmented time, a distance from the audience, and an open ending. It marked the beginning and the end of avant-garde theater in Uruguay in the 1930s.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Eugenia Puppo, Universidad ORT Uruguay

(Montevideo, 1987) Arquitecta (Universidad ORT Uruguay, Montevideo, 2012), Máster en Investigación en Arquitectura (2014) por la Universidad de Valladolid (España) Beca Santander Iberoamérica+Asia. Trabaja como Senior Project Architect en Slantis. Es editora asociada en la revista Anales de Investigación en Arquitectura de la Universidad ORT Uruguay. Es profesora titular desde 2016 en la Cátedra de Historia y Teoría de la Arquitectura. Ha desarrollado artículos de investigación relacionados a la vivienda, el habitar, el urbanismo y la arquitectura en Uruguay. Artículos publicados en “Ciudades”, “Módulo CUC” y “Anales de Investigación en Arquitectura”. 

References

ACOSTA Y LARA, Horacio. Editorial. En: El Día. Montevideo, 21-11-1899.

CASTILLO, Guido. Significación del Taller Torres García. En: Removedor. Monvevideo: Taller Torres García, 1950, n.° 27.

DOMINGO, Walter. Arquitectos del 900. Montevideo: Editorial Dos Puntos, 1993.

ESPÍNOLA, Francisco. La fuga en el espejo. Montevideo: Ediciones Alba, 1937.

ESPÍNOLA, Francisco. Conferencia pronunciada en la última exposición del Maestro Torres García. En “Amigos del Arte”, en el mes de agosto de 1949. En: Removedor. Monvevideo: Taller Torres García, 1950, n.° 27.

FREGOSI, Pablo. Performatividad en Arquitectura: La producción de discurso, significado y acción desde la actividad arquitectónica contemporánea. En: Anales de Investigación en Arquitectura [en línea]. Montevideo: Universidad ORT Uruguay, 2022, vol. 12, n.° 2, pp. 7-24 [consulta: 06-03-2023. Disponible en: https://doi.org/10.18861/ania.2022.12.2.3210.

FRONTINI, Pablo. Tradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XX. En: Anales de Investigación en Arquitectura [en línea]. Montevideo: Universidad ORT Uruguay, 2018, vol. 8. Disponible en: https://doi.org/10.18861/ania.2018.8.1.2860.

GOÑI, Ana Laura. Lección 151. El Taller Torres García. Transposiciones a la enseñanza contemporánea del Proyecto de Arquitectura. Montevideo: Universidad de la República, Facultad de Arquitectura, 2008.

GONZÁLEZ CUBERO, Josefina. Photographs of Theatre that could not be. Maruja Mallo’s stage designs. En: Dramatic Architectures: Places of drama. Drama for places. Conference proceedings. Porto: CEAA, 2014. Disponible en: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/10423.

IBÁÑEZ, Roberto. Prólogo. Poesía y Carátula. En: Francisco ESPÍNOLA. La fuga en el espejo. Montevideo: Ediciones Alba, 1973.

LARRE BORGES, Ana Inés. Francisco Espínola: el último escritor nacional. En: Insomnia. Montevideo: Separata cultural de Posdata, 30-04-1994, n.º 19.

MICHELI, Mario de. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza, 1966.

MIRZA, Roger. Un caso de teatro de vanguardia en el Uruguay de los treinta: La fuga en el espejo de Francisco Espínola. En: Osvaldo PELLETTIERI. Tendencias críticas en el teatro. Buenos Aires: Galerna, 2001.

MONTERO ZORRILLA, Pablo. Montevideo y sus teatros. Montevideo: Monte Sexto, 1988.

ONETTI, Juan Carlos. Comentario sobre La fuga en el espejo. En: El País. Montevideo, 01-06-1937.

OROÑO, Tatiana. Francisco Espínola. Montevideo: Técnica, 1991.

OROÑO, Tatiana. Francisco “Paco” Espínola. En: Dossier “Los libros y el viento” [en línea]. Tevé Ciudad, junio 2014 [consulta: 10-04-2023]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=El20E6WBj2U.

RAMA, Ángel, Los procesos de transculturación en la narrativa latinoamericana. En: La novela en América Latina. Panoramas 1920-1980. Montevideo-Xalapa: Fundación Ángel Rama-Universidad Veracruzana, 1986.

REST, Jaime. El teatro moderno. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1967.

TORRES, Cecilia de. La Escuela del Sur. El Taller Torres-García, 1943-1962. En: La Escuela del Sur. El Taller Torres-García y su legado. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1991.

TORRES GARCÍA, Joaquín. Estructura. Sevilla: Alfar, 1935.

TORRES GARCÍA, Joaquín. La tradición del hombre abstracto. Montevideo: Asociación de Arte Constructivo, 1938.

TORRES GARCÍA, Joaquín. Recuperación del Objeto. Tomo 1, Montevideo: Revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Universidad de la República, 1952.

TORRES GARCÍA, Joaquín. Universalismo Constructivo. Buenos Aires: Contribución a la Unificación de Arte y la Cultura de América. Poseidón, 1944.

ZUM FELDE, Alberto. Entre dos fuegos. Nuestra actitud ante la literatura de vanguardia. En: El Ideal - El Día, 19-01-1928.

ZUM FELDE, Alberto. Proceso intelectual del Uruguay y crítica de su literatura, Montevideo: Claridad, 1941.

Published

2023-05-27

How to Cite

Puppo, M. E. (2023). CONSTRUCTIVE ART IN LA FUGA EN EL ESPEJO. CONVERGENCES BETWEEN "PACO" ESPÍNOLA AND THE TORRES GARCÍA WORKSHOP. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (28), 88–103. https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.05

Issue

Section

Articles
Views
  • Abstract 778
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 375