Tourism and environmental and social sustainability through ethnomarketing in Isla Grande (Archipelago of Nuestra Señora del Rosario, Colombia)
Palabras clave:
Ecotourism, Ethnomarketing, Territorial sustainability, Afro-descendantsResumen
Isla Grande (Archipelago of Nuestra Señora del Rosario, Colombia) has several peculiarities that justify its investigation. Its environmental wealth and coral, reefs stand out, which is why it has been considered one of the most important national natural parks in the Colombian Caribbean. To this is added that its inhabitants are Afro-descendants and that the ownership of the territory is collective. This entails a particular autonomous local organization process to establish a territorial management and local development model.
Tourism has become an opportunity, but it also constitutes a threat to the natural environment. In this way, it has been wanted to plan and manage this activity on the basis of ecotourism and ethnomarketing.
In this research there is a commitment from the University of Cartagena de Indias with the environmental sustainability of this unique territory. It has worked with surveys and interviews with natives, tourists and businessmen. Direct observation and participatory workshops have also been important to understand and diagnose tourist activity. This has allowed, among other investigations, to formulate a marketing plan in which the island’s ecotourism potential, the ancestral knowledge of the natives, among other aspects, is promoted and made known, and to contribute hand in hand with the actors premises with their environmental sustainability.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 Revista de Estudios Andaluces
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
La edición electrónica de la Revista de Estudios Andaluces se ofrece en acceso abierto desde el número 28 publicado en 2011 hasta la actualidad. Las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son editadas por la Editorial de la Universidad de Sevilla, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
La Revista de Estudios Andaluces no cobra tasas por el envío de trabajos, ni tampoco cuotas por la publicación de sus artículos. La Revista es gratuita desde el momento de la publicación de cada número y sus contenidos se distribuyen con la licencia “CreativeCommons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional” , que permite al usuario de la Revista de Estudios Andaluces criterios que cumplen con la definición de open access de la Declaración de Budapest en favor del acceso abierto. Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
- Resumen 124
- pdf (English) 104
- html (English) 40