INVENTION OF THE DESERT. ART AND ARCHITECTURE FROM THE PERUVIAN COAST

Authors

  • Octavio Montestruque Bisso Área de Proyectos e Historia y Teoría de la Arquitectura. Universidad de Lima. Perú. https://orcid.org/0000-0002-6211-4789
  • Richard Asto Altamirano Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Universidad de Ciencias y Artes de América Latina https://orcid.org/0000-0003-4332-2977

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i25.01

Keywords:

desert, utopia, Peruvian architecture, identity, landscape, Lima

Abstract

We think about the Peruvian rainforest as vegetation and the Andes as topography, but we characterize the coast as a space or emptiness waiting to be defined. In the second half of the twentieth century, Peruvian artists and architects reflect on the desert areas far from the city forming a narrative about the landscape. The desert is conceptualized as an abstract entity, almost as a mirage of the reality that is being built in the city. The objective of the paper is to offer a reading about a landscape that has been idealized by high culture despite being a precarious urban reality that represents more than 60% of the extension of Metropolitan Lima, reinforcing the tension between the categories of center and outskirts. Beyond the plastic possibilities, a reading about the desert allows us to focus on a current perspective that helps to build a contemporary and equitable city, maintaining the spatial and social values corresponding to the landscape and the territory in which we live. Remember that Lima, the largest and most populous city in Peru, with almost 10 million inhabitants, is one of the largest metropolises in the world built on a desert.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Octavio Montestruque Bisso, Área de Proyectos e Historia y Teoría de la Arquitectura. Universidad de Lima. Perú.

Octavio Montestruque Bisso (Lima, 1984) Ph.D. en Composición Arquitectónica por la Università IUAV di Venezia, M.Sc. en Arquitectura: historia, teoría y crítica por la Universidad Nacional de Ingeniería y Arquitecto por la Universidad Ricardo Palma. Profesor asociado en la Universidad de Lima en las áreas de Proyectos e Historia y teoría de la arquitectura. Autor del libro “Juvenal Baracco. La memoria de la ciudad, las formas de la tradición” editado por la Universidad Ricardo Palma y coordinador del libro, investigación y exposición “Mario Bianco. El espacio moderno en el Perú”, editado por la Universidad de Lima. Socio del estudio ANDES con sede en Lima, Perú.

Richard Asto Altamirano, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Universidad de Ciencias y Artes de América Latina

Richard Asto Altamirano (Lima, 1989) Magíster en Arquitectura del Paisaje por la Pontifica Universidad Católica de Chile y arquitecto por la Universidad San Pedro de Chimbote. Docente en la UPC y UCAL en las áreas de Proyectos, Paisaje y Representación Arquitectónica. Socio fundador del estudio ANDES con sede en Lima, Perú.

References

BARACCO, Juvenal. Espacio sin límites. Lima: Art Lautrec, 1990.

CACCIATORE, Francesco; FOTI, Fabrizio. Barclay & Crousse. Segnali di vita tra i due deserti. Siracusa: LetteraVentidue, 2012.

CASTILLO, Juan Manuel del. Lima la fértil: la inconsistencia del discurso de la ciudad-desierto. En: La Chimenea. Revista de arquitectura [en línea]. 14-12-2014 [consulta: 08-01-2021]. Disponible en: http://revistalachimenea.blogspot.com/2014/12/lima-la-fertil.html?utm_medium=website&utm_source=archdaily.pe.

CAVAGNARO, Franco. Más allá de la estética: Jorge Eduardo Eielson frente al legado prehispánico. En: Devenir, enero-junio 2017, n.º 7, pp. 101-116. ISSN: 2312-7562.

CLÉMENT, Gilles. Jardins, paysage et génie naturel. París: Collège de France, 2012.

COGORNO, Gilda; ORTIZ DE ZEVALLOS, Pilar. La Lima que encontró Pizarro. Lima: Taurus, 2018.

CORNER, James. Recovering Landscape. Essays in Contemporary Landscape Architecture. Nueva York: Princeton Architectural Press, 1999.

CROUSSE, Jean Pierre. El paisaje peruano. Landscape in Central Andes. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021.

CRUZ, Alberto; IOMMI, Godofredo. Ciudad abierta: de la utopía al espejismo. En: Revista Universitaria, 1983, n.º 9, pp. 17-25.

LÓPEZ, Miguel, ed. Rafael Hastings. El futuro es nuestro y/o por un pasado mejor 1983-1967. Lima: ICPNA, 2004.

LUDEÑA, Wiley. Con-cierto de-sierto barroco. En: ARQ, julio 2004, n.º 57, pp. 10-13.

MATTA, Raúl. «Asia» (Lima, Perú), barrios cerrados para vacaciones de lujo. En: L’Ordinaire des Amériques [en línea]. 2007 publicado el 6 de diciembre de 2016, n.º 207 [consulta: 07-02-2021]. Disponible en: http://journals.openedition.org/orda/3366; DOI: https://doi.org/10.4000/orda.3366.

MINISTERIO DEL AMBIENTE. La desertificación en el Perú. Cuarta Comunicación Nacional del Perú a la Convención de Lucha contra la Desertificación y la Sequía. Lima: Fondo Editorial del MINAM, 2011.

PADILLA, José Ignacio, ed. Nu/do. Homenaje a Jorge Eduardo Eielson. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2002.

PROTZEL, Javier. Continuidades, hibridaciones y rupturas. En: América Latina Hoy, 2001, n.º 28, pp. 149-169. ISSN: 1130-2887.

RAMÍREZ NIETO, Jorge. Las huellas que revela el tiempo (1985-2011). Seminarios de Arquitectura Latinoamericana (SAL). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2013.

REBAZA SORALUZ, Luis. De ultramodernidades y sus contemporáneos. Lima: Fondo de Cultura Económica, 2017.

SALAZAR BONDY, Sebastián. El desierto habita en la ciudad. En: Guaraguao, 2004, n.º 18, pp. 169-175.

Published

2021-11-20

How to Cite

Montestruque Bisso, O., & Asto Altamirano, R. (2021). INVENTION OF THE DESERT. ART AND ARCHITECTURE FROM THE PERUVIAN COAST. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (25), 16–33. https://doi.org/10.12795/ppa.2021.i25.01
Views
  • Abstract 1193
  • artículo (Español (España)) 438