Abstract
The new Picasso´s sculpture shape in Boisgeloup sign a solid structural dominion and classical statuary knowledge as departure point for organic deformation for a new formal renovation. The natural original concept, the gradual pace toward organic abstraction and the definition of a proper structural shape, show the maximum artist´s creative boldness how commerce as sculptor and place in the avant garde extreme who always distinguish.
References
AAVV. Picasso Clásico. Málaga, España: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Medio Ambiente y Ayuntamiento de Málaga.
Alix Trueba, J. (1987). Pabellón Español en la Exposición Universal de París en 1937. Madrid, España: Centro de Arte Reina Sofía.
Aragon, L; y Bretón, A. (1928). Le cinquantenaire de l´hystèrie (1878-1928). París, Francia: La Révolution Surréaliste, (11).
Baer, B. (1992). Creatividad, mitos y metamorfosis en los años treinta. En AAVV. Picasso Clásico. (pp. 111-154). Málaga, España: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Medio Ambiente y Ayuntamiento de Málaga.
Barr, A. (1946). Picasso, fifty years of his art. Nueva York.
Bowness, A. (1983). Picasso´s sculpture. Picasso in Retrspect. Granada.
Brassaï, G. (2002). Conversaciones con Picasso. Méjico D.F, Méjico: Fondo de Cultura Económica.
Combalía, V. (1998). Picasso-Miró. Miradas cruzadas. Madrid, España: Electa.
Cowling, E; y Golding, J. (1994). Picasso: Sculptor/Painter. Londres, Inglaterra: Tate Gallery.
Daix, P. (1991). Picasso. Barcelona, España: Planeta.
Golding, J; y Penrose, R. (1983). Picasso in Retrospect. Granada.
Jackson, R. (2003). Picasso y las poéticas surrealistas. Madrid, España: Alianza.
Jardot, M. (1955). Picasso: Peintures 1900-1955. París, Francia: Museo de Bellas Artes Decorativas.
Kenney, E. J. (1973). The style of the Metamorphoses. En Binns, W (Coor.). Ovidio. Londres y Boston.
Léal, B; Piot Ch; y Bernadac, M-L. (2000). Picasso Total; Barcelona, España: Ediciones Polígrafa.
Leiris, M. (1930). Toiles récentes de Picasso. En Documents, 57-70.
Levaillant, F. (1966). La danse de Picasso et le surrealisme. L´Informatio d´Historie de l´Art, cuaderno cinco.
Luque Teruel, A. (2005). Picasso, el desarrollo del sistema en la dimensión escultórica propia, de 1914 a 1924. Norba-Arte, (XXV), 199-217.
Luque Teruel, A. (2007): Picasso. Sistema creativo propio. Espacio y Tiempo (21), 95-121.
Luque Teruel, A. (2012): Picasso y Christian Zervos, los dibujos escultóricos del cuaderno de Cannes, en 1927, y las esculturas biomórficas modeladas en París, en 1928. Ars Longa (21), 407-428.
Mañero Rodicio, J. (2010). Christian Zervos y Cahiers d´Art. La invención del Arte Contemporáneo. Locus Amoenus (10), 280-301.
Martín Martín, F. (1982). El Pabellón Español en la Exposición Universal de París en 1937. Sevilla, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Olderogge, D. A. (1969). El Arte Negro, (39).
Penrose, R; y Golding, J (Coordinadores). (1974). Picasso 1881/1973. Barcelona, España: Gustavo Gili.
Ramírez de Verger, A. (1995). El estilo de las Metamorfosis o el arte de contar un cuento. En Ovidio. Metamorfosis. Madrid, España: Alianza, 1995.
Read, P. Picasso et Apollinaire. Les Metamorphose de la memoire, 1905-1973. París, Francia: Jean Michel Place.
Spies, W. (1971). Esculturas de Picasso. Sttugart, Verlag Gerd Hatje; y Barcelona, España: Gustavo Gili.
Spies, W. (1989). La escultura de Picasso. Barcelona, España: Polígrafa.
Spies, W. (2000). Picasso sculpteur. París, Francia: Centro Pompidour.
VVAA (2000). Picasso Total. Barcelona, España: Polígrafa.
Warncke, C-P. (1992). Picasso; Colonia, Alemania: Benedikt Taschen.
Zervos, C. (1928). Catálogo de la obra de Picasso. Zervos, C. (1928). Sculptures des peintres d´aojourd´hui. París, Francia: Cahiers d´ Art (7), Vol. 3.
Zervos, C. (1929). Proyectos de Picasso para un monumento. En Cahiers d´ Art (8/9), Vol. 4. París, Francia.