THE GENDER DISPARITY IN THE ACCESS TO ICTS IN THE EDUCATION: A FORM OF PRESENT AND FUTURE VIOLENCE OF SOCIAL RIGHTS

Authors

  • Brenda Tufiño Gómez Autonomous University of the State of Morelos (Mexico) http://orcid.org/0000-0002-7310-9336
  • Enmanuel López Pérez Autonomous University of the State of Morelos (Mexico)

DOI:

https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2020.i01.13

Keywords:

Gender, Information technology, Education, Work, Poverty

Abstract

Gender violence is an issue that is on the table in most countries, generally referring to physical, psychological or economic violence. However, there are other types of violence that are not visible in a simple way, but impact on the systematic violation of rights, generating inequalities among the population. Such is the case of access to icts in girls’ education, resulting in the lack of access to better jobs. In this context, this article analyzes the invisibility of women in access to new technologies based on gender stereotypes and poverty as contributing factors to generate a greater gender gap, followed by the consequences that are generated when exercising this type of violence and finally by way of conclusions the final reflections and proposals are established

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brenda Tufiño Gómez, Autonomous University of the State of Morelos (Mexico)

PhD in Law and Globalization with emphasis on social law, Professor at the UAEM Faculty of Law and Social Sciences.

Enmanuel López Pérez, Autonomous University of the State of Morelos (Mexico)

PhD in Law and Globalization, Professor of Social Security Law

References

Brenda Tufiño Gómez y Enmanuel López Pérez: La disparidad de género en el acceso a las TIC en la educación: una forma de violencia presente y futura de los derechos sociales

Animal Político: Los hogares más pobres en México gastan seis de cada diez pesos en comer, México, 2015, https://www.animalpolitico.com/2015/07/los-hogares-mas-pobres-en-mexico-gastan-seis-de-cada-10-pesos-en-comer/.

Comisión Nacional para Prevenir y Erradicar la Violencia Contra las Mujeres: Día Internacional de la Mujer y la Niña en la Ciencia 2019, Gobierno de México, 2019, https://www.gob.mx/conavim/articulos/dia-internacional-de-la-mujer-y-la-nina-en-la-ciencia-2019.

CONEVAL: Medición de la pobreza 2008-2018, México, 2018, https://www.coneval.org.mx/Medicion/PublishingImages/Pobreza_2018/Serie_2008-2018.jpg.

CONEVAL: Nota informativa, México, 2019, https://www.coneval.org.mx/SalaPrensa/Comunicadosprensa/Documents/2019/COMUNICADO_10_MEDICION_POBREZA_2008_2018.pdf.

CONEVAL: Pobreza y género en México, síntesis ejecutiva, México, 2018, https://www.coneval.org.mx/Medicion/MP/Documents/Sintesis-ejecutiva-Pobreza-y-genero-2010-2016.pdf.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social: Reporte de educación 2018, CONEVAL, México, 2018.

Doncel, L.: Las mujeres, más amenazadas que los hombres por el avance de los robots, El País, México, 2019, https://elpais.com/economia/2018/10/09/actualidad/1539065008_529964.html.

Flores, L.: Mujeres, las más afectadas con la robotización del trabajo: Lagarde, El Universal, México, 2019, https://www.eluniversal.com.mx/cartera/negocios/mujeres-las-mas-afectadas-con-la-robotizacion-del-trabajo-lagarde.

Instituto Mexicano para la Competitividad: Las 10 carreras profesionales con mayor porcentaje de mujeres, IMCO, México, http://imco.org.mx/comparacarreras/las-10-mas/mujeres/2018/1.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía: En México hay 74.3 millones de usuarios de internet y 18.3 millones de hogares con conexión a este servicio: ENDUTIH 2018, INEGI, México, 2019.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía: Mujeres y hombres en México 2018, INEGI, México, 2018, http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/MHM_2018.pdf.

Naciones Unidas: Los estereotipos de género y su utilización, ACNUDH, Suiza, https://www.ohchr.org/SP/Issues/Women/WRGS/Pages/GenderStereotypes.aspx.

ONU Mujeres: Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer, México, 2011, https://mexico.unwomen.org/es/digiteca/publicaciones/2011/12/cedaw.

ONU Mujeres: Se necesitan científicas, ONU, 2019 Suiza, https://news.un.org/es/story/2019/02/1451051.

ONU: El nexo entre las TIC y la pobreza, ONU, Suiza, 2011, https://unchronicle.un.org/es/article/el-nexo-entre-las-tic-y-la-pobreza.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico: La OCDE sostiene que es necesario redoblar los esfuerzos para mejorar la equidad en la educación, OCDE, México, 2018, https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/laocdesostienequeesnecesarioredoblarlosesfuerzosparamejorarlaequidadenlaeducacion.htm.

Rodríguez-Gómez, K.: ¿Existe feminización de la pobreza en México? La evidencia a partir de un cambio unitario al modelo colectivo del hogar, Universidad de Guanajuato, México, http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252012000200008.

Universidad Nacional Autónoma de México: Tendencias de género, UNAM, México, 2018, http://tendencias.cieg.unam.mx/boletin-20.html.

Women´s Forum for the Economy and Society: Women´s Forum Americas, WFESW, 2019, http://www.womens-forum.com/meetings/americas.

Published

2020-06-26

How to Cite

Tufiño Gómez, B., & López Pérez, E. (2020). THE GENDER DISPARITY IN THE ACCESS TO ICTS IN THE EDUCATION: A FORM OF PRESENT AND FUTURE VIOLENCE OF SOCIAL RIGHTS. E-International Review on Social Protection, 5(1), 275–287. https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2020.i01.13

Issue

Section

DOCTRINAL ARTICLES
Received 2019-12-11
Accepted 2020-01-22
Published 2020-06-26
Views
  • Abstract 230
  • PDF (Español (España)) 162