Rafael Cerdá, a very personal abstract dynamic
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

Cerdá
pintura
abstracción
vanguardias
Sevilla Cerdá
painting
abstraction
avant-garde
Seville

How to Cite

Luque Teruel, A. (2021). Rafael Cerdá, a very personal abstract dynamic. El Pájaro De Benín, (5), 4–12. Retrieved from https://revistascientificas.us.es/index.php/pajaro_benin/article/view/19155
Views
  • Abstract 145
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 32

Abstract

The article raises the plastic arguments of abstract painting by Rafael Cerdá, Alcala de Guadaira painter with extensive background in painting and sculpture. It does so in relation to the evolution experienced by the artist in recent years, in which morphological language debugging has led to corresponding Stylistics, establishing new values in a consistent and very recognizable dynamics.

DESCARGA PDF (Español (España))

References

CLÉMENTSON LOPE, Miguel Carlos: “Luz en La Mancha”; en Sala Domus Artis, El Toboso (Toledo), 2008; en Arte Informado, 2008; y en Sevilla y el Quijote: La realidad deshabitada, Diputación de Sevilla, 2005, Pág. 16. CLÉMENTSON LOPE, Miguel Carlos: Córdoba luciente en sus museos y fundaciones; Bilbao, Fundación Viana-Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2015.

DÜCHTING, Hajo: Wassily Kandinsky; Colonia, Benedikt Taschen, 1990. TORDELLA, Giovanna: Kandinski; Milán, Pockets Electa, 1992, Pág. 10 y sigs.

HESS, Bárbara: Expresionismo Abstracto; Colonia, Taschen, 2008, Págs. 31 y sigs.

LUCIE-SMITH, Edward: Movimientos artísticos desde 1945; Londres, Thames and Hudson, 1969, 1975 y 1985; Barcelona, Ediciones Destino, 1991 y 1993, Págs. 268 y sigs.

LUQUE TERUEL, Andrés: El Grupo Pegamento. Punto de encuentro de artistas independientes; Sevilla, Grupo Pegamento, 2013, Págs. 133-165.

LUQUE TERUEL, Andrés: “Rafael Cerdá, un pasaje evolutivo coherente”; en Gesto y color; Ayuntamiento de Quesada, 2018, Págs. 7-9.

LUQUE TERUEL, Andrés: El Grupo Pegamento. Convergencias y Divergencias; Sevilla, Grupo Pegamento, 2015, Págs. 34 y sigs.

LUQUE TERUEL, Andrés; e IGLEIAS CUMPLIDO, Alicia: Grupo Pegamento. Luz, materia y movimiento; Sevilla, Grupo Pegamento, 2016, Págs. 50-59.

PALOMO, Bernardo: “Poderosos planteamientos artísticos”; en Cádiz, Diario de Cádiz, 27 de marzo de 2015. Redacción de Cádiz: “El Grupo Pegamento muestra sus obras en el Centro Unicaja de Cultura”; en Cádiz, Diario de Cádiz, 27 de marzo de 2015.

TORRE AMERIGHI, Iván: “Sintonías y afinidades del pintor ambivalente”; en Galería Carmen del Campo, Córdoba, 2004. Utilizado después en la exposición celebrada en la Galería Cristóbal Bejarano, en Linares, entre los días cinco de octubre y seis de noviembre de 2007.

KANDINSKY, Wassily: De lo espiritual en el Arte; Munich, R. Piper & Co, 1912.

KANDINSKY, Wassily: Punto y línea sobre el plano. Contribución al análisis de los elementos pictóricos; Wimar, 1923; Dessau, 1926.

KANDINSKY, Wassily: Cursos de la Bauhaus; Weimar, cerca de 1929; Madrid, Alianza Forma, 1991.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...